De smartwatch bestaat inmiddels nu al een tijdje. Samsung is met ruim 70 procent marktleider met hun gear. Dit gaat logischerwijs een stuk kleiner worden vanaf volgend jaar.
Concurrenten zijn hier denk ik erg blij met de Apple Watch. Ja, het is concurrentie, maar de Apple Watch zorgt ervoor dat een smartwatch legitiem wordt. De markt ervoor zal veel groter worden. Het marktaandeel van Samsung gaat minimaal halveren, maar ze gaan wel meer verkopen. Dit doordat de markt veel groter wordt. Je kan beter 25 procent hebben van 1 miljard dan 70 procent van 100 miljoen Deze getallen zijn overigens niet representatief.
De prijs is vanaf 349,- dollar wat bij ons wel euro’s gaan worden. Behoorlijke prijs, maar niet onoverkomelijk.
Wat betekent dit voor de horlogemarkt? Sommige segmenten worden er denk ik zelfs beter van, zoals mechanische horloges die wat duurder zijn dan de Apple Watch. Misschien wordt het straks mode (als tegenhanger) om juist mechanisch te dragen?
Andere segmenten gaan het denk ik wel moeilijk krijgen. Dit is wat ik zo kan verzinnen:
De G-Shock (achtige) horloges. De duurdere Shock horloges zit je op 250,- en daarboven. Kom je al behoorlijk in de buurt van de Apple Watch.
Duurdere quartz horloges in het algemeen. Denk aan een TW Steel, modieus (volgens sommigen) duur horloge in ongeveer dezelfde prijscategorie. Denk ook bv aan Fromanteel.
Doordat de smartwatch door Apple nu meer gemeengoed wordt gemaakt, krijgt hoofdzakelijk de quartz markt hier last van.
Ik zie de smartwatch als gadget. Het is een verlengstuk van je telefoon. Jongeren en yuppen zijn gevoelig voor dit soort spullen. Dus ik denk dat het onder de ‘hipsters’ wel een knaller gaat worden. Die doelgroep zie ik voornamelijk van die ‘modeklokjes’ zoals de icewatch dragen. Ik denk dat in die hoek de meeste klappen gaan vallen…
Het is een accesoire voor bij je Iphone en geen vervanger, ikzelf heb dus niets aan dat ding en vind het ook een lelijk mormel , niet te vergelijken met een mooi horloge dus of beide tegelijk dragen of helemaal niet.
Ik denk dat de mechanische markt ook een knauw gaat krijgen
merken zoals Rolex / Tag Heuer worden niet alleen door
liefhebbers van de techniek gedragen maar ook door Kermisklanten met trainingspakken
dikke kettingen en pitbulls,
lui die daar meer status van denken te krijgen
en zodra een 18krt gouden Apple watch het nieuwe speeltje
wordt stappen ze al snel over op deze nieuwe bling bling artikelen.
Wij zijn horlogeliefhebbers, daarom zitten we op dit forum. Echter, de meeste mensen zijn dat niet en gaan met de mode mee en dat zal denk ik wel de Apple Watch worden.
De smartwatch bestaat al een tijdje, maar is nog niet echt aangeslagen, het is nog geen legitiem mode object, meer voor de geeks die interessant willen doen.
De Apple Watch is wel een mode object. Begin volgend jaar zullen beroemdheden pronkend met hun (gouden) Apple Watch op de foto staan. Dit al ervoor zorgen dat veel mensen ook een Apple Watch willen. Om een voorbeeld te noemen, beroemdheden zijn begonnen om een bak ijswater over zichzelf (voor het goede doel) heen te gooien. Ik ken niemand die de Ice Bucket challenge niet kent, en ken er ook een handje vol die het zelf gedaan hebben.
De Apple Watch zal ervoor zorgen dat de smartwatch mainstream, legitiem product wordt, niet alleen voor geeks, maar voor iedereen. Hier zal de concurrentie denk ik erg blij mee zijn
Dan heb ik waarschijnlijk meer geeks in mijn omgeving.
Ik zie de gear regelmatig voorbij komen. Maar apple is er inderdaad een meester in om mensen die geen verstand hebben van technologie te verleiden hun product te kopen. Als je eenmaal aan die producten bent gekomen is het ook heel moeilijk over te stappen naar Android. Je kunt namelijk niet zomaar even je content over zetten. Zo hebben ze de consument bij hun ballen.
Ik denk dat de mechanische markt ook een knauw
gaat krijgen
merken zoals Rolex / Tag Heuer worden niet alleen
door
liefhebbers van de techniek gedragen maar ook door
Kermisklanten met trainingspakken
dikke kettingen en pitbulls,
lui die daar meer status van denken te krijgen
en zodra een 18krt gouden Apple watch het nieuwe
speeltje
wordt stappen ze al snel over op deze nieuwe bling
bling artikelen.
just my 2 cents
Gerard.
Hé wat is er mis mee dat mijn pitbull een gouden ketting en een trainingspak draagt? Dat moet ie toch lekker zelf weten?!
Ik moet zeggen dat ik wel altijd verlangd heb naar een klein apparaat dat heel veel kan en je altijd bij je hebt (zonder dat je iets in je zak hoeft mee te dragen of zelfs een tas of iets in je handen) en nooit kan vergeten of kwijtraken. Maar zonder ‘klassiek’ horloge voel ik me toch wel ‘naakt’. Misschien dat ik ze maar allebei moet gaan dragen. Zou me niets verbazen als je dat vaker gaat zien. Wat moet je anders met je mooie (dure) mechanische horloge? Weggooien? Ach en wat nu ‘gek’ staat kan over twee jaar zomaar normaal zijn. In de jaren '90 vonden veel mensen airco in je auto nog belachelijk en was je een mobieltje een patser en werd je tien keer per dag gevraagd waar je in godsnaam zo’n ding voor nodig had.
Het lijkt erop dat de trend wordt dat je je telefoon, tegenwoordig meer formaat tablet, in je zak laat zitten en belt via het bijbehorende horloge.
Dus het lijkt erop dat de huidige telefoon een beetje de toekomstige computer wordt en het horloge de toekomstige telefoon…
Nu is het horloge dus nog een gadget maar in de toekomst (denk ik) wordt het een steeds belangrijker item. Dus deze versie van het horloge zal nog niet zo’n grote impact hebben maar ik denk dat in de toekomst wel zal wijzigen.
Ik geloof het wel die smart watch, zal er nooit een kopen.
Wel hoop ik dat het ongelofelijk populair gaat worden zodat mensen hun knappe
Horloge voor een prikkie in de verkoop doen zodat ze een smart watch kunnen aanschaffen.
Ik sluit me hier bij aan. Zolang dit slechts een extentie is van mijn telefoon heb ik geen interesse. Dat betekend bijvoorbeeld ook dat je tijdens het sporten ook nog je telefoon in je broekzak moet houden, naast de watch om je pols. Zodra er echter een SIMkaart in kan en ik de telefoon verder niet meer nodig heb, wordt het aantrekkelijker.
Ik zal waarschijnlijk altijd mijn vintage opwinders blijven dragen, maar mogelijk wordt de keuze in de toekomst een stuk moeilijker. Tijdens het sporten lijkt me een zelfstandige Apple Watch (niet deze dus) ideaal.
Ik vind 'm ook heel mooi (met mesh magneto band), maar zal ook altijd mijn vintage horloges willen blijven dragen.
Beiden tegelijk (links en rechts uiteraard) dus en dat zullen er wel meer zo doen
Ik sluit me hier bij aan. Zolang dit slechts een
extentie is van mijn telefoon heb ik geen
interesse. Dat betekend bijvoorbeeld ook dat je
tijdens het sporten ook nog je telefoon in je
broekzak moet houden, naast de watch om je pols.
Zodra er echter een SIMkaart in kan en ik de
telefoon verder niet meer nodig heb, wordt het
aantrekkelijker.
Ik verwacht / hoop dan ook dat er t.z.t. een fabrikant
bedenkt dat je een opvouwbaar dun schermpje in je jaszak
kunt steken en desgewenst op je smartwatch kunt klikken
mocht je tijdelijk groter “beeld” nodig hebben,
maar dat die smart-polshorloges standalone worden
Als ze de support net zo vlug over boord gooien als van de eerste versie iPad, nota bene duur gekocht door de vele mensen die deze tablet tot een groot succes gemaakt hebben, zie ik een ‘grote’ toekomst voor dit gadget dingetje.
Ik zou, áls het al zou willen kopen, wachten tot versie weet ik veel met een kinetic of solar stroomvoorziening.