AP Only (Deel 2)

Leuk klokkie John damn :heart_eyes:

1 like

Ja. Wat bollig qua vorm. Wat rond. Het helpt wel al dat deze andere lugs heeft dan de Jules Audemars chronos.

Godzijdank dat jullie niet aan het roer stonden bij AP. Dan maar een one trick pony.

Meerdere shitty tricks zijn ook niet alles.

Deze trick is wel vet:

9 likes

@anon24919669EV wat zou jij dan bij AP willen zien in de collectie?

Dat one trick pony geldt dan ook voor rolex… ze veranderen daar wat kleurtjes en een band van 20 naar 21. Kunnen ook geen complex uurwerk maken op de sky na.

Hoho, Rolex net weer iets heel cools uitgebracht!

3 likes

Echt een 1 april grap…

Is er ergens in mijn beperkte betoog een punt geweest dat het om of/of ging? Ik, en anderen, spreken ons uit het jammer te vinden dat het lijkt, ja lijkt, alsof AP een ‘one trick pony’ aan het worden is.

Jij legt anderen woorden in de mond. Dàt is een shitty manier van discussiëren.

Overigens, ik las laatst een artikel dat betoogde dat AP dankzij haar RO monomanie in wezen haar plek bij de Grote Drie op het spel zette. Dit ondanks de complicaties die ze in RO kasten weten te bouwen. Een valide punt.

4 likes

Way too much talk :sunglasses:

14 likes

AP is een mooi merk met een rijke historie, het merk dat als onderdeel van de holy trinity een indrukwekkend curriculum achter z’n naam heeft staan.

Kijk terug naar de gloriedagen van AP, dan zijn het de klassieke calendars die ontzag verdienen;

Veel mooier dan dit wordt het niet;

Met de introductie van de Royal Oak hebben ze een kentering in de horlogemarkt veroorzaakt, het blijft een van de meest iconische en historisch relevante horloges ooit;

1+1=3 moeten ze gedacht hebben toen ze de perpetual calendar in de Royal oak lepelde, het resultaat mag er zijn:

Helaas is het vanaf dat moment gestagneerd en is er (afgezien van wat nieuwe materialen en nieuw toegepaste technieken) weinig relevants uit de fabriek in Le Brassus gerold. Het hele gamma is gebaseerd op de Royal Oak en tot overmaat van ramp hebben ze vorig jaar het iconische JLC uurwerk uit de 15202 ingeruild voor een “in-house” inferieur uurwerk. Ik hoop oprecht dat AP ooit terugkeert naar hun roots en de prachtige calendars leven inblaast.

Als we nu zouden nadenken over een “holy trinity” dan zou AP er niet meer instaan, die titel hebben ze afgeven aan Lange & Söhne als je het mij vraagt.

16 likes

Dat mocht ook wel na zo’n lange diensttijd.

Ok!

Er komt volgend jaar ook een nieuw caliber in de QP btw

Ik zou eerder denken dat VC daar niet meer thuis hoort. Sowieso nergens op gebaseerd, die trinity. Er zijn zoveel gave merken met geweldige innovaties en prachtige afwerking!

1 like

@Rocky86 dit soort spul dus. Of deze die ik net ergens zag. Cool ding met Tradition vibes.

4 likes

21 likes

Alles top hier. Bier, krantje, Italië en een AP! :ok_hand:t2:

2 likes

De Holy Trinity is sowieso onzin. Een ranking is per definitie ook onmogelijk. Er zijn zoveel merken op topniveau dat zo’n Holy Trinity feitelijk onmogelijk is.

4 likes

Helemaal mee eens

1 like

Helemaal mee eens dat de ‘holy trinity’ een compleet achterhaalde notie is. Lange & Söhne werd al genoemd als absolute topper, en wat mij betreft heeft bijvoorbeeld F.P. Journe in de laatste twintig jaar de originele ‘holy trinity’ ruimschoots voorbij gestreefd.

Op een meer persoonlijke noot vind ik met name Patek Philippe en Audemars Piguet gedurende diezelfde (pak hem beet) twintig jaar op een luie manier afgegleden.

1 like

Als je de door @Bwatched getoonde AP kalenderhorloges ziet kun je inderdaad niet anders zeggen dat mooier eigenlijk niet kan. Echt geweldig mooi. Natuurlijk is de Royal Oak -maar dan vooral de 37 mm- ook bijzonder fraai. Maar het is jammer dat vooral de nadruk op de Royal Oak kwam te liggen. Bij Patek Philippe bleven ze naast de uiterst succesvolle Nautilus, wél de klassiekere, meer dressy modellen fabriceren. Daarom kun je Patek Philippe niet eenzijdig noemen maar AP -helaas- wel. Dat is jammer. Ook vacheron Constantin en tevens Jeager-leCoultre bleken veel veelzijdiger.
En inderdaad zijn FP Journe en Lange ook fantastisch.

3 likes

Bij “de holy trinity” hoort ook dat je al meer dan 100 jaar bezig bent en on point. Dat is ntlrk bij Lange&sohne en FPJ en veel andere toppers nog lang niet zo. Heritage kan je niet zomaar wegpoetsen. Hoort er gewoon ook bij.

1 like

Dat is inderdaad een belangrijk minpunt bij FP Journe en Lange. Absoluut mee eens.

1 like

Die hele ‘holy trinity’ is redelijke onzin naar mijn mening.

Of AP eenzijdig is? Een beetje wel tegenwoordig. Maar who cares. Als je hem mooi vindt, vindt je hem mooi. En een mooie RO is natuurlijk niet te versmaden.

1 like