AR coating aan de buitenzijde van het glas

Ik zat gisteren lekker in het zonnetje blij te zijn met mijn “nieuwe” 4e hands Damasko om de pols, en had nu tijd om hem eens goed te bekijken.
Een belangrijke eigenschap van deze dagelijkse “beater” en de reden van aanschaf, is de krasvastheid van de kast, en ik heb dan ook geen krasje kunnen ontdekken.
Ik ben daar heel kinderachtig mee, en zie mijn horloges het liefst krasvrij.
Tot mijn schrik zag ik wel wat haarlijntjes in de AR coating op het glas :scream:
Ondanks het feit dat dubbelzijdige AR coating een belachelijk mooi effect geeft, gaat mijn voorkeur uit naar alleen coating aan de binnenzijde. Uiteraard door mijn krassen fobie, en waarom zou je de krasvaste eigenschappen van saffierglas teniet doen met een coating die makkelijk beschadigd ?

Dus heb de hele kast goed afgeplakt (behalve het glas), en heb de coating verwijderd (hoe precies kun je terugvinden via Google).
Het glas is nu dus iets minder spectaculair ontspiegeld, maar wel 100% krasvrij !
Groot nadeel is dat het horloge voor mij een stuk lastiger is te fotograferen, maar ook daar kan ik mee leven.

Nu kan ik dus tenminste zorgeloos dagelijks genieten van dit mooie horloge, en kan hem ook lekker om houden tijdens het klussen, zonder bang te zijn dat er snel krasjes op komen.

Velen zullen deze “modificatie” zonde vinden, maar het was voor mij de juiste oplossing.

Hier een foto zonder de AR coating (aan de buitenzijde)

25 likes

Zelfde probleem met een iwc v me. Heb je misschien linkje hoe je dat gedaan hebt?

1 like

Hoppa weg ermee! Krassen op kast boeien me niet zo maar op je glas… Argh, daar word ik helemaal leip van :tired_face: Ik had het er ook afgepoetst.

7 likes

Hier 2 van de velen:


https://omegaforums.net/threads/remove-ar-coating-from-po.75088/

1 like

Het is bijna kwart voor elf.
Prima afleesbaar dus :grin::+1:

3 likes

Heb je ook een before foto? Nu ben ik wel benieuwd

1 like

Ik heb het ook ooit gedaan met mijn Omega Planet ocean.
Je bent best wel even aan het boenen, maar ik was ook blij dat ik die vegen in de AR coating kwijt was.

3 likes

Joh, gewoon polywatch… Ik dacht dat dat alleen voor plexi was…

1 like

Before foto:

Is mooier, maar het verschil in het echt is niet zo heftig als op de foto’s

2 likes

Ik kan mij volledig vinden in jouw verhaal en ervaring mbt de outside AR van Damasko. Zelf wil ik ook een puntgaaf glaasje en de krasjes in de AR storen mij dan ook snel (al zie je het slechts bij bepaalde lichtinval idd). Alle Damasko horloges die ik tot nu toe heb gehad hebben hetzelfde euvel na verloop van tijd.

Mooie oplossing zo en geniet van je DS30. :ok_hand:

1 like

Het is inderdaad net wat je voorkeur is. Damasko biedt de opties om dubbel-en enkel AR op je glaasje te smeren. Ik doe dat eigenlijk altijd vanwege de geweldige afleesbaarheid.

Mochten er krassen op komen dan is het met wat polywatch zo opgelost. Niks mis mee zo! :sunglasses:

1 like

Ja ik was een uur bezig. Ik heb het al eens eerder bij een Sinn gedaan en toen was ik met 10 minuten klaar. Bij Damasko gebruiken ze blijkbaar een taaiere coating dan bij Sinn

1 like

En zo blijkt Polywatch echt multifunctioneel te zijn: plexi/acryl, metaal, AR-coatings.
Brasso blijft toch goedkoper maar het gaat om het naampje he…

1 like

Ik gebruik altijd all metal polish van Mequiars, kan je gelijk ook voor de auto gebruiken en werkt prima :smiley:
Heb je een voorraad voor het leven.

1 like

Ik gebruik ook gewoon polijstmiddel. Ik heb niet eens polywatch in huis :grinning_face_with_smiling_eyes:

1 like

Geweldig genieten zonder krassen :+1::+1::ok_hand:

1 like

Ook ik had al een tijdje last van kleine krassen in de AR coating en ben inmiddels al een uur aan het poetsen geweest. Zoals op de foto te zien is moet ik nog wel even :sob:.

Gebruik dit. Haal je het er met een wattenstaafje af binnen 5min (wel sven 2x checken of het saffier is)

Heb ook nog een cape cod doekje liggen.
Lukt het hiermee ook?

Nee