Aspecten in de wereld der horlogerie waarbij je je afvraagt: HOEZO?!?

:joy::joy::joy::joy::joy: nope

Nee, voor TS die recht niet van tapered kan onderscheiden. :joy:

1 like

Doe dat lekker. :ok_hand:t2::+1:t2:

1 like

Dat zou ik als ik jou was ook gaan doen. Minder praten hier, meer luisteren.

2 likes

Het aantal ‘ambachtelijke’ merken in Zwitserland, dwz die (bijna) alle onderdelen zelf maken, is zeer laag.
De overige halen hun onderdeeltjes gewoon uit China, monteren in het beste geval de boel af in Zwitserland en noemen het product vervolgens ‘Swiss made’.
Geen waardeoordeel maar een feitelijke constatering.
De definitie van “Swiss made” is dat 60 procent van de waarde (van de onderdelen) van het caliber uit Zwitserland moet komen.
In de praktijk betekent dit dat 3,4 misschien wel 5 onderdelen zorgen voor de verplichte 60 procent van de kosten, en de overige onderdelen buiten Zwitserland geproduceerd mogen worden.
Als een caliber zeg uit 250 onderdelen bestaat, worden daarvan dus maar 5 onderdelen in Zwitserland gemaakt, en de andere 245 onderdelen worden geïmporteerd.
En we noemen het een Zwitsers horloge.

1 like

Dit dus ook :point_up_2:t2:

Toch zijn de grote merken zoals Rolex, Tudor, Omega, Breitling, Patek Philippe, Audemars Piguet en Vacheron Constantin en JLC gewoon lekker Zwitsers. Dat een Tissotje van 400 piek of een Certina Chinese onderdelen bevat dat zal wel, maar bij de gerenommeerde grote Zwitserse jongens is dit echt niet het geval. Kijk alle documentaires over Breitling en Omega bijvoorbeeld maar.

1 like

Dat denkt niemand hier. Wij zijn in staat om via Google even “Swiss Made” In te kloppen en zien dan hoe het zit. Doe nou niet of jij hier de Ultieme kennis in huis hebt die je vervolgens met taalVoutjes en al gaat ventileren.
Het zondag, ga naar een kerk of zo.

3 likes

Zeker waar, welke merken 100% elk onderdeel zelf maken, geen idee.
Ik weet wel dat maar echt heel weinig bedrijven in staat zijn echt alle onderdelen zelf te maken.
Een groot gedeelte van de inhouse-merken moet toch onderdelen inkopen.
Allemaal logisch en verklaarbaar.
Wat ik vreemd vind, gezien deze feiten, is de aversie van sommige leden tegen ‘Chinees’, terwijl het grootste deel van (de onderdelen van) hun collectie daar gemaakt is. :rofl::joy:

Een van m’n NA’s. Made in HongKong. Blij mee ! :wink:

2 likes

Waar denk je dat de band van een PO vandaan komt. Of een 1171. Daar stond bij mij als country of origin toch echt ‘Hong Kong’ op.

Bewijsstuk A

9 likes

Waarom dat op de man spelen?
Zielig.

[quote=“HorlogeOpa, post:142, topic:276919”] Het zondag, ga naar een kerk of zo
[/quote]
Ik moet werken, maar jij gaat niet erover of ik mij begeef op dit forum. Duik jij lekker je nest in.

Ook sommige van de merken die jij hierboven noemt maken gebruik van Japanse of Chinese onderdelen.

Damasko komt een heel eind met 90% en dat voor een klein familie bedrijfje in Oost Duitsland. :ok_hand:

5 likes

Dit lijkt een gezellig topic te gaan worden :beers:

2 likes

Er is ook een Russisch bedrijf dat echt 100% alle onderdelen zelf maakt, ben de naam even vergeten.

2 likes

Valt mij inderdaad op dat op dit forum ze met niks anders kunnen komen. Lekker scoren door anderen persoonlijk af te branden.:exploding_head:

1 like

Heeft niks met kleineren te maken. Nu wordt de hele Zwitserse horloge industrie over een kam geschoren.

Al zouden onderdelen uit China komen. De afmontage en met name the quality control is natuurlijk vele malen beter en wel op orde. Die laatste twee zijn met Chinese horloges absoluut niet het geval. Bagger onderdelen en afwerking met onkundige mensen met slechte quality control makes a shitter watch.

Raketa zit in ieder geval voor het uurwerk heel dicht tegen de 100% aan. :muscle:
Denk dat je die bedoelt

3 likes

Inderdaad natuurlijk. Je ziet duidelijk het verschil tussen een horloge van 300 en van iets wat 20x zo duur is. Dat mag ook voor die prijs.