Asian movements

Hallo,

Ik zal maar gelijk met de vraag in huis rollen.

Ik zie regelmatig automaat horloges met Asian movements… asian 25 jewel etc…

Jullie kennen het wel. Zijn dit goede uurwerken, vooral als ik praat over 25jewel.
Je ziet ze vaak, maar ga geen horloge aanschaffen met een prut uurwerk.
Helaas is een goede automaat swiss made ETA… nogal duur…

-R!

koop lekker een seiko…

Ricardinho4 Schreef:

Hallo,

Ik zal maar gelijk met de vraag in huis rollen.

Ik zie regelmatig automaat horloges met Asian
movements… asian 25 jewel etc…

Jullie kennen het wel. Zijn dit goede uurwerken,
vooral als ik praat over 25jewel.
Je ziet ze vaak, maar ga geen horloge aanschaffen
met een prut uurwerk.
Helaas is een goede automaat swiss made ETA…
nogal duur…

-R!

Alleen asian movement zegt weinig. Dat kan een hele goede of een hele slechte zijn, en alles daar tussen in. Als je aangeeft om welk horloge het gaat, kunnen we er misschien een uitspraak over doen.

Groeten,

Martin

Er zitten goede tussen, maar je moet ook wat geluk hebben. De kwaliteitscontrole is (nog) niet op het niveau van de zwitserse, japanse en duitse merken. Ook zul je v.w.b. reparaties en onderdelen lastig in NL terecht kunnen bij juweliers. Overigens is de service van de chinezen wel weer goed (meestal); ze doen niet moeilijk als je horloge bij ontvangst al een defect heeft, of als er het verkeerde bandje aan zit (anders dan besteld). Bij de gerenomeerde merken is de service soms minder goed.

Het is vooral voor hobbyisten ‘leuk voor er bij’. Als het je dagelijkse horloge moet worden en je bent geen echte verzamelaar/horloge-gek, kun je misschien beter voor een zwitsers (bijv. Tissot, Oris, Hamilton) of japans (Seiko, Citizen, Orient) merk gaan. Van de andere kant: voor ca. 80 euro kun je een leuke klok hebben waar je best lang plezier van kunt hebben. Kijk wat je voor een modemerk betaalt en wat je daar dan eigenlijk voor krijgt… :frowning: .

Verder kun je hier met de zoekfunctie veel info vinden over chineese horloges en prijs-vriendelijke zwitsers.

Succes met je zoektocht en keuze.

Groeten,
Niels

Dank voor de reactie.

Asian uurwerken zijn lekker goedkoop, maar wil ook wel een fatsoenlijk uurwerk, waar ik kan rekenen en niet dat hij elke week bij de klantenservice ligt…

Maar omdat ETA veel duurder is en blijkbaar niet altijd meer te onderscheiden is qua techniek met een asian uurwerk. Of zijn dit gewoon slechte kopies

Ricardinho4 Schreef:

Dank voor de reactie.

Asian uurwerken zijn lekker goedkoop, maar wil ook
wel een fatsoenlijk uurwerk, waar ik kan rekenen
en niet dat hij elke week bij de klantenservice
ligt…

Maar omdat ETA veel duurder is en blijkbaar niet
altijd meer te onderscheiden is qua techniek met
een asian uurwerk. Of zijn dit gewoon slechte
kopies

Dit is moeilijk te zeggen. Je hebt merken met uurwerken uit gestanst blik, maar meestal zul je redelijke uurwerken krijgen. Wanneer je bijvoorbeeld voor een SeaGull horloge gaat, hoef je je geen zorgen te maken, maar met een Parnis, die dezelfde uurwerken, maar van een lagere gradatie, gebruikt heb je kans dat je een slecht exemplaar treft. Met name de assemblage gaat niet altijd onder de meest schone omstandigheden…

Merken als Goer en IK coloring, in de <€10 categorie zou ik alleen nemen als je beseft dat hij met een paar weken uit elkaar kan vallen. Hoewel je daar ook weer geluk kunt hebben.

Groeten,

Martin

Veel horlogemakers weigeren, terecht, aan Chinese zooi te werken. Ja, zooi - ik spreek uit ervaring. Die ervaring ga ik niet uitbreiden, ik weiger ze doodeenvoudig. Goedkoop is duurkoop - oud gezegde maar nog steeds waar.

PeterLC Schreef:

Veel horlogemakers weigeren, terecht, aan Chinese
zooi te werken. Ja, zooi - ik spreek uit ervaring.
Die ervaring ga ik niet uitbreiden, ik weiger ze
doodeenvoudig. Goedkoop is duurkoop - oud gezegde
maar nog steeds waar.

Gelukkig zijn er nog genoeg horlogemakers met een wat bredere blik…

Gelukkig zijn er nog genoeg horlogemakers met een
wat bredere blik…

Jijzelf toevallig? Nee zeker? Als je geen verlies wilt draaien aan een reparatie werk je niet aan een Chinees.

PeterLC Schreef:

Gelukkig zijn er nog genoeg horlogemakers met
een
wat bredere blik…

Jijzelf toevallig? Nee zeker? Als je geen verlies
wilt draaien aan een reparatie werk je niet aan
een Chinees.

Nee, ikzelf niet, maar ik ken er een aantal, in zowel binnen als buitenland.
Het is onzin om alles wat in China geproduceerd wordt over één kam te scheren.

