Automaat Snobisme?

Om hem helemaal op te winden?

Ja

1 like

Ik ben eigenlijk nog steeds opzoek naar een nieuwe mooie quartz, gewoon voor het snelle pakken en gewoon overal zonder risico (al is het in het achterhoofd) te kunnen dragen. En dan het liefste ook 1 die waterdicht is dat zwemmen waar dan ook altijd kan

Echt? Te lui om dagelijks 30 seconden aan een kroontje te draaien? Dan ben ik benieuwd hoe de rest van je dag eruit ziet :joy:

4 likes

Ah oke dat wist ik niet, dat valt zeer goed mee dan. Ik dacht altijd dat je dan door de dag een aantal keer moest opwinden :slightly_smiling_face:.
Danku voor de info :+1:

30 tot 60 seconden, maar ik heb een heel klein kroontje dat niet makkelijk opdraait.

1 like

Ah oke, danku voor de info :wink:

In deze digitale wereld vind ik het prettig een sieraad om de pols te hebben dat helemaal mechanisch is. Een horloge dat ook de pols van mijn opa of vader zou hebben gesierd. Met een technische levensduur van meerdere decennia. Vooral een basic handopwinder spreekt me erg aan. Nostalgie? Afzetten tegen high-tech? Niks mis met een quartz. Functioneel, betrouwbaar, doet wat het moet doen. Voor mij prima voor sporten, klussen of in de tuin werken. Dus zeker een plekje in de kist. Maar bij mij meestal erbuiten…

1 like

Een zeer begrijpelijk standpunt en de reden waarom ik een handopwinder ook nog kan waarderen, net zoals ik een platenspeler kan waarderen en kan begrijpen waarom anderen die nog (of opnieuw) willen gebruiken. De rechtstreekse, dagelijkse interactie en de directe afhankelijkheid van jouw input heeft een zekere charme.

Toch ga ik zelf geen platenspeler kopen en waarschijnlijk ook geen mechanische horloges meer. Na een aantal jaren waarin ik ook onder de invloed van internet-watch-fora-groupthink was, gaat mijn interesse nu eigenlijk alleen nog uit naar quartz en dan vooral HAQ. Uiteindelijk is een horloge nog steeds een instrument om het verloop van de tijd te meten: Waarom zou ik genoegen nemen met minder?

1 like

Gewoon radiogestuurd of smart watch gaan dan. Dan staat ie iig goed.

Why bother with haq, dat is praktisch net zo oldfashioned als mechanisch.

Mij boeit accuraatheid niet zoveel, +/- 1 minuut per dag is zat.

1 like

Zoals anderen al in deze topic hebben toegelicht, is een horloge wat autonoom heel accuraat is, iets heel anders dan een horloge wat afhankelijk is van een externe tijdsbron om accuraat te blijven (wat niet wil zeggen dat ik die type horloge niet kan waarderen). Een smartwatch is natuurlijk een heel andere type apparaat.

Mensen die dit niet belangrijk vinden, kunnen lekker genieten van hun mechanische horloges. Gelukkig kunnen we allemaal onze eigen voorkeuren hanteren. :slight_smile:

Ik kan ten zeerste een smartphone aanraden. Is als een zakhorloge, maar dan GMT, met chrono, alarm, maanphase, … en accuraat.

Fout is fout. Een aantal keer per dag corrigeren is nauwkeuriger dan een haq als je accuraat wilt.

Dat t onafhankelijk is van een externe bron is imho een arbitrair iets om erbij te halen om je keuze voor een outdated techniek te rechtvaardigen.

Net zoals ik dat soort argumenten heb voor mechanische uurwerken.

Uiteindelijk is het idd allemaal “whatever floats your boat”.

Heeft al iemand aangehaald dat mechanische horloges een ziel hebben? :innocent:

1 like

Iig een (soort van) sweeping seconds, de beste reden voor een horloge :joy:

1 like

Zoiets? :stuck_out_tongue_winking_eye:

Ik ben een toonbeeld van standvastigheid.

:point_up:

1 like

Spring Drive is geen quartz toch?

Grönefeld | The Horological Brothers.

Dus deze valt af?

Als een automaat een gangreserve tussen de 38 en 120 uur kan hebben, kan een handopwinder dat ook hebben. Mijn Grand Seiko, bijvoorbeeld, heeft een gangreserve van 3 dagen als ik 'm één keer opwind:

De Hanhart zo’n 50 uur:

En van de UG heb ik geen idee:

Als ik ze draag geef ik ze iedere ochtend dat ik ze draag even een nieuwe slinger, en klaar is kees.

Nee, dat is 20 seconden per slag van de kroon. Dat gaat namelijk heel erg zwaar, daarom worden die dingen ook geleverd met een ratel.

Deze zat bijvoorbeeld bij m’n Grand Seiko:

image

:wink:

Waarom in godesnaam joh? Maar even serieus: Het grootste verschil tussen automaat en handopwinder is dat de rotor en het kogellagertje ontbreken. En een slip-koppeling die er voor zorgt dat de veerton van de automaat nooit overmatig opgewonden kan worden. Bij een handwinder