Automaat horloge geschikt voor dragen tijdens tennis?

Onzin! Kom eens met gegevens in plaats van zo’n opmerking te plaatsen.

De accelleratie bij slaan en de impuls en decelleratie bij het raken van de bal is groot! Zeker automaten krijgen een klap van jewelste.

Toen ik vroeger nog competitie tenniste had een jongen in ons team een automaat om. De rotor daarvan was op een gegeven moment gebroken, op de aanhechting tussen het hardmetaal en de bevestiging met tandwiel.

1 like

Er is niks in dit universum waar een skx niet goed voor is! :smile: skx moet het eerste horloge op Mars worden!

3 likes

En speciaal gemaakt op dit soort belastingen!

ik tennis met het horloge aan de andere kant van mijn slagarm, en ik ben net zoals de topicstarter enkelhandig

Tsja. Dan heb je minder kans op ellende. Bij een val, of een bal op je horloge blijft het risico natuurlijk bestaan.

Als je per se een horloge wilt dragen: rubber band of staal. Leer en zweet = bah.

dat klopt, en ik doe hem meteen onder de warme kraan na het sporten, anders blijft ook plastic vies plakken

Sympathieke schrijfstijl heb je. Kuch. Een horloge is een gebruiksartikel en wordt geproduceerd om (binnen marges) in een breed spectrum van handelingen zonder problemen te blijven functioneren. Sport is een normale handeling. Als een product niet geschikt is voor een bepaalde handeling (zwemmen, duiken) wordt daar specifiek voor gewaarschuwd. Een "gij zult niet tennissen"disclaimer heb ik nog nooit gezien. Tennissen is niet wezenlijk anders dan handelingen die miljoenenen horlogedragers dagelijks doen, zoals handen schudden, zwaaien, timmeren of andere gereedschappen of materialen gebruiken. Alles kan uiteraard stuk, maar we hebben het hier over normaal gebruik. Je kunt zelf ook wel inschatten dat de garantieverzoeken niet te tellen waren geweest als een horloge zo snel zou bezwijken.

4 likes

Ik erger me rot aan lui die wat flauwekul posten zonder verstand van zaken. Horloges (die unikaten zoals voor Nadal daargelaten) zijn niet geschikt voor golf of tennis en dat kan iedere horlogemaker je zo vertellen. Het is als gezegd doodsimpel natuurkunde.

Geharde tappen zijn niet gemaakt om klappen op te vangen, robijntjes houden er ook niet van.

Kom bij mij niet aan met een verhaal dat een horloge daar toch tegen moet kunnen, of dat men, als dat niet zo zou zijn, toch veel garantieclaims zou krijgen. Ik kan je wel vertellen hoe zo’n claim afgehandeld wordt: valschade, kosten XXX om te repareren.

A propos… De impuls bij slaan met een racket of grote hamer is niet vergelijkbaar met een beetje zwaaien met je armen, juist ook door de klap bij impact en daarmee gepaard gaande trillingen.

1 like

Ja dat heb ik ook een tijdje geprobeerd, maar dan moet je op een gegeven moment je reserve bandschakels gaan opduiken en monteren. Zo vervelend.

5 likes

En als men nou de moeite neemt om eens wat zaken uit te zoeken en zich te verdiepen, alvorens hier maar wat te posten, dan zal ik minder bot reageren…

Fijn dat je het zo met jezelf getroffen hebt. Maar topicstarter: Het advies om een andere band te dragen dan leer bij het sporten deel ik wel. Leer wordt lelijk en gaat stinken in combinatie met vocht, ongeacht je persoonlijke hygiëne en/of afspoelen na zweetcontact.

1 like

Tsja. Ik post pas iets als ik erover gedacht heb.
Zouden meer mensen moeten proberen.

1 like

Mag ik uit de reacties van @Bernard en @tomhster gewoon de volgende conclusie trekken: Je kan een simpel mechanisch horloge gebruiken tijdens het tennissen maar het is niet aan te bevelen?

Je hebt mensen die een postzegel rechtsboven op een enveloppe plakken. En je hebt mensen die er een plexiglazen display voor kopen en 'm vervolgens in de kluis leggen.

2 likes

Ja ik wil zoiezo een met een metalen band, geen leren band.

Ja.

Lees dit bijv. voor wat meer achtergrond:
https://www.ablogtowatch.com/recommended-use-understanding-durability-mechanical-watch-take/

https://www.google.nl/amp/s/www.ablogtowatch.com/richard-mille-rm-27-03-rafael-nadal-watch-tourbillon/amp/

Een mechanisch horloge zo sterk maken dat het bij dit soort activiteiten veilig gebruikt kan worden is een hele toer en zal neerkomen op het inbouwen van schokprotectie waar mogelijk, gebruik van extreem sterke materialen en verminderen van de massa van onderdelen waar mogelijk om de totale krachten en stress te minimaliseren.

1 like

Ik begrijp de discussie niet: waarom risico lopen met een horloge van €1500 terwijl je dit makkelijk kunt vermijden door gewoon ff een Casio of GShock om te doen??? :face_with_raised_eyebrow:

2 likes

Bijgaand een link naar een voorgaand topic waarin informatie is gedeeld omtrent sporten met een automatisch horloge. Al zal het natuurlijk wel verschillen per horloge (het ene horloge is schokbestendiger dan de andere).

1 like

Mijn ervaring is dat dit helemaal geen probleem hoort te zijn. Al kies ik zelf wel voor quartz in dit soort situaties.

Sorry, maar aan welke online universiteit heb je deze juridische kennis opgedaan?

Even hoorcollege: een product behoort conform te zijn. In Nederland is een en ander wettelijk geregeld. Voor consumenten in 7:17 en verder B.W.

Als je gaat klagen dat je Patek Philippe Ellipse vol met water staat na een beetje zwemmen in de Noordzee, dan heb je dat ding gebruikt op een manier waarvoor het uiteraard niet gemaakt is. Een beroep op non-conformiteit zal niet slagen.

Als je met een mechanisch horloge gaat tennissen: idem.

Er is geen enkele plicht van de verkoper of fabrikant om een disclaimer te maken van wat allemaal NIET kan. Dat zou ook neerkomen op een telefoonboek aan instructies bij aankoop van kauwgum of een potlood.