Automaat Snobisme?

En ondanks al je eindeloze verhalen en je vermeende ongevoeligheid voor marketing, is daarmee genoeg gezegd.

2 likes

Ik zeg niet ongevoelig te zijn voor marketing. Dat is vrijwel niemand. Dat ze me niet aangepraat hebben dat het “beter” is wil niet zeggen dat ze me niet aan kunnen praten dat het leuk spul is. :slight_smile:

Nu helpt het ook zeker niet dat de hoeveelheid echt mooi ontworpen quartz horloges op dit moment minder groot is… De Yema Superman, bijvoorbeeld, zou ik rustig als quartz kopen, omdat dat een van de weinige vintage-ogende quartz duikers is.

2 likes

Ik zeg het wel vaker: “Mechanische horloges? Leuk voor stedelingen, maar niet voor normale mensen!” :grinning_face_with_smiling_eyes:

3 likes

Zolang de secondewijzer netjes de indexen raakt heb ik geen probleem met quartz. Mechanisch vind ik leuker, al weet ik niet direct waarom. Wanneer iemand begint over de ziel van een mechanisch uurwerk dan haak ik af… of ik wil ook een likje van die postzegel

1 like

Nee dus. Het is wel een knappe complicatie hoor, maar doet mij niets.

Daar bedoel ik dus tru/dead beat uurwerken mee.

Quartz is superieur.

Alleen een swooshende secondewijzer vind ik gewoon veel mooier om naar te kijken… daarom heb ik geen moeite met batterij/quartz aangedreven uurwerken met “swooshende” secondewijzers zoals springdrive, accutron, electric en die bulovas.

Een quartz dresser zonder secondewijzer vind ik ook prima.

Acht. Iets meer zelfs.

Ik ben het helemaal met je eens. Natuurlijk is een mooi mechanisch uurwerk gaaf, maar als ik zou mogen kiezen tussen een HAQ en/of thermisch gecompenseerd quartz uurwerk vs. de zoveelste 2824-2, SW200 of NH35 is de keuze snel gemaakt.

4 likes

Das echt klote, want de meesten hier hebben maar één horloge :rofl:

3 likes

Ik heb een net Grand Seiko horloge met 9F quartz. Hij staat altijd goed, en de datum ook (okay, meestal dan).

Dat is super aangezien ik hem 1 a 2x per week draag op werkdagen. Eigenlijk is het ideaal.

2 likes

bij de start van de collectie had ik twee automaten daarna kwamen er een zestal eco-drive binnen, maar van toen af was ik gevallen voor de mechanische uurwerken en ben ik deze volop beginnen te verzamelen, zowel handwinders als automaten.

maar een tweetal jaartjes later ben ik terug omgeslagen naar de quartz (eco-drive) deze hebben het helemaal voor mij, zijn volmaakt en blijven als geen ander beter bij de tijd.

dus vanaf nu, als er een nieuwe aankoop komt, wordt het geheid een eco-drive. :+1: :grinning:

4 likes

Mooi verwoord! :+1:

Ik heb zelf één handwinder, enkele automaten en enkele quartzhorloges. En van allemaal houd ik evenveel! :slightly_smiling_face: De voordelen van quartz worden hierboven al uitvoerig beschreven en ervaar ik ook. Daarom is een mooi quartzhorloge voor mij ook niet ondergeschikt aan een mooi mechanisch horloge. Voor allebei is plek in mijn horlogehart. :heart_eyes:

2 likes

Nee, maar lekker belangrijk. Koop waar je blij van gaat worden :man_shrugging:

1 like

Recht in de leer. Ik houd er van.

:+1: Eclectisch in de wedstrijd zitten. Houd ik ook van.

1 like

Ik heb precies hetzelfde, geen zorgen

1 like

Jouw geld, jouw keuze. Dus ja, terecht.

Ik wil bijvoorbeeld al een ruime tijd een quartz horloge kopen. Je weet wel, zo’n super accuraat ding met een paar seconden afwijking per jaar. Ik krijg me echter niet over de in mijn ogen torenhoge prijs gezet van de dingen die ik zou willen. Terwijl ik voor een mechanisch horloge geen probleem zou hebben om een veelvoud op tafel te leggen.

Hebben die marketing boys & girls weer goed voor mekaar gekregen. Maakt ook niet zo veel uit. Nu even een honeymoon door met de BB58 en vanaf dan wissel ik toch weer om de paar dagen. Dan heb je al snel geen nood aan accurate uurwerken, want zo’n ding snel opwinden en goed zetten is geen moeite, zeker omdat de meeste van m’n horloges geen datum hebben.

1 like

Ik weet wat ik mooi vind en wat ik niet mooi vind.
Hoef geen horloge waar ik niets mee heb in de collectie.

TruBeat/DeadBeat vind ik gewoon niets.

1 like

Mooie uiteenzetting weer! Heb zelf een Grand Seiko quartz waarbij de geringe dikte van het uurwerk de 44GS-geinspireerde kast naar mijn mening mooier doet laten uitkomen! Daarnaast geniet ook ik van het staren naar de mechaniek van mijn GS automaat!

1 like

Hier gaat het mis denk ik. Als je logisch en inhoudelijk gaat redeneren zijn er zelf voor het dragen van een kwartshorloge weinig argumenten te bedenken. Uiteindelijk is je telefoon preciezer. Het gaat om gevoel en passie. Ik heb dat meer bij mechanisch, hoewel ik een mooie kwarts niet per definitie uit de weg ga.

3 likes

Heel eerlijk? Ik krijg steeds meer waardering/voldoening voor/van mijn quartz horloges. Merk dat mijn fascinatie voor horloges, waar aanvankelijk de focus sterk op de prachtige techniek van het automatische uurwerk lag, dit toch ook behoorlijk aan het kantelen is naar quartz. Voornaamste reden hiervoor is dat ik het geweldig vindt dat een horloge heel nauwkeurig loopt. Wel belangrijk dat de seconde wijzer mooi op de indicies tikt, dat is nogal eens een dealbreaker. Heb nu een Victorinox Inox die dat doet :ok_hand: Wat ik ook leuk vindt: mecha-quartz, een combinatie van mechanisch en quartz. Dan heb je de nauwkeurigheid van quartz, een slepende secondewijzer en een chrono die reset als een mechanisch horloge, in mijn geval een Ventus Caspian :+1:

2 likes

Dit is een fantastische zin, echt geweldig.

2 likes