Aspecten in de wereld der horlogerie waarbij je je afvraagt: HOEZO?!?

Ik zag deze langskomen en vroeg me af waarom zo weinig horloges dit hebben? Met dit horloge om je linker pols, zit de wijzerplaat recht en hoef je je pols niet te draaien. Lijkt me logisch. Eigenlijk zit de wijzerplaat op normale horloges scheef.

De minderheid die hun horloge om hun rechter pols draagt, is gewoon raar.

1 like

Ik ook niet om een PP of AP te kopen :laughing: :laughing:

Oh
 ik dat zou ik nog wel doen
 :open_mouth: .

Een Royal oak vind ik wel tof
 zolang het maar geen offshore is.

1 like

Ik bedoel ook financieel; ik heb geen 30k liggen om aan een horloge te spenderen. :sunglasses:

Ik vind 30k ook wel serieus geld voor een horloge
 ik sluit niet uit dat ik het een keer doe.

1 like

Echt belachelijk van GS!

afbeelding

3 likes

Display caseback inderdaad gewoon geen stickers op doen

Tot zeg 10k kan ik nog leuke horloges bedenken; daarboven zie ik eigenlijk alleen maar lelijke gedrochten :innocent:

1 like

Op het gebied van horlogeriefora. Ik vind het hele nieuwe forum eigenlijk best vermoeiend. Heb eigenlijk niets met facebook en Insta. Doe er ook niets mee. Wordt helemaal gek van familie en zogenaamde vrienden die beledigd zijn wanneer iets niet tijdig is gelezen of geliked is. Ik zit hier nu ook te “liken” en vergeet het waarschijnlijk ook wel eens.
Een keer een Facebook account aangemaakt. Kreeg ik allemaal vriendenverzoeken van mensen die ik als vage kennissen beschouwde. Dat wilde ik zo ook houden. Meteen mijn account opgeheven. Ze niet accepteren was ook geen optie want dan voelen ze zich weer minder t.o.v. anderen die wel mijn “vriend” zou zijn. Het woord vriend heeft voor mij ook een zwaardere betekenis dan op social media.
Vroeger was het gewoon posten en reageren. Veel rustiger. En ook geen vlaggers

2 likes

10x zo erg? Wat mij betreft gooi ik zo’n ding gelijk weg, niet acceptabel, zo verschrikkelijk lelijk, krassen in de coating! Dus koop ik ze niet, hoef ik ook nix weg te gooien :upside_down_face:
Btw: wat mij stoort is dat er zo vaak beweert wordt dat die coatings zo geweldig sterk zijn, dat valt echt heel erg tegen! No go!

Tijd om je tarief wat omhoog te gooien!

De hardheid van die coatings is erg variabel. Damest coating van Damasko is erg hard, en vele DLC coatings zijn ook harder dan gewoon 316L staal. Maar veel PVD coatings zijn dan weer wat zachter, en dus krasgevoeliger. Hangt echt sterk af van de techniek en de implementatie.

1 like

I know!

I know! Maar uiteindelijk is het risico op een kras/krassen groot, bij welke coating dan ook.

Los van de kwaliteit van de coatings ziet het er niet uit. Is gewoon een trend. Waait wel weer over

1 like

Zolang ze maar niet mijn kant opwaaien :stuck_out_tongue_closed_eyes:

Kan dan beter op de zaak het uurtarief wat opschoeven; helpt beter :sweat_smile:
En dan nog zou ik eerder 4 horloges van 7.5 k kopen dan een van 30. :sunglasses:

1 like

Als je Damest echt gekrast krijgt, zou gewoon RVS er ook helemaal niet meer uitzien.
Op sommige toepassingen kan ik DLC coating nog wel appreciëren, bijvoorbeeld voor de afwerking van bezels zoals bij de DA46. Geeft toch een totaal ander effect dan een glanzende aluminium of keramische insert.

Ik sowieso snap de trend rond keramische inserts niet. Aan de ene kant houden liefhebbers van inserts waarop je kunt zien dat het horloge gebruikt is; hoe meer aangetast door zon & zeewater hoe beter. Aan de andere kant hebben de meeste nieuwe duikers een keramische bezel insert, die nooit zo mooi zal verkleuren. Daarnaast is het nog een stuk minder duurzaam ook. Ok- het krast misschien niet zo snel als aluminium, maar het breekt wel een stuk sneller en is lastiger en duurder om te vervangen. Dat past toch niet bij een professioneel instrument als een duikhorloge?

Zomaar even een gebruikers ervaring van WuS:

I have had my damasko da36 just under a year. Overall I have been quite happy with it. Based on what I have read I had pretty high hopes about it not showing wear, understanding that nothing is impossible. I wear it most days but I don’t work out in it. I have a typical desk job and haven’t dropped or had any major instances where I have hit it. Overall I am pretty careful with it. Despite this, I have noticed a scratch on a lug and a ding in the black finish. Should this be expected? Any advice would be appreciated. Thanks.

Blijkbaar een voorzichtige drager
 zo zijn er wel meer te vinden, maar ook dragers die geen klachten hebben (dus nog voorzichtiger) Zelf ben ik uitermate voorzichtig met mijn horloges, maar toch heb ik wel eens een krasje (dat dan meestal te polijsten is!)

Coating als accenten is soms best aardig, maar dan weer niet op kwetsbare plekken :wink:

(Grand) Seiko komt al decennia lang van zeer goede huize. Onnavolgbaar. Volledig verticaal geïntegreerd ook nog eens. Terwijl sommige Zwitsers al die jaren eigenlijk plakmerken waren die een uurwerk van de een in een kast van een ander met een wijzerplaat van een derde mixten
 HOEZO?!? inderdaad!