Moet wel een beetje sketchy zijn ![]()
Wat duurzaamheid betreft heb ook ik zeker geen klagen over de horloges van Swatch. Mijn exemplaren uit 1986 doen het ook nog steeds, al zijn ze met hun 34 mm voor mijn pols wat aan de kleine kant. Hieronder de SOTO Watch (GB109, 1986, die met de ‘cirkels’) en daaronder de Sir Swatch19 (GB111, 1986, die met het ‘wapenschild’). ![]()
Ze worden al gemod zie ik ![]()
![]()
![]()
Vanmiddag bij de Swatch winkel in Bologna gevraagd maar helaas. Zijn hier wel verkocht maar voorraad was op.
Groeten
Rutger
Een artikel uit Het Belang van Limburg ( Belgisch Limburg). Erik Fransen is docent horlogehersteller bij Syntra PXL in Hasselt.
https://www.hbvl.be/regio/limburg/grote-chaos-aan-winkels-van-swatch-in-heel-europa-maar-waarom-limburgse-horloge-expert-legt-uit/151872910.html
Tja, tot zover is het gewoon een off-topic draadje in Algemeen. Ik zet hem dan ook maar op negeren, ik ben er inmiddels wel klaar mee. Ik snap wel dat AP de hype opzoekt. Was in 2018 bij een presentatie van het merk op de SIHH in Genéve; door meneer Bennahmias (spelling even uit mijn hoofd) himself. Leek wel een intro van een kickboxwedstrijd. Denderende “muziek”, video’s van basketballers met AP’s om, hoop poeha. De gebeentes van de oprichters rammelen van ergernis in hun kisten ben ik bang.
In 2007 in de manufacture geweest, daarna gegeten in hun aangrenzende restaurant. Was nog een heel andere sfeer. AP gaat nu voor de volle bling-bling aandacht, linksom of rechtsom.
Ja. Medewerkers van de Belastingdienst…
Dit is wel het toppunt.
De kast slopen, wijzerplaat poten afbreken, plaat draaien en vast lijmen om vervolgens de gesloopte plaat met system 51, in een slecht afgewerkte fake Royal oak kast te proppen ![]()
Ik twijfel eigenlijk of die plaat wel pootjes heeft omdat het toch eenmalige dichtmaken is.
En inderdaad heel triest en zonde
Horlogemaker Eric Fransen uit Zutendaal werkte tot enkele jaren geleden nog voor de Swatchgroep. “Het is niet de eerste keer dat Swatch een samenwerking met een ander horlogemerk doet. In 2022 hebben ze samen met Omega de Moonswatch uitgebracht. Dat ontwerp was een Swatch-versie van de legendarische Omega Speedmaster Moonwatch, het eerste horloge op de maan. Ik herinner me van toen ook gelijkaardige tafere- len. Wij als werknemers konden zelfs geen exemplaar bemachtigen, zo groot was de Vraag toen. Maar de hype was niet zo extreem als nu. Een luxemerk als Audemars Piguet speelt toch nog een categorie hoger dan Omega”, zegt Fransen.
Hij kan als horlogeliefhebber zulke samenwerkingen alleen maar toejuichen. “Het viel te voorspellen dat sommige kopers de horloges nu voor woekerwinsten proberen door te verkopen. Maar toch vind ik het gewel- dig dat het brede publiek interesse toont in horlogemakerij. En we mogen ook nooit vergeten dat Swatch destijds de redding is geweest voor veel Zwitserse horlogemerken”, zegt Fransen.
“De hele industrie lag op zijn gat en moet Nicolas Hayek, de grote bedenker achter Swatch, eigenlijk eeuwig dank- baar zijn. Door horloges in massaproductie te brengen, kwam er opnieuW aandacht voor uurwerken.
De naam Swatch staat overigens voor ‘Second Watch’. Het was een horloge voor dagelijks gebruik: het tweede uurwerk naast een duurder horloge dat je enkel bij speciale gele- genheden droeg”
Ik ga er wel eentje halen als ze gewoon marktprijzen zijn. Leuk voor aan mijn autosleutel ![]()
I want an aftershave, status symbol something expensive from my wife to make me look like the man in the magazine improve my image and enhance my life……
Red Jasper.
Koningsdag volgend jaar vind je ze op de kleedjes😄
Zal niet lang meer duren, prijzen kelderen keihard ![]()
![]()
Waar heb je dat vandaan? Hier StockX de afgelopen dagen voor bv de zwart-witte
Hier kleurtjes. Die was inderdaad iets hoger op de dag van lancering
Marktplaats en de scalper vraagprijzen zijn niet de beste indicatie van de marktsituatie. We weten het eigenlijk toch pas over een paar weken.
Bij mijn Tissot Seastar zaten de lume plots ook met wat Action lijm vast, klein tikje en daar gingen ze. ![]()
Inmiddels wordt ook steeds meer duidelijk over het aangepaste Sistem51 caliber van de Royal Pop.
Calber Corner heeft er een overzicht van wat tot nu toe bekend is. Ze noemen het nu de 51-M die er weer in twee versies is Lepine en Savonnette. Met minder onderdelen dan 51. Met waarschijnlijk voor het eerst hacking seconds.
Leuk hoor, het houdt de horlogewereld goed bezig zo. ![]()
https://calibercorner.com/swatch-audemars-piguet-pop-movement/







