Erg interessant artikel wanneer jij je altijd hebt afgevraagd waarom sommige duikers zo’n heliumventiel hebben. Het heeft dus een geheel andere grondslag en heeft niets met gewone duik te maken.
Leuk om te lezen.
Ben alleen benieuwd hoe bijvoorbeeld OMEGA dit patent omzeild heeft met bijvoorbeeld de Ploprof. Maar ook naar systemen van andere merken.
Persoonlijk was ik nogal verbaasd over de rol van Doxa. Heb ik het correct dat dit merk nogal wat van haar glans verloren heeft?
Omega heeft “gewoon” lomp engineering toegepast om te voorkomen dat bij de originele Ploprof er geen helium naar binnen kan komen. (linkje)
Seiko heeft met de HE-Safe een andere oplossing, een L-vormige ring (veel meer contactopervlak) langs het glas en een schroefring bovenop om te voorkomen dat het glas losraakt, simpel, effectief, geen uitlaatklep nodig.
Wat we dan wel weer intrigeert is dat die overgeengineerde Ploprof “slechts” 120 bar kan verdragen en een “simpele” Sinn T2 200 bar (DNV certified).
Of heeft dat niets met helium te maken?
Waterdicht (druk van buitenaf) is een ander probleem dan het heliumverhaal (druk van binnenaf).
Voor dat laatste heb je behoorlijke structurele stevigheid en vormvastheid nodig, en het voorkomen dat het glas of andere delen door die druk van binnenaf bezwijken. Omdat die ingrepen/ontwerpbeslissingen als bijgevolg hebben dat het effect op de weerstand van druk van buitenaf positief is (vormvast, gas dicht vs vormvast en waterdicht), is vaak de waterdichtheid bij HE-Safe of horloges met een heliumventiel wat hoger dan bij een “normale” duiker.
Omega en Seiko hebben de Proplof en de Tuna in de jaren '70 ontworpen met handmatig rekenwerk, ik zal er niet van staan te kijken als Sinn een programma als Femap voor het rekenwerk gebruikt en daarmee economisch en structureel een stevigere horlogekast kan maken.
Da’s nou juist de grap. Dat helium heeft niets met duiken te maken, tenzij je in een Sealab leefde, waar de lucht uit een groot gedeelte uit helium bestond. Normale buitenlucht bestaat grotendeels uit stikstof namelijk.
De rol van Doxa in de ontwikkeling was mij zeker bekend en ik vind het merk nog steeds tof. Heb er meerdere gehad en ook nu 1 in de collectie mèt HEV.
De glans is er wmb niet af, alhoewel ze nu na weer een overdracht van eigendom soms ook hun klassieke duikers maken zonder de HEV, ik denk uit kostenbesparing? Zie de huidige 300T. Wmb een schande gezien de heritage van de HEV.
Ik heb een aantal horloges gehad met een HEV maar het is eigenlijk zo een beetje de meest zinloze functie die een horloge kan hebben.
Je kan er idd niets mee. Maar het is wel geinig als spec. Anders zou alles >200 WR ook zinloos zijn voor de meesten.
Dat heeft meer met drukverschil te maken, kan nog van pas komen als je vanaf een flinke duikplank het water in springt.
Maar ik ben reuze benieuwd of er een forumlid is die echt daadwerkelijk de functie van een HEV ook gebruikt heeft.
Dat zou dan iemand moeten zijn die in een Sealab woont en leeft en waarschijnlijk voor de US Navy werkt.
Het heliumorobleem ontstaat namelijk alleen als je in een Sealab verblijft. Lees artikel!
True. Maar denk ook dat 99,99% met een duikert niet van hoge duikplanken springt. Allemaal overgekwalificeerd, maar dat is prima, al is het niet nodig.
Je weet maar nooit.
Ik vind zo een HEV nogal zinloos dus ga dat artikel dan ook niet lezen.
Dan weet je dus ook niet waarvoor de HEV is gemaakt en kun je ook niet met dit soort uitspraken komen.
Maar je hebt wel meerdere horloges met deze functie. Ik zou ze verkopen…
Maar ik laat ze lekker staan.
Echt wel ooit wat over gelezen hoor, alleen geen zin om dit artikel te gaan lezen.
Wie schrijft dat je ze moet weghalen?!
Ik vind het alleen vreemd dat je hier begint mee te praten, terwijl je helemaal niet weet waarover het eigenlijk gaat. Het komt niet heel kundig over in mijn optiek.
En in het Engels lezen is ook niet iedereen gegeven
Dat moet ik je toegeven. Maar geef het dan ruiterlijk toe. Dan wil ik best de moeite nemen om een kleine samenvatting te geven.
Begrijpend lezen in het Nederlands anders ook niet.
Maar goed mechanicalfreak is natuurlijk wel heel kundig dat blijkt al door het plaatsen van een linkje.