Automaat chrono wijzer goed zetten

Ik had het laatst met een horlogemaker over het niet goed resetten van de chrono wijzer en dat je die zelf goed kan zetten bij bijvoorbeeld een Valjoux 7740 of 7750.

Ik dacht dat dit alleen bij quartz kon, maar hij zei dat dat eigenlijk altijd kon.

Iets met laten lopen, standje 2 (tijdverzet) en dan een paar keer drukken? Maar precies weet ik het niet en ik vraag me af of het inderdaad kan?

Of moet je de wijzer wel echt los halen?

1 like

Is dat zo? Kom er maar in @PeterLC :grinning:

1 like

Nee kan niet, alleen bij quartz gaat dat.

2 likes

Dat dacht ik dus ook. Maar de betreffende horlogemaker staat best goed aanschreven hier in de buurt, en hij verkondigde het ook wel heel stellig…

Hoe kun je dat doen bij een quartz horloge dan

Enkel bij quartz mogelijk. Bij mechanische staat op uw chronorad staat een hart waardoor bij reset deze altijd op dezelfde plaats terug komt te staan. Als uw chrono wijzer niet meer juist staat, kan deze enkel gecorrigeerd worden door demonteren en opnieuw te monteren.

1 like

Alle chrono quartzen van mij zijn certina’s. Hier is het de kroon 1 of 2 kliks uittrekken en dan de pushers indrukken, is altijd weer even spelen voor ik het juiste pushertje bij de juiste wijzers heb :slight_smile: succes

De wijzer monteren met behulp van een bolletje Rodico lukt vaak sneller.

7 likes

Hier wil ik ook wel even op reageren.
De wijzer van de chrono zit als het goed is heel erg vast op de tap as gedrukt.
Bij mechanische uurwerken gaat de draaiende stelschijf met een grote krachtsnelheid terug naar de nul stand en stop dan ook abrupt op exact de juiste positie.
Wel, wat gebeurd er als de wijzer er al eens is af geweest, dan is de kans bijna 100% groot dat de schacht van de wijzer te los op de tapas is komen te zitten. Op het moment dat de chrono na gebruik dan weer in de nul stand wordt gedrukt, zal de kracht van het terugschieten van de draaischijf waarop de wijzer zit gemonteerd zo groot zijn dat het draaimoment de wijzer niet correct kan laten terugschieten naar de nul, maar zal doorslippen op de as, met name door de oorzaak dat de wijzer enigszins losser is gemonteerd.
Om dat nu te voorkomen, is het noodzakelijk om de diameter van de schacht van de wijzer kleiner te maken, we praten dat wel over honderdsten van millimeters. Dit is niet zomaar gedaan, daarvoor heb je een speciaal stukje gereedschap nodig waarin je de schacht in fracties van millimeters kan verkleinen resp. indeuken.
Teruggeplaatste wijzers waarvan de schacht diameter niet kleiner is gemaakt zal nooit na gebruik weer terugschieten op de exacte nulstand, maar altijd doorschieten over de nulstand heen.

2 likes

Zo terugplaatsen van wijzer gaat nooit goed? Dat is niet correct!
Over het algemeen is het niet nodig om de wijzerbus kleiner te maken.

Beste Floris 155, veel succes ermee, het is dan voor jou te hopen dat de wijzer niet doorschiet na het indrukken van de retour pusher.

Kwestie van controleren, maar ik zeg ook maar wat want ik werk maar zelden aan chrono’s

Wel, ik heb wel een aantal chronografen onderhanden gehad en heb daarmee aardig wat ervaring opgedaan.
Overigens worden bij de meeste officiële service centra deze wijzers standaard vervangen juist om dit soort problemen te voorkomen en het is goedkoper dan de tube te verkleinen. elke minuut kost salaris. Maar dat wisten we al geloof ik.

Wat een prutser dan. Sorry hoor…

1 like

Dia ga ik onthouden! :+1: Moet toevallig nog de wijzers van een 7750 opdrukken binnenkort.

3 likes

Allemaal prima maar het gaat mij om uw nogal stellige bewering die gewoon onjuist is.

1 like

De secondewijzer hoeft ook inderdaad niet zo strak op de as geplaatst te worden,want ik heb zowel bij een Valjoux 7765 als bij een Landeron 48 deze meerdere keren moeten afpakken en nooit geen issues met doorschieten gehad eigenlijk.

1 like

Bij vintage chronografen komt het wel eens voor dat het busje niet meer helemaal strak zit of dat de wijzer zelf los op het busje zit.
Maar bij moderne uurwerken komt het echt niet zo vaak voor, en om preventief elk busje te knijpen is gewoon niet nodig, vast is vast.

Een 7750 centrale secondenteller-wijzer moet wel echt heel erg vast zitten, de kracht van de hamerveer lijkt groter dan bij een - bijvoorbeeld - 7733. Maar een wijzer opnieuw gebruiken hoeft niet per definitie een probleem te zijn. Ik hoop 't niet voor de eigenaar van de 7750 hier. :wink:

Geen punt bij Karwei.:smile:

2 likes