Nee, ikzelf niet, maar ik ken er een aantal, in
zowel binnen als buitenland.
Het is onzin om alles wat in China geproduceerd
wordt over één kam te scheren.

En dat kun jij als horlogemaker natuurlijk prima beoordelen.

O nee, wacht even…

Maar serieus: Geef ze nog een paar jaar. Het zal heus wel beter worden, maar nu is 't nog zooi.

Er zijn heel veel verschillende movements die uit china komen, de meeste zijn van Sea-Gull en Hanghzhou. Sea-Gull heeft uitstekende movements, maar ook mindere.

Verder worden handwinders soms Asian unitas 6497(secode op de 9) of 6498(seconde op de 6) genoemd maar het is een totaal ander ontwerp. Het is echt een redesign. Volgens mij is zelfs de BPH anders. Probleem ligt bij het feit dat de fabriek gradaties in kwaliteit verkoopt. A, B of C. En je weet niet wat een horloge verkoper in zijn horloge heeft laten zetten. Meestal als een swan-neck versie neemt is de kwaliteit iig goed is mijn ervaring.

Leuke vergelijking van een chinese ETA 2824 variant vergelijkt met een een echte. Als je steeds op de naam “Lysander” klikt in deze thread zie je wat hij er van vind met mooie foto’s erbij.
http://forums2.watchuseek.com/showthread.php?t=216945&page=3

De truuk is dus om een asian movement te kopen dat goed is, en dat is een kwestie van goed kijken wat je koopt :slight_smile:

PeterLC Schreef:

Nee, ikzelf niet, maar ik ken er een aantal, in
zowel binnen als buitenland.
Het is onzin om alles wat in China geproduceerd
wordt over één kam te scheren.

En dat kun jij als horlogemaker natuurlijk prima
beoordelen.

O nee, wacht even…

Maar serieus: Geef ze nog een paar jaar. Het zal
heus wel beter worden, maar nu is 't nog zooi.

Ikzelf niet, maar ik heb voldoende gelezen van horlogemakers die goed gedocumenteerde vergelijkingen hebben gemaakt tussen bijvoorbeeld ETA en SeaGull uurwerken. lees de artikelen van Lysanderxiii (inderdaad een horloge maker) op WUS maar eens.

Helaas zien we de goede mechanische uurwerken uit china hier bijna niet. Hier komt voornamenlijk het onderste uit de ton aan in modemerken en replica’s.
Ik snap dat het voor een horlogemaker niet aantrekkelijk is aan een Alpha van een paar tientjes te werken.
Maar aan de andere kant van het spectrum zijn hele mooie zaken te vinden. Zelfs in de jaren 60 en 70 zijn hele mooie robuuste uurwerken geproduceerd. Ik heb zelf een aantal 40 jaar oude ST5’s die nog prima binnen de specs lopen.

Ik kijk bijvoorbeeld tien keer liever naar mijn SB18 dan naar zo’n saaie ETA 2824:

En om de, om maar wat te noemen, minute repeaters van SeaGull, of de 3d Tourbillon van BJWAF nou troep te noemen? :wink:

(Zoals je merkt wordt ik altijd wat fanatiek over dit onderwerp :slight_smile: )

Groeten,

Martin

Als je een nieuwe Zwitser te duur vindt, koop dan een tweedehandse Zwitserse automaat. Ook een gebruikte Seiko zou een optie kunnen zijn.
Trouwens de meeste Japanse automaten zijn wel degelijk van een acceptabele kwaliteit.

Laten we wel zijn, ook bij een Zwitser kun je een keer pech hebben.

Gr. Hugo.

Ik heb er helaas nog niet zoveel verstand van, maar word al iets duidelijker.

Aangezien ik met veel dingen pech heb en toch heeel zuinig ben op mijn spullen ook in de onderhoud. Twijfel ik een beetje om aan de Asian te gaan of gewoon lekker zwitsers. Kijk ik weet dat een chinese eta niet een swiss eta is, maar als de specs maar het zelfde zijn. dan is het geen probleem.

Sterker, de meeste japanse automaten zijn van prima kwaliteit en doen niet onder voor zwitsers (soms juist het tegendeel ;)).

En voor 8 tientjes kun je niet dezelfde kwaliteit verwachten als van een Patek, JLC, etc. Echter, je kunt best een tijd plezier hebben aan een chinees.

Om alle chinese horloges zooi te noemen vind ik nogal overdreven.

Groeten,
Niels

uhm… maar japans is ook geen chinees. Japanners maken uitstekend spul, en japan is ook geen lage-loon land. Sterker nog, zij zijn rijker dan wij!

Dens Schreef:

uhm… maar japans is ook geen chinees. Japanners
maken uitstekend spul, en japan is ook geen
lage-loon land. Sterker nog, zij zijn rijker dan
wij!

Ehm, waar dacht je dat de (goedkopere) Seiko’s gemaakt werden? In elk geval niet in Japan, maar in Maleisië, Singapore en China, met name.

Springdrives e.d. en modellen voor de lokale markt worden geloof ik nog wel volledig in Japan gebouwd.

Vandaar mijn opmerking :wink:

Groeten,
Niels

Maar ze zullen wel aan de kwaliteitseisen moeten voldoen. Net als de Sony’s, Volkswagens e.d. die in China, Maleisie etc. worden gemaakt. Grotere massa’s tegen lagere kosten. ETA heeft ook fabrieken in China.

Groeten,
Niels