In zekere zin wel, spring drive heeft ook een quartz oscillator om de snelheid van het uurwerk te regelen
Voor mij wel ja.
Quartz aangedreven heb ik ongelukkig geschreven in 2021.
Iig springdrive is ok, tru/deadbeat is nay.
Prachtige Grand Seiko
Zolang er geen batterij in zit is het voor mij goed.
Toch niets mooier dan iets dat zijn functie vervult, aangedreven door mezelf, zonder externe energiebron?
Elektrische ruiten of kofferklep in de wagen, elektrische fietsen, elektrische rolluiken of poorten… ik snap ‘t allemaal niet zo goed.
Gezien ik meerdere horloges rouleer, ben ik omzeggens iedere ochtend aan’t winden, dus hoeft zelfs een automaat niet.
Doe mij maar een handwinder. Hoe simpeler, hoe beter. Het heeft bovendien iets therapeutisch, dat kroontje opdraaien.
Opwinden van een mechanisch uurwerk doe je door middel van beweging. Je hebt eten nodg om te bewegen. Dat eten kan bestaan dankzij zonlicht. Noem het een externe energiebron.
In het kader van “cut out the middle man” is een eco-drive uurwerk dus eigenlijk het meest natuurlijke wat er is. Plaatje voor de sfeer:
Elektriciteit is gewoon een prachtige uitvinding. Het is een uitvinding die mogelijk maakt dat jij met een iPhone in de hand of achter een PC gezeten op internet kunt fulmineren tegen de verregaande elektrificatie van de samenleving. Dat is je goed recht, maar in mijn optiek is het ook niet de slimste retoriek.
Als jij dat gewoon fijn vind, dan is dat toch genoeg, qua argument? Verdere rationalisatie is gewoon helemaal niet nodig. Ieder het zijne.
Ik noteer en begrijp je standpunt (je maakt valide punten) en negeer het verder gewoon lekker.
Weer een zeer duidelijke uitleg, bedankt daarvoor .
Ja zoiets dacht ik dus .
Ik dacht altijd dat arnold schwarzenegger er zo uitzag omdat hij een handwinder had .
Automaat geen batterij nodig. Klopt alleen als die niet meer loopt een servicebeurt van weet ik veel hoeveel geld. Batterij is zo standaard 10 euro. Vergelijk geen appels met peren het zijn twee werelden quarz en mechanische
Ik zie niet in wat je probeert te weerleggen. En appels en peren? Het ging hier om doelgroepen.
Voorts, heb je de initiële post wel gelezen? Het gáát hier juist om mechanisch vs quartz
Had je een biertje op?
(Als antwoord op @GeBe)