Antiflex™ only - Horloges die duurder zijn dan ze eruit zien

Tudor 79260 -Small Block Oysterdate.
If you know, you know :wink:

14 likes

Horloge voor een tweedehands auto verkoper. Waarschijnlijk heeft iedereen bij Jet Cars er eentje.

13 likes

Simpel Seikootje…

7 likes

Skere quartz, toch :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Exact, @Bernard, precies dáárom past mijn nieuwe incoming Aplha 1993 Planet Ocean in dit héérlijke topic, :nerd_face::rofl::laughing::joy::sweat_smile:

1 like

Aplha = Alpha :nerd_face:

:rofl:

Bedoel ook niet goedkoop, maar list bijna 7000 euro zie ik er niet aan af :slightly_smiling_face:

1 like

Wat een raar topic is dit eigenlijk. Wat is nou de bedoeling dan? Toch ergens soort van een flex om te laten zien dat je een duur horloge hebt en mensen dit niet zien :man_shrugging:

Als je wil flexen doe dat dan gewoon :sunglasses:

2 likes

Het idee is dat dit juist is voor horloges om niet mee te flexen, omdat onze hobby daar al zo vol mee zit. Dingen die mooi in elkaar zitten, maar wat je er aan de buitenkant niet aan af ziet. Dus eigenlijk geen overpriced Rolex, Breitling, etc. Maar ik geloof niet dat iedereen dat begrepen heeft. Het blijft een forum, ik kan niet forceren wat de rest ermee doet.

1 like

Soms kochten mensen gewoon wat ze mooi en leuk vonden, voor (toen nog) normale prijzen.

Intussen is het bubbeltje (met name voor een merk met een kroon en voor sommige modellen) wel erg opgeblazen en zijn die horloges idioot in prijs gestegen.

Bedenk bijvoorbeeld dat ik een Speedy 105.003 kocht omdat:

1. 38.7mm een betere maat voor me is dan 42 mm voor een Speedy pro en;
  2. de 105.003 als “oud ding” ook nog eens een stuk goedkoper was dan een nieuwe… (meer geld over voor bier en auto)
5 likes

Waarschijnlijk heeft iedereen bij Jet Cars er eentje.

Ja, zou kunnen. Moet bij dit soort horloges aan Koko Petalo denken. Of was die meer ‘into’ Rolex…?

Breitling overpriced? Daar ben ik het niet per se mee eens. Als je nou weet dat ik een B09 voor 5500 nieuw van internet pluk, terwijl het een prachtige chronograaf is in een mooie tint groen voor de prijs van een driehandertje van andere merken… Nee. Duur is het wel, maar overpriced… Tja. Hangt van je referentie-kader af, zo blijkt.

1 like

een Citizen, kwarts.
Ook bij de meeste juweliers afgedaan als leuk simpel horloge.

20 likes

Want forumleden weten niet wat horloges kosten, denk je? :upside_down_face:

Kwarts Seikotje met plastic bandje

19 likes

@Tijdrijp Deze van Roog is een beetje wat ik bedoel. Ziet er helemaal niet bijzonder uit, tikt als een kwarts maar zit fantastische afwerking en technologie in.

3 likes

Ah also :blush:

In elke quartz zit fantastische technologie. Het is tenslotte een moderne technologie die het resultaat is van 3000 jaar wetenschappelijk onderzoek. Ook een quartz van 4,95 bij de Kruitvat.

De batterij, bijvoorbeeld, werd in 1800 pas uitgevonden, en meneer Volta kwam als eerste met deze constructie aan zetten:

Pardon, nou doe ik Luigi Galvani tekort. Dat was z’n partner in crime. Maar ja, toen wisten we nog niet wat piëzo-elektriciteit was. We moeten langs de familie Curie, langs Bell Labs en een verhitte strijd om in 1969 bij een draagbaar quartzhorloge uit te komen, maar laten we vooral één man niet vergeten: Waldemar Jungner. Een Zweed. Waarom? Dat valt te googlen. :slight_smile:

Nu negeer ik natuurlijk de Batterij van Baghdad. Da’s een constructie van zo’n 2000 jaar oud waarvan men vermoedt dat het een vroege Galvanische cel was, maar zeker weten doet men het niet.

Als we poneren dat de batterij van Baghdad en het mechanisme van Anthikythera de vroegste mechanische tijdmeter en de vroegste batterij vertegenwoordigen, doemt de conclusie op dat mechanische tijdmeting eenvoudiger was dan quartz of elektronische.

Het duurde tenslotte maar tot 1510 voor Peter Henlein met het mechanische horloge kwam, maar we moesten nog 447 jaar wachten voor we bij het eerste elektrische horloge aan waren gekomen. Een Hamilton, overigens.

image
image

En ik denk dat een NOS exemplaar nu duur zou zijn. Misschien past het goed in dit topic. Als zij-opmerking kunnen we nog constateren dat de eerste echte autonome elektrische klok zelfs tot 1906 op zich liet wachten. :slight_smile:

7 likes

Tuurlijk, maar dan kunnen we overal elk horloge als technisch hoogstandje zien. Dat is niet wat ik ermee bedoel. Wat ik bedoel is dat, in tegenstelling tot dat kruidvat horloge, deze dingen weliswaar ook kwarts zijn, maar op een hele andere manier gemaakt zijn. Ze zijn gemaakt om lang mee te gaan, servicebaar te zijn en gebruiken de best beschikbare techniek om het ding zo achterlijk nauwkeurig te maken tot het punt waar je je afvraagt of het niet een beetje te is. En dat alles terwijl daar van de buitenkant niets van te zien is.

1 like