Audemars Piguet erfenis van ‘94

Goeiemiddag mede liefhebbers,

Langs mijn vriendin haar kant is er recent een Audemars Piguet geërfd, sinds ik de enige geïnteresseerde ben in horloges zijn ze bij mij gekomen voor info.

Nu het horloge is van December 1994, toen was ik 1 jaar en al zeker geen kennis van horloges :stuck_out_tongue:!
Vintage is sowieso niet direct mijn terrein. Referentie nummer al opgezocht maar ook niets te weten gekomen.
Ik ga mijn contact bij AP zelf ook even aanspreken maar misschien zijn er hier ook mensen die er meer van weten!

Let me know what jullie weten!

17 likes

mooi ding!

1 like

Ik heb hem even voor je in de juiste rubriek gezet “Vragen over …”. :slight_smile:
Verwacht via HF geen waardeopgave, dat is nl. niet toegestaan.

:arrow_down:

Wij zijn echter geen taxatie-forum. Als je wilt weten wat iets waard is, kan je een taxateur raadplegen of op google vergelijkend materiaal zoeken.

1 like

Diamantjes witgoud (als het stempel klopt). Ziet er nog goed uit.
Met je contact bij AP moet je er wel uitkomen :+1:

2 likes

Zo.
Daar zitten serieus veel man/uren in.

Bijzonder ding.

Audemars piguet cobra uit de jaren 70-80 in 18k white gold

Ongeveer een 10k waarde, geen idee of de kleur van de dial een meerwaarde is.

De meesten gaan tussen de 9 - 9,9k

3 likes

Vaak met een ronde wijzerplaat, maar deze vorm vind ik mooier.

edit: Al is de ronde denk ik wat groter en bedoeld als herenhorloge. Ik vermoed dat deze verkocht is als dameshorloge. (mede door de diamanten)

Ik vraag me af of de diamanten indexen origineel zijn. Ze zijn nou niet bepaald mooi symmetrisch gezet…

2 likes

En ik zou ook wel iets van swiss of swiss made onderaan de wijzerplaat verwachten.

1 like

Tof ding, leuk uitzoekwerk!!

Alle cobra’s op C24 hebben dat op de wijzerplaat.

1 like

Ik vind het lettertype ook goedkoop ogen. Ik heb er geen verstand van maar zou hem inderdaad op echtheid laten controleren. Misschien een vervangende wijzerplaat?

2 likes

Zie hier een vergelijkbaar model maar dan met andere wijzers.
https://ebay.us/m/mo653y

Lettertype ‘ Audemars Piguet” is meer een Serif-achtige letter dan bij bovenstaand exemplaar.

De indexen staan recht (muv 9 uur, daar is de eBay variant ook scheef)

De band lijkt fijner van het eBay exemplaar. Wellicht ander formaat…?

@Maarten002 denk je dat het horloge van goud is (maw: voel je het gewicht?).

Al met al zou ik hiermee zonder meer naar een ter zake kundige AP-kenner gaan. Dit soort modellen werden vaak semi-custom gemaakt dus vergelijkingsmateriaal is er nauwelijks en vaak toch afwijkend. Dat wil niet persé zeggen dat het niet legit is.

Ik weet dat ik dit een heel mooi horloge vind :grin:

Hij is van December 94’ aankoop facuur zit er bij en is ook de datum op het AP certificaat.

is inderdaad volledig wit goud.
Heb men AP contact aangesproken maar is nog in vakantie tot woensdag dus even afwachten

Ik zie niets wat me aan de authenticiteit doet twijfelen. Maar als je zekerheid wilt; de kast heeft een deksel met een lipje die je zo open kunt wippen. Dan zie je snel genoeg of er een AP uurwerk in zit.

Net jammer van die plekjes op de wijzerplaat, maar verder een goed tonend horloge in goede staat zo te zien. Ik zag ergens hierboven iemand iets roepen m.b.t. waarde. Verwacht daar niet te veel van. Vintage dameshorloges zijn altijd een hard sell, zeker als het geen rolex is en er veel goud aan zit. Die vraagprijzen online krijg je er nooit voor. Een koper vinden die er meer dan de goudwaarde voor biedt is al lastig en vraagt de nodige hoeveelheid geduld. En veilingen (veilingsites) kosten flinke percentages en leveren zelden meer op. Als de eigenaar het mooi vindt of er emotionele waarde aan zit kan hij/zij hem beter een servicebeurtje laten geven en als erfstuk bewaren.

Edit: zat nog even te googlen… zie dat het gewicht van vergelijkbare modellen online tussen de 88 en 128 gr ligt. Verschil zal voornamelijk in de lengte van de band zitten denk ik. Op basis daarvan kom je inderdaad op een goudwaarde van rond de 9.5k uit.

Verder viel me op dat het horloge op andere plekken niet persé als dameshorloge geadverteerd word. Wellicht (mede) vanwege de vorm. Mocht het origineel een unisex of heren model zijn dan is het makkelijker verkoopbaar, en kun je er misschien zelfs nog iets meer voor krijgen. Even uit proberen te vogelen dus. Er zit verder waarschijnlijk een cal. 2003/2 in en is de band een creatie van Roland Gilbert Gaschen (origineel, in opdracht van AP). Er zou dan GRG op de gesp moeten staan.

Zoiets zou je aan moeten treffen onder de deksel:

Deze modellen stammen uit de jaren '70, maar zijn nog lang verkocht. Soms op bestelling uit een brochure gemaakt, maar als hij uit '94 is waarschijnlijk ook lang bij de juwelier in de etalage gestaan.

Laatste dingetjes nog: alle vergelijkbare modellen die ik vind hebben een andere wijzerplaat. Meestal zwart of blauw. Ik heb er geen één gezien met deze plaat. Misschien maakt dat deze uniek en wat meer waard, maar het kan ook een re-dial of after market dial betekenen. Ook een klein rood vlaggetje; er staat geen serienummer op het certificaat… :man_shrugging:t2:

2 likes