Aramar Walrus Vintage Inspired Diver ETA 2824-2

Veel leden zullen hier wel hebben meegekregen dat ik (totaal geen fijnmechanische achtergrond maar een simpele jurist) ooit het wild idee had voor een horloge dat niet meer gebouwd werd op dat moment een betaalbare panda dial racing chronograaf met een mechanisch uurwerk, uiteindelijk heeft dat uitgemond in de Long Beach Racing Chronograph.

Dat is met alle ontwerp- en levertijden een flink project geworden, alle horloges zijn zomer 2018 uitgeleverd en de problemen die zich bij enkele klanten voordeden zijn opgelost. Blij dat we aan de voorkant de investering in reserveonderdelen en een aantal extra horloges hebben gedaan. Onwijs leuk waren alle positieve reacties van tevreden bezitters en ook leuk om te zien dat er voor een microbrand model er weinig op de gebruikte markt verschijnen en als ze dat doen ze niet enorm afschrijven.

Gaandeweg had ik al een idee voor een ander concept, een duiker deze keer, en waar ik dacht dat de Long Beach qua ontwerpen veel tijd had gekost en dit dus wel sneller zou gaan zat ik er volledig naast.
Net zoals bij de Long Beach is het weer een ontwerp geworden met de vibe van funky horloges uit de jaren zestig en zeventig. Een periode waarin het design een stuk minder saai was dan veel horloges nu maar ook weer niet zo in your face met glimmeers, inbusboutjes zoals ik nu geregeld op Kickstarter voorbij zie komen. Net zoals bij de Long Beach geen “homage to” een bestaand horloge maar een ontwerp “in spirit of” een designtaal van 40, 50 jaar geleden.

Ik wilde graag een cushion case, die zie je niet veel en als je ze wel ziet zijn ze vaak fors, denk aan de Eterna Kon Tiki en de horloges van Aquadive. En met mijn bescheiden 17cm pols zijn die horloges niet draagbaar. Voor dit horloge werk ik weer samen met @MGS van Aramar Watch Co. , het is namelijk veel leuker om met z’n tweeën aan een project te werken en lasten en kosten te delen dan solo en de ervaringen met de Long Beach waren goed. Maar Maurice heeft wel een paar 19cm polsen, dus het horloge diende ook voor hem draagbaar te zijn. Uiteindelijk zijn we uitgekomen op een bezeldoorsnee van 40,5mm.

Als naam heb ik gekozen voor Walrus, een in Nederland ontworpen en gebouwde onderzeebootklasse die dienst doet bij onze marine.

De diameter van de bezel is een bescheiden 40,5mm, de kast is 41,8mm in diameter, 45,5mm lug to lug en de kast is 11,8mm hoog inclusief de bezel en het glas steekt 1,2mm daarbovenuit. Het is een horloge dat makkelijk draagt op zowel dunne als dikke polsen.

Binnenin tikt een Zwitsers standard grade ETA 2824-2 automatisch uurwerk. Eigenlijk wilde ik een Miyota 9015 gebruiken in verband met de prijs/betrouwbaarheids verhouding maar ik heb gemerkt dat de markt veel waarde hecht aan een Zwitsers uurwerk.

Het glas is boxed saffierglas, 1,2mm uitstekend met aan schuine zijkant, een zgn. “bevelled” edge, dat geeft het horloge een mooie vintage vibe. De bezelinlay wilde ik graag van kunststof, maar dat is zo kwetsbaar dat ik gekozen heb voor saffierglas, dat geeft ongeveer het effect van bakeliet zonder de kwetsbaarheid.

De bezel zelf is “knurled”, voorzien van een ruitpatroon waardoor je er makkelijk grip op hebt, de schroefkroon is groter dan standaard met een doorsnee van 6,5mm maar valt netjes binnen de kast en prikt niet in je vel. Die doorsnee zorgt ervoor dat het uurwerk comfortabeler op te winden/in te stellen valt dan bij een kleinere kroon. Ook de kroon is voorzien van “knurled grip”.

De bandaanzet is 22mm, standaard leveren we het horloge op een mooie kwaliteit shark mesh en optioneel is een natuurrubberen band als extra leverbaar.

Ik heb gekozen voor twee modellen wijzerplaat, het eerste is de oranje Walrus, met een wijzerplaat geĂŻnspireerd op sixties en seventies modellen als de Zenith Defy A3637, Edox Hydro Sub, Enicar Star Diver, Zodiac Sea Wolf, Tissot Caroussel, Tissot PR516 Electronic en de Girard Perregaux Gyromatic Deep diver, allemaal verschillende modellen maar wel met een oranje component.


De tweede is de blauwe Walrus, omdat ik een grote zwakte voor blauwe horloges heb, een diep donkerblauwe sunburst wijzerplaat, niet geĂŻnspireerd op een specifieke horloges maar ongetwijfeld zijn er meer duikers die een diepblauwe sunburst wijzerplaat en blauwe bezel hebben. en seventies.
Beide modellen hebben, “paddle” wijzers, een blokje aan de secondewijzer en zijn rijkelijk voorzien van Superluminova C3 lume.

Ook bij dit project betrekken we weer onze vaste ervaren horlogemaker en bestellen we reserveonderdelen zodat mocht er wat met een horloge zijn we het zo spoedig mogelijk kunnen oplossen. Dit is absoluut iets wat onze projecten onderscheid van de gemiddelde microbrand.

Qua prijs mik ik op net onder de vierhonderd euro, wat voor een horloge met deze specs messcherp is.

Het ontwerp staat vast en is in beton gegoten dus veranderingen aan het design zijn niet meer mogelijk.

Heb je vragen laat het weten.

Oh ja, deze post is vantevoren met de moderatoren afgestemd.

49 likes

Ziet er goed uit Basđź‘Ť
Groeten Jeroen

1 like

zien er goed uit :ok_hand:, zeker met de rode rand op de wijzerplaat , gaat dit ook via Kickstarter?

1 like

Thanks!

Dankjewel, yes!

1 like

Mooi horloge en prima prijs met dit uurwerk denk ik. :+1:

Hij oogt mooi compact en is dat denk ik ook met iets meer dan 40mm. Daarom verbaasde ik me nogal over de lug to lug maat van 55,5mm die in de tekst staat. Dat moet een vergissing zijn, zeker als ik naar de tekening kijk.

De Longbeach heb ik nogsteeds in bezit en wordt zeker wekelijks gedragen. Momenteel heb ik wat teveel duikers, maar deze zien er ook leuk uit.

Succes!

2 likes

Het moet inderdaad 45,5mm kleine typo, dank voor het opmerken.
Horloge draagt buitengewoon comfortabel.

Het formaat is mooi en vooral de blauwe ziet er heel gaaf uit. Mooi werk man!

1 like

#metoo! Een lievelingetje van me.
@BG: mooi project, Bas. Wat betreft de blauwe: die heeft op dit moment mijn voorkeur. Maar voor de definitieve keuze heb ik nog wel tijd. Wat wel zeker en vast is: ik back! Mijn ervaringen met jullie Longbeach zijn buiten kijf geweldig! Vandaar en ook: ik steun positieve initiatieven van HF-ers maar al te graag!

2 likes

knap staaltje werk maar de zwart rode geeft wel een gevoel van dejavu welke ik alleen niet kan plaatsen.

1 like

Ah yes, dejavu gevoel met de Zelos Mako Orange en de Zodiac Super Seawolf.

1 like

Yeps!

Daarnaast ook nog Dan Henry en Vostok! :grin:

1 like

Ah gemist. Was trouwens een observatie geen commentaar, mooie designs. Succes ermee!

1 like

Inmiddels is op Kickstarter de Aramar Walrus van start gegaan! Het introductiefilmpje is echt machtig mooi!

3 likes

Leuke kwaliteits “seventies” duikers, voor een scherpe prijs.
En een schitterend filmpje inderdaad! Lijkt wel een intro van een Bond film!

Succes gewenst! :+1:

3 likes

Mooi, die oranje. I’m in.

3 likes

Aaaawesome, met name de oranje Walrus!

2 likes

Wow! Ik ben helemaal trots op de onafhankelijke review die Monochrome Watches heeft geschreven!

9 likes

Succes met de kickstarter! Aan het product zal het niet liggen want die ziet er goed uit :ok_hand:

2 likes