App om nauwkeurigheid te meten.

Ik vroeg me af welke apps er door jullie zoals gebruikt worden om de nauwkeurigheid van je horloge te meten.

Zelf gebruikte ik tot voor kort de app Toolwatch (iOS), in die app tik je op het scherm als de seconden wijzer precies op de twaalf staat en als je dag een dag later weer doet, berekend hij de afwijking. Deze is leuk maar niet heel erg nauwkeurig omdat je natuurlijk nooit op de tiende seconde of zo nauwkeurig op de knop tikt. Maar de app is gratis en geeft zeker een aardig beeld.

Sinds enkele dagen heb ik de app Twixt Time gekocht, kostte me wel ik geloof € 10,99 maar deze app heeft wel wat meer “engine” er achter zitten. Werkt als volgt; je maakt een foto van de wijzerplaat en de app slaat de exacte tijd waarop de snapshot is gemaakt (de tijd dus van je telefoon) op. Daarna kan je op je scherm je wijzerplaat zó schuiven dat het exacte middelpunt (de as waarop je wijzers gemonteerd zitten) vaststelt. Dan dien je de minuten markeringen “goed” te zetten door weer wat te schuiven en vervolgens “ziet” de app je seconden-, minuten- en uren wijzers en ook die kan je exact uitlijnen met je app.

Dit doe je vervolgens een dag later opnieuw en dan berekend de app, naar mijn indruk heel zorgvuldig, de afwijking per dag.

Voor alle duidelijkheid: ik heb geen enkele relatie met de app- ontwikkelaar noch heb ik enige baat bij het verkopen van de app maar wilde dit gewoon eens delen en ben benieuwd of, en zo ja wat, jullie ook een app gebruiken.

Hier wat screenshots van de app en mijn Sky-Dweller:


7 likes

Ik gebruik zelf ook de toolwatch app of mijn G-shock GW-M5610. Mede omdat het mij niet gaat om tienden van seconden. En het mij niet die 11,- waard is. Ik vraag me ook af of de methode van de app zoals jij hem beschrijft wel echt accuraat is. Maar mooi als dat zo is. Zeker als die tienden belangrijk zijn voor je.

Heb je al gekeken wat het verschil in resultaten is tussen de 2 apps? Daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar.

Daar is al vaker over geschreven:

2 likes

Waarom zou je een app kopen voor iets wat je zelf kunt? Digitale foto nemen, tijd uitlezen tot op honderdsten… Dag later weer en bereken verschil en druk uit per 24 verlopen uren… Als je het met de camera van je telefoon doet is de tijd waartegen je berekend de tijd van het netwerk en die zal vaker gesynchroniseerd worden…

Omdat de app die berekening vóór je doet… en het (voor sommigen) leuk is…?
:slight_smile:

4 likes

Vandaag de toolwatch app geprobeerd maar twijfel eraan of ik het wel goed gedaan heb… 100% score :see_no_evil:

1 like

Op Android gebuik ik WatchCheck en Atomic Clock. Simpel maa effectief
Beiden niet beschikbaar op iOS

1 like

Die Seamasters zijn gewoon erg accuraat.

1 like

Ik gebruik de gratis app clock sync
Bevalt goed.

1 like

Voor een aantal van mijn horloges heb ik die app helemaal niet nodig.
Die zijn van zichzelf al heel erg secuur :sunglasses:

Pas op! Die app is niet nauwkeurig - bij de meeste van mijn mechanische horloges wijkt deze af

1 like

Ik heb een aantal horloges die dagelijks syncen met de zendmast in Duitsland en weet daarom dat deze app zeer nauwkeurig is.

Ik kijk gewoon op mn horloge om te zien hoe laat het is. Als hij nog loopt, loopt ie automatisch gelijk. Dat komt omdat ik (bijna) altijd quartz draag.

1 like

Gebruik zelf Kello voor iOS. Let op met ander omgevingsgeluiden. Wel een goed alternatief als je geen timegrapher hebt.

1 like

Ook Quartz wijkt af…

Kan nooit veel zijn… behalve als de batterij leeg is

1 like