Atmos / Ato klokken

Ik vind het idee van de Atmos erg cool en bekijk wat er af en toe op ebay aangeboden wordt, maar de prijzen lopen altijd vrij fors uiteen, zelfs voor modellen die wat mij betreft identiek lijken (maar ik ben geen kenner).

Ook lijkt er altijd een groot verschil in prijzen te zijn tussen Europa en de VS.

3 likes

Verschil EU - US had ik ook gezien (uiteraard verschilt dit ook nog per model).

De techniek van deze klokken vind ik geweldig! Opladen door temperatuursverschillen… fantastisch

De prijzen verschillen enorm van model tot model. Het model op jouw foto behoort - denk ik - tot de “middenklasse”.
Een “gewone” is met een beetje geluk te vinden vanaf ± 700 €.
Het is wel altijd opletten of het membraan nog 100% is. En een doos erbij is imho wel belangrijk voor het transport. (Blokkeren van het werk niet vergeten!!) Er zijn maar weinig mensen die in staat zijn een reparatie te doen. En naar JLC sturen is erg duur.
Zodra de kast een beetje fancy is gieren de prijzen omhoog, en als je een oude vind met het oorspronkelijke merk - Reutter - dan zit je meteen ver in de vijf cijfers voor de komma.
Tot nu toe heb ik er helaas nog geen gevonden die dat kostte wat ik ervoor wilde betalen. Wie weet.
Tot dan doe ik het met het kleine neefje als ik het zo mag noemen:

Edit:

Deze

is twee jaar geleden voor 1’300 geveild (ex ca. 25% opgeld)

3 likes

Dank voor de reactie. Reutter Atmos klokken zijn wel de buitencategorie ja… Wauw.

In Naarden zit trouwens iemand die Atmos klokken kan repareren zag ik. https://atmosreparatie.nl/

Bijzondere klok hoor @Ko-Banden . Zuinig op zijn…

Goed gezien. Wist niet dat er ook blauwe exemplaren van waren gemaakt.
De mijne heeft nog steeds een mooi plekje in de kamer.
Zeldzaam zijn ze zeker. En dat hij van Lalique is wist ik niet. Maakt hem nog leuker.

1 like

Dit is een Jaeger LeCoultre Atmos Chinoiserie (Chinees motief), en hebben een waarde van ongeveer 1500 euro. De Chinoiserie komt net iets minder vaak voor als de Marina (met zee motief). Veruit de meeste zijn de klassieke open transparante modellen uit de jaren zestig/zeventig/tachtig. Zowel te vinden met LeCoultre (Amerikaans) als Jaeger LeCoultre op de wijzerplaat.

Het zijn super gave klokken maar als er iets mee aan de hand is heb je een serieus probleem. De goedkoopste reparateur die kwaliteit levert is Atmos Atelier in Bonn (D), houdt rekening met onderhoudskosten die beginnen zo rond de 500 Euro. Als een Atmos niet loopt kun je er beter van af blijven. Als hij wel loopt maar niet meer dan 1 minuut te snel of te langzaam per dag dan kun je deze zelf nog afregelen, mits de regelaar nog in het midden staat.

Ik heb overigens nog een originele service handleiding voor het 526 Atmos uurwerk voor als er iemand enthousiast is om er mee aan de slag te gaan. Ik heb er zelf nog drie die een service kunnen gebruiken. Ik heb er zelf een aantal gehad in diverse uitvoeringen, het zijn echte juwelen, en heerlijk rustgevend om naar te kijken.

3 likes

Zie je een mogelijkheid om hem te digitaliseren en te delen?
Ben erg benieuwd en geïnteresseerd.

Gr
Men

1 like

#ikook :wink:

Mijn nieuwste aanwinst…

13 likes

Wow, heel mooi!

1 like

Ja, en nu de vingers over elkaar of de klok netjes de tijd houdt…

Het ziet er in eerste instantie in ieder geval allemaal heel erg mooi uit

Hij moet wel precies waterpas staan, anders zal hij niet goed lopen. En natuurlijk niet vergeten te blokkeren als je hem verplaatst.

1 like

Ja, afstellen is wel een dingetje. Klok loopt nu en staat (redelijk?) waterpas.

Hoop alleen dat langsrijdende treinen niet teveel trillingen veroorzaken… Deze klok is erg gevoelig heb ik al gemerkt

Vinyldoppen (tegen krassen) onder de klok is natuurlijk een No-Go, of niet?

Zolang hij waterpas staat moet dat geen probleem zijn lijkt me. Waterpas in alle richtingen is inderdaad een uitdaging.
Verder natuurlijk wel een heel mooi ding. Ik ben altijd al wel een fan geweest, maar nooit er een durven aanschaffen. De onderhoudskosten zijn niet mis als je een miskoop doet. Maar als ie loopt, zullen ze dat voor velen jaren nauwkeurig doen.

1 like

Deze heb ik in Frankrijk gevonden en van daar laten opsturen… Vooralsnog ziet het er goed uit en loopt ie netjes…

1 like

Mooier dan die volledig goudkleurige exemplaren vind ik.
Het mooiste vind ik de exemplaren met veel glas en zo min mogelijk frame eromheen (zijn vaak recentere modellen). Die kosten echter wel vaak heel veel meer omdat ze vrij nieuw zijn en bij een dergelijke klok zou het mij meer gaan om de bijzondere techniek die erbij komt kijken
Zoiets bijvoorbeeld


Wie weet wellicht een keer. Hopelijk krijgt die van jou een mooi plekje en loopt hij voor lange tijd onbezorgd.

1 like

Ik ben heel blij met mijn Atmos. Geen geluid, fascinerende mechaniek, classic…

Met kinderen alleen aan een muurbeugel mogelijk, maar staat toch netjes. :wink:

6 likes

Das wel heel mooi. Staat bij mij al jaren op de lijst. Prijzen van die dingen zijn wel all over the place