Apps voor de telefoon/smartphone

Er zijn apps voor horlogeliefhebbers op je telefoon. Ik gebruik ‘WatchCheck’ (gratis) van Christoph Lorens op Android. Daarmee kun je bijhouden hoeveel je horloge voor of achter loopt.

Ik zie ook wel eens een app waarmee je dat kunt meten door je horloge op je telefoon te leggen. Welke app is dat?

Wat voor app gebruiken jullie? Hoe vind ik 'm op Google Play? En heb je er goede of slechte ervaringen mee?

1 like

Hier kan je nog wat inspiratie opdoen:

4 likes

Bedankt voor de tips. Een 2023 update. Een paar v/d apps waarover wordt geschreven in de andere topics kan ik niet installeren:

  • Watch Tuner Lite: is er denk alleen voor Apple, ik kon 'm niet (meer) vinden op Google Play.
  • Toolwatch: moe je je voor registreren. Dat heb ik er niet voor over.
  • Watchville: was een internet site/platform. Gek genoeg kun je de app nog wel installeren maar hij meldt dan: “Watchville is being retired”.
  • Timegraph: is betaald ofzo, vaag…
  • Atomic Clock: wil verbinden met apple.com en dat wil niet lukken op Andriod,

Wat anno januari 2023 nog wel makkelijk te installeren is via Google Play:

  • WatchCheck (Christoph Lorenz)
  • Watch Accuracy Meter

WatchCheck
Zie screenshot. Ik neem aan dat dit een welbekende app is voor iedereen. De app verbindt met “NTP” en “GPS” tijd en je vergelijkt de tijd van jouw horloge daarmee. Zodoende weet je ma een paar dagen nauwkeurig wat de gemiddelde afwijking is. Je kunt zelfs aangeven of je de tijd hebt gemeten met de wijzerplaat omhoog of omlaag, met de 12 omhoog, etc, etc. En wat de temperatuur was. Zeer handige app. Heeft een “categorie” of “tab blad” voor meerdere horloges in je bezit.

Je moet zelf op een gegeven moment tikken op “doe een meting” als de seconde wijzer op twaalf staat. Dat kan wat onnauwkeurig zijn. Dus je moet met lange tussenpozen veel metingen doen voor grote nauwkeurigheid in het gemiddelde.

Watch Accuracy Meter
Dit is ook een app die je vaak ziet (zie screenshot). Je moet de TV of radio uitzetten en je horloge tegen de microfoon van je telefoon aaan houden. Ik had er moeite mee om te bepalen welk klein gaatje nu precies de microfoon van mijn telefoon was. Het lijken er twee te zijn. De app meet dan het tikken van je horloge en bepaalt de afwijking.

Handige app om snel te bepalen of je horloge meer gaat afwijken als je 'm in een bepaalde stand houdt. Zo kun je bepalen of je je horloge 's nacht op zijn ruggetje of op de zijkant moet laten slapen.

Ik heb een aantal metingen achterelkaar gedaan en de afwijking is nogal groot van meting tot meting. Voor mijn vertrouwde Seiko 5 geeft deze app twee lijnen op de grafiek (vreemd, zie screenshot onder) en de afwijking is stukken groter dan wat ik in de praktijk meet. Of dat aan mijn horloges, de app of mijn telefoon ligt weet ik niet…

1 like

Voor de geïnteresseerden - ik vind de app Twelve O’ Clock erg gebruiksvriendelijk:

Er is ook een iOS variant:

Wat screenshots van mijn initiële test:

+1 voor Watch accuracy meter.

3 likes