Aquastar 63 restauratie

ebay gokje dat goed is uitgedraaid:

• geen Aquastarlet (oef), maar een dikke 37mm Aquastar
  • scherpe kast en originele kroon
  • interne bezel doet het :partying_face:
  • de wijzerplaat heeft veel Spaanse zon gezien (is bovenaan Duward getekend, dus voor de Spaanse markt) maar dit model heeft daar algemeen wel wat last van

Ben al langer fan van het merk en een 63 stond al even op het verlanglijstje

Niets drastisch mis met het binnenwerkje (AS 1700), maar zou zeggen dat een ondehoudje wel opportuun is

Eerst de kast openkrijgen - zo te zien heeft een horlogemaker hier vroeger al wat problemen mee ondervonden, gelukkig heeft Bergeon daar iets voor bedacht

Binnenwerk was tamelijk proper, maar het plexi glas was heel vies aan de binnenkant
gepoetst binnenin en er de grootste krassen van de voorkant afgehaald
Kunnen er nu al terug door kijken

Uurwijzer en secondewijzer hadden geen lume meer en die van de minutenwijzer was zwart geworden
proberen matchen met de uur dots op de wijzerplaat

Service van de AS 1700

de groefjes op de achterzijde van de interne bezel worden door een tandwiel aangedreven dat tussen het binnenwerk en de kroon op de opwindstift zit. Zo’n los tandwieltje zal gemakkelijk verloren gaan.

En vandaag om de pols

81 likes

Erg leuk om het proces te zien en de stappen te lezen met een mooi eind resultaat. Lekker bezig!

Heel mooi geworden,
Hier de mijne

16 likes

Goed bezig, nieuwe lume is ook mooi gelukt :ok_hand::ok_hand: Ik vind dat altijd een knap lastig klusje :grimacing:
Veel plezier ermee :+1::+1:

1 like

Leuk om te zien, dank voor het delen!

zo mooi
een wijzerplaat met net iets meer contrast

Gaaf, weer eentje gered. Verbazingwekkend wat alleen schoonmaken alleen al kan doen!
Btw: is het een kuchtbel in het glaasje tussen 1 en 2?
Mooi wark!

Dag Wilco,

Wat gebruik je?
Ik gebruik dit als basis

en deed er in het begin te veel poeder in - te snel droog en korrelig

1 like

Heel gaaf, cool datumvenster ook.

Knap hoor! En wat is ie mooi geworden :+1:

Ik heb een Bergeon kitje, maar de consistentie is altijd wel een uitdaging. Te veel poeder en het droogt te hard, te weinig en het wordt te glazig :thinking:
Maar ik doe het niet vaak, ervaring heb ik dus ook nauwelijks.

1 like

Leuk! Dank je wel! Geniet ervan

Heel mooi!

Niks minder dan een Fantastische vonst en werk wat je erin gestoken hebt. Gefeliciteerd en veel plezier! Mooi merk!!

Mooi horloge waar ik ook vaak naar kijk, en leuk beschreven allemaal !! Prachtig als je er zelf weer leven in kunt brengen want een amplitude van 130 is alleen nog palliatief :slightly_smiling_face:

Hoe breng je de lumen aan zonder dat het door de wijzer zakt ?? Iets met vet vrij papier eronder of de rodico ?

1 like

Mooie klus!!

1 like

Wat een verschrikkelijk gave Aquastar. Een hele mooie vondst, in een nette staat, die je heel netjes hebt opgeknapt. Top aanwinst.

1 like

Dank je.

Als je de consitentie van de lume juist hebt gemixt (niet te lopend en niet te droog), blijft die gewoon hangen met de oppervlaktespanning (hoe breder de te vullen wijzer, hoe moeilijker aan te brengen)
Ik gebruik een dikke oliegever

1 like

Die van jou is prachtig ook :star_struck:

1 like

Wat een cool ding zeg, zie ze vaak voorbij komen in Spanje (Duward) en zelf een datejust variant onderweg van het merk. Maar die Aquastar is wel van een ander kaliber, proficiat!