AR coating aan de buitenzijde van het glas

Dat noem je niet kinderachtig, maar zuinig, zoals het hoort, m.i.

AR op de buitenzijde is op elk horloge casus kansloos, even mooi, maar al snel krassen. Vervolgens wil je het eraf hebben :grimacing: Verwijderen niet altijd zonder risico.

Eén van de redenen voor mij om te kiezen voor de Tissot Seastar 1000 powermatic 80 ipv de BSOH.

1 like

Jammer dat de foto’s verdwenen zijn maar ik heb het ooit bij een Super Avenger gedaan.

2 likes

Misschien dat de forumbeheerder ze terug kan halen? :face_with_hand_over_mouth:

2 likes

Die is al blij dat hij het forum elke dag kan vinden :joy:

2 likes

Nee. Ik snap dubbelzijdige AR coating ook niet, en ik vind het eminent logish dat je het deed. Waarom horlogeboeren nog met die onzin bezig zijn aan de buitenkant is me een totaal raadsel.

Aan de andere kant heb ik ook veel flutsaffier waar op de binnenkant geen AR zit, en waarom horlogeboeren dat doen is me geen raadsel (kostenbesparing) maar wel een doorn in het oog. :slight_smile:

1 like

Je snapt het dus :kissing_heart:

En jij ook. Ik ben trots. :kiss: :kiss: Maar Seiko clearcoat, Stowa’s kristal in de Ikarus en dat saffiertje wat @Handavinci op m’n SARB (die een gewoon saffiertje had) zette zijn wel vele malen beter dan bijvoorbeeld het vodje op m’n Archimede en m’n stock SARB, dus blijkbaar zijn er grote verschillen in de kwaliteit van zoiets simpels als een glaasje.

Sinn heeft ook helder glas, wat ik me herinner. Mooi dat TS z’n Damasko kon fixen.

1 like

Ik heb een bloedhekel aan dubbele AR. Het is dat ik mijn Seamaster echt graag wilde hebben, Maar het was bijna een reden het niet te doen.
Er is nog geen krasje te bekennen. Ik ben ook erg zuinig.
Maar als het ooit gebeurd moet de buitenste AR er echt af.

1 like

Snap het nut niet zo van een ontspiegeling aan de binnenkant van een horloge glas (muv sunburst disks) er is namelijk geen enkele lichtbron aan die kant van het glas…

Om dezelfde reden worden vaak zonnebrillen alleen aan de binnenkant ontspiegeld, zodat de voorkant zoveel mogelijk licht tegenhoudt en de achterkant niet bijv de eigen ogen of omgeving achter de persoon weerspiegelt

1 like

Ik moet wel bekennen dat de Damasko, met (inmiddels) alleen AR coating aan de binnenzijde, een stuk minder spiegeling heeft dan bv m’n Explorer, welke helemaal geen coating heeft (behalve wat Engelenstof, wat standaard bij dit merk geleverd wordt :joy:).
Blijkbaar heeft AR aan de binnenzijde toch wel iets van werking. Dat sommige dure merken (zoals die hele bekende) er helemaal van afzien begrijp ik ook niet. Ze zijn toch al veel te duur, dus die 5 tientjes hadden er ook nog wel bij gekund. Er zal misschien een andere goede reden voor zijn.

1 like

Ik gok dat veel mensen de restkleur van een ontspiegeling storend vinden.

Daarnaast is het ontzettend slijt gevoelig en zeer gevoelig voor temperatuurs schommeling.
Bij uitzetten/krimpen van een ontspiegeling word deze craquelé.

1 like