Automaat Snobisme?

Jouw geld, jouw keuze. Dus ja, terecht.

Ik wil bijvoorbeeld al een ruime tijd een quartz horloge kopen. Je weet wel, zo’n super accuraat ding met een paar seconden afwijking per jaar. Ik krijg me echter niet over de in mijn ogen torenhoge prijs gezet van de dingen die ik zou willen. Terwijl ik voor een mechanisch horloge geen probleem zou hebben om een veelvoud op tafel te leggen.

Hebben die marketing boys & girls weer goed voor mekaar gekregen. Maakt ook niet zo veel uit. Nu even een honeymoon door met de BB58 en vanaf dan wissel ik toch weer om de paar dagen. Dan heb je al snel geen nood aan accurate uurwerken, want zo’n ding snel opwinden en goed zetten is geen moeite, zeker omdat de meeste van m’n horloges geen datum hebben.

1 like

Ik weet wat ik mooi vind en wat ik niet mooi vind.
Hoef geen horloge waar ik niets mee heb in de collectie.

TruBeat/DeadBeat vind ik gewoon niets.

1 like

Mooie uiteenzetting weer! Heb zelf een Grand Seiko quartz waarbij de geringe dikte van het uurwerk de 44GS-geinspireerde kast naar mijn mening mooier doet laten uitkomen! Daarnaast geniet ook ik van het staren naar de mechaniek van mijn GS automaat!

1 like

Hier gaat het mis denk ik. Als je logisch en inhoudelijk gaat redeneren zijn er zelf voor het dragen van een kwartshorloge weinig argumenten te bedenken. Uiteindelijk is je telefoon preciezer. Het gaat om gevoel en passie. Ik heb dat meer bij mechanisch, hoewel ik een mooie kwarts niet per definitie uit de weg ga.

3 likes

Heel eerlijk? Ik krijg steeds meer waardering/voldoening voor/van mijn quartz horloges. Merk dat mijn fascinatie voor horloges, waar aanvankelijk de focus sterk op de prachtige techniek van het automatische uurwerk lag, dit toch ook behoorlijk aan het kantelen is naar quartz. Voornaamste reden hiervoor is dat ik het geweldig vindt dat een horloge heel nauwkeurig loopt. Wel belangrijk dat de seconde wijzer mooi op de indicies tikt, dat is nogal eens een dealbreaker. Heb nu een Victorinox Inox die dat doet :ok_hand: Wat ik ook leuk vindt: mecha-quartz, een combinatie van mechanisch en quartz. Dan heb je de nauwkeurigheid van quartz, een slepende secondewijzer en een chrono die reset als een mechanisch horloge, in mijn geval een Ventus Caspian :+1:

2 likes

Dit is een fantastische zin, echt geweldig.

2 likes

Voor wie niet de hele dag aan zijn/haar telefoon vastgeplakt is, is dat een moot point.

Hij kan gewoon in je zak of tas zitten hoor. Daar zit hij toch?

En iets als alternatief om je pols binden lijkt niet heel logisch toch? Tenzij je het mooi vindt en/of er iets ‘onuitlegbaars’ mee hebt.

1 like

Een beetje gelijk heb je wel…

Want zelfs een goedkoop low-beat automaatje wordt gezien als automaat en staat „boven“ een quartz…

Ik een vind een low-beat automaat nog erger als een quartz!

Een quartz loopt altijd (zolang de batterij het doet :blush:)

En anders een high-beat automaat… dat is mijn instelling!

1 like

Nee het is een feit dat dankzei quartz een horloge zo’n goedkoop product kan zijn.

Een automaat kan ook erg goedkoop zijn, hoewel die wel een paar stuivers meer kost dan zo’n kermis Quartz.

De race to the bottom is er niet eentje waar ik heel erg warm van word. Hoewel het prijs argument wel weer in het kopje ‘snobisme’ kan passen.

1 like

Dat komt voor, maar belange niet altijd. 't zal ook afhangen van je werk of andere dagbesteding.

Ik had ook een grote voorkeur voor handopwinders of automaten. Nu heb ik kortgeleden een Bulova Lunar Pilot gekocht en die is toch wel erg gaaf hoor!

4 likes

Dit mag van mij :joy::+1:

5 likes

Eigenlijk is het een beetje appels met peren vergelijken. Quartz gestuurd heeft eigenlijk alleen maar voordelen over mechanisch aangedreven.
:grin::grin::joy:

1 like

Van mn dochter gestolen; materiaal, productie en transport uit China met overheidssteun €2? verkoopprijs winkel €7? resell koningsdag €0,50? :partying_face:

3 likes

Ahhh cool, je bent sterwardes?

1 like

Ik zet wel dagelijks koffie voor mensen en deel eten uit. Dus close enough

1 like

En

Omdat

Waarbij

2 likes

In jouw solar zit ook een batterij. Alleen een oplaadbare :innocent:

Voor mij is het juist omgekeerd. Rare dingen als solar en kinetic hoef ik niet. Gewoon een normale quartz.

2 likes