Of gewoon niet sporten
Het horloge van Nadal is letterlijk en figuurlijk van een ander kaliber dan meeste van ons zich kunnen veroorloven.
Ik ben zelf bijzonder voorzichtig met horloges, maar op zich zou de combinatie tennis en horloge dragen ook voor een automaat echt geen probleem mogen zijn.
Als je linkshandig speelt kun je best nog een aantal dubbelhandige slagen hebben, of eens vallen.
Idealiter draag je geen horloge bij tennis. Of golf. Of …
De onzin dat een Rolex of Seiko ertegen zou kunnen is niet te begrijpen. We praten simpel over natuurkunde. Bij slaan, raken etc. heb je gigantische versnellingen en vertragingen. Assen zijn flinterdun, jewels kunnen niet alles hebben etcetera. Gewoon NIET DOEN! Het is niet goed voor mechanische dingen om aan dergelijke krachten te worden onderworpen. Ongeacht het merk.
Bij gecompliceerde horloges en ultrathins is het risico op ellende nog groter, omdat daarin alles nog fijner is uitgevoerd danwel er veel extra onderdelen in zitten die kapot kunnen.
Als je per se een horloge wilt dragen, pak dan een lichte digitale Casio ofzo. Kan weinig aan kapot en het geeft minder kans op blessures bij jezelf.
Ik zou het gewoon niet doen. Wordt terecht door de meeste kenners en horlogemakers sterk afgeraden; dat is niet voor niets. Er kan veel mis gaan, zoals b.v. schade aan de balansas. Wanneer je het risico niet neemt kan er ook niets gebeuren.
Quartz horloge- G Shock b.v.- gebruiken of gewoon het horloge even afdoen.
Speel je ook veel dubbels?
Dan doe ik mijn horloge meestal af, dan raak je elkaar soms wel eens tijdens zo’n “heb-ik-hem-nog of pak-jij-die-bal” momentje…
eigenlijk speel ik alleen met een plastic sporthorloge om, of anders een casio.
Onzin! Kom eens met gegevens in plaats van zo’n opmerking te plaatsen.
De accelleratie bij slaan en de impuls en decelleratie bij het raken van de bal is groot! Zeker automaten krijgen een klap van jewelste.
Toen ik vroeger nog competitie tenniste had een jongen in ons team een automaat om. De rotor daarvan was op een gegeven moment gebroken, op de aanhechting tussen het hardmetaal en de bevestiging met tandwiel.
Er is niks in dit universum waar een skx niet goed voor is! skx moet het eerste horloge op Mars worden!
En speciaal gemaakt op dit soort belastingen!
ik tennis met het horloge aan de andere kant van mijn slagarm, en ik ben net zoals de topicstarter enkelhandig
Tsja. Dan heb je minder kans op ellende. Bij een val, of een bal op je horloge blijft het risico natuurlijk bestaan.
Als je per se een horloge wilt dragen: rubber band of staal. Leer en zweet = bah.
dat klopt, en ik doe hem meteen onder de warme kraan na het sporten, anders blijft ook plastic vies plakken
Sympathieke schrijfstijl heb je. Kuch. Een horloge is een gebruiksartikel en wordt geproduceerd om (binnen marges) in een breed spectrum van handelingen zonder problemen te blijven functioneren. Sport is een normale handeling. Als een product niet geschikt is voor een bepaalde handeling (zwemmen, duiken) wordt daar specifiek voor gewaarschuwd. Een "gij zult niet tennissen"disclaimer heb ik nog nooit gezien. Tennissen is niet wezenlijk anders dan handelingen die miljoenenen horlogedragers dagelijks doen, zoals handen schudden, zwaaien, timmeren of andere gereedschappen of materialen gebruiken. Alles kan uiteraard stuk, maar we hebben het hier over normaal gebruik. Je kunt zelf ook wel inschatten dat de garantieverzoeken niet te tellen waren geweest als een horloge zo snel zou bezwijken.
Ik erger me rot aan lui die wat flauwekul posten zonder verstand van zaken. Horloges (die unikaten zoals voor Nadal daargelaten) zijn niet geschikt voor golf of tennis en dat kan iedere horlogemaker je zo vertellen. Het is als gezegd doodsimpel natuurkunde.
Geharde tappen zijn niet gemaakt om klappen op te vangen, robijntjes houden er ook niet van.
Kom bij mij niet aan met een verhaal dat een horloge daar toch tegen moet kunnen, of dat men, als dat niet zo zou zijn, toch veel garantieclaims zou krijgen. Ik kan je wel vertellen hoe zo’n claim afgehandeld wordt: valschade, kosten XXX om te repareren.
A propos… De impuls bij slaan met een racket of grote hamer is niet vergelijkbaar met een beetje zwaaien met je armen, juist ook door de klap bij impact en daarmee gepaard gaande trillingen.
Ja dat heb ik ook een tijdje geprobeerd, maar dan moet je op een gegeven moment je reserve bandschakels gaan opduiken en monteren. Zo vervelend.
En als men nou de moeite neemt om eens wat zaken uit te zoeken en zich te verdiepen, alvorens hier maar wat te posten, dan zal ik minder bot reageren…
Fijn dat je het zo met jezelf getroffen hebt. Maar topicstarter: Het advies om een andere band te dragen dan leer bij het sporten deel ik wel. Leer wordt lelijk en gaat stinken in combinatie met vocht, ongeacht je persoonlijke hygiëne en/of afspoelen na zweetcontact.
Tsja. Ik post pas iets als ik erover gedacht heb.
Zouden meer mensen moeten proberen.
Mag ik uit de reacties van @Bernard en @tomhster gewoon de volgende conclusie trekken: Je kan een simpel mechanisch horloge gebruiken tijdens het tennissen maar het is niet aan te bevelen?
Je hebt mensen die een postzegel rechtsboven op een enveloppe plakken. En je hebt mensen die er een plexiglazen display voor kopen en 'm vervolgens in de kluis leggen.