Ik heb een IWC Mark XV. Nu heb ik het vermoeden dat de rotor niet goed meer functioneert. Als ik mijn horloge 2 dagen heb gedragen, inclusief de nacht, en ik leg hem weg dan staat hij na ca. 15 uur weer stil. Dat lijkt me veel te weinig. Het uurwerk zou een gangreserve van 48 uur moeten hebben.
De dagen dat ik hem draag zijn actieve dagen waarin ik veel aan het lopen en bewegen ben. Zeker geen dagen passief op de bank.
Je kunt het horloge handmatig volledig opwinden en kijken wat dan de gangreserve is.
Als de gangreserve dan wel goed is zal het waarschijnlijk aan het automaat gedeelte liggen.
2 dagen is misschien wat krap voor volledige lading omdat hij in de nacht weer terugloopt. Zelf zit ik veel in de auto of achter het bureau, waardoor mijn automaten niet veel meer opbouwen dan een uur of 20 (uit 38u).
20 uur in een dag bij jou? Dat maakt die 15 in een dag of 2 nog steeds weinig bij mij denk ik? Of bedoel je dat hij sowieso niet verder komt dan die 20 uur ook al draag je 'm bijvoorbeeld een week?
Ah oh, thanx. Ik heb het vermoeden dat de rotor niet goed vast zit. ik hoor dat hij rammelt als je er mee schudt. Schudden in tegenovergestelde richting van de draairichting.
Lopen is wel activiteit maar doet niet zo heel veel voor het opwinden lijkt mij. Het gaat natuurlijk om de pols en als die dubbelzijdig windt dan zou hij met 2 dagen volledig gewonden moeten zin. Ervan uitgaande dat er voldoende beweging is met de pols.
Als ik een automaat met gangreservemeter omdoe op 0 en een dag draag tijdens het werk dan is deze na 8 uur volledig opgewonden. Dat is bij fysiek werk.
Andere vraag is natuurlijk, hoe oud is het uurwerk en wanneer was de laatste service? Denk dat een beurtje wonderen doet.
Ik zit helaas veel stil tijdens werk, dus ze laden bij mij nauwelijks meer op dan dat ze 's nachts verbruiken. Zelf heb ik een watchwinder om ze te laten lopen omdat ik ook van afwisseling houd.
In je gebruiksaanwijzing staat hoelang het volgens specs duurt om hem op te laden, wat vaak rond de 12-14u is.
Probleem is dat hij net een beurt heeft gehad en ik nu discussie heb lopen daarover. Zoals gezegd lijkt het er echt op dat de rotor los zit. Alsof hij er niet goed op geschroefd zit… Als dat het geval is dan kan ik me voorstellen dat hij bij beweging niet altijd de tandjes van het radartje voor de overbrenging van de veer pakt.
TIPS: Weten jullie een goeie zelfstandige horlogemaker die jullie zouden aanraden voor een onderzoek? Liefst een beetje in het midden van het land. Alvast bedankt!
Als hij net een beurt heeft gehad zou daar garantie op moeten zitten en zou er geen discussie mogen zijn. Zij hebben hem open gehad en dan moeten ze hem wel goed afleveren.
Als ze het niet willen herstellen zou ik het hier als negatieve ervaring vermelden. Dat kan anderen helpen een goede of betere horlogemaker te vinden.