Automaat liep niet gelijk na paar dagen stilstaan

Vanmorgen deed wilde ik 1 van mijn nieuwere horloges omdoen. Een Junghans. Had de datum ingesteld, hem wat handmatig opgewonden. Alleen wilde hij niet direct lopen. Ik had de hoop opgegeven en plotseling leek er weer leven in te komen. Is het normaal voor automaat dat hij niet direct loopt wanneer die opgewonden wordt?

Ja.

1 like

Ja soms moet je even schudden voor hij weer begint met tikken

2 likes

Soms moet je de balans inderdaad weer even op gang brengen door hem voorzichtig te schudden.

1 like

Kan dat geen kwaad? Ben bang dat ik de boel molesteer.

Een horloge schudden? Of dat kwaad kan?

4 likes

Om je automaat op te winden, zul je je horloge toch moeten bewegen, in veel gevallen schudden, dus nee, dat gaat geen kwaad kunnen.

1 like

Je kan beter de kroon een aantal slagen geven dan te schudden imo.

Dat werkt niet altijd
 veel automaten kun je opwinden, maar beginnen dan niet te lopen. Ze hebben even een kleine schommeling nodig om weer te gaan lopen. De veer op spannong brengen is dus zeker niet altijd voldoende.

En schudden
 tja, hij schudt aan je arm toch ook behoorlijk veel lijkt me. Ligt aan je bezigheden natuurlijk :wink:

Seiko shuffle is meestal voldoende om te starten:

Aan het eind zegt hij een beetje binnensmonds en :
‘If you sat at a desk al day and (were) not moving much, these are not the watches for you’

Ook met gewoon kantoorwerk zal een gezonde Seiko automaat ruim binnen een werkdag op maximale PR zitten. (Met de grote Steve Hawking, ja dat was natuurlijk een ander verhaal).

1 like

Ik heb halverwege dit jaar aan twee personen een (nieuwe) Seiko automaat cadeau gedaan, allebei de personen klaagden dat als ze het horloge 's nachts afdeden dat ie dan 's ochtends stil stond
 De een heeft een kantoorbaan, de ander is gepensioneerd.
Ik heb ze geadviseerd om bij het wegleggen even 10 slagen op te draaien sindsdien zijn de problemen over.

De oorzaak van stilvallen is dan Ă©Ă©n van deze 3:

  1. De effectiviteit van het opwindmechanisme van deze Seiko’s was niet 100% (en dat kan wel eens met nieuwe horloges, met 2 stuks tegelijk is dan wel bijzonder)
  2. De persoon bewoog te weinig
  3. Een combinatie van 1 en 2.

Uit een leuke draad hierover:

Ik niet hoe veel PeterLC de hele dag beweegt, maar anderen met kantoorbaan hebben met bv 6 uur dragen een volle gangreserve. Mijn eigen ervaringen met korte kantoordag en daarna horlogewissel sluit hier bij aan. Ik zelf beweeg dan “gemiddeld” voor kantoorwerk denk ik (pc werk, onderbroken door een gang naar de koffiemachine, een paar keer naar een andere afdeling lopen, naar het kopieerapparaat.
Als ik een horloge meerdere dagen doordraag zet ik het ook wel voor uren lang op mijn bureau neer, gewoon om er beter naar te kunnen kijken. (ik ken dit horloge niet eens maar deze staat zoals ik ze dan neerzet:)

Als het aan bewegen ligt (de Seiko’s waren nieuw begrijp ik)
Die draad over dit onderwerp is wel interessant:

1 like

Zeker dit, de een is 70 en de ander 74, die zitten echt veel stiller dan wij op kantoor.

Uit nieuwsgierigheid, om welke Junghans met welk uurwerk gaat het hier precies? :slight_smile:

Ik merk hier zelf wel een enorm verschil tussen Japanse mechaniekjes (gaan meteen lopen als je ze oppakt) en de Zwitserse 2824/SW200/2893 die echt wat halsstarriger starten. Bij de laatste moet ik meestal schudden, opwinden, en dan weer schudden.

1 like

Max Bill, Ref. Nr. 027/4002.44, Self-winding movement calibre J800.1

1 like

Mijn SKX moet ik echt wakker schudden.
Stap ik na het om doen gelijk in de auto, dan stopt ie er mee. Ik moet echt goed bewegen.

Zodra ik mn Vostok pak, begint ie al te lopen. Topper.

Als je de automaat-mechanismen van Seiko (en IWC) en die van ETA vergelijkt qua werking, snap je waarom dat is. :wink:

Grootste verschil - bij Seiko en IWC (resp. Magic Wheel en Pellaton) windt de rotor direct (zonder “verlies”) de veerton op. Bij andere systemen zit er flinke “speling” op die transmissie.

1 like

Ik dacht dat die was voor het tweezijdig kunnen opwinden van de veerton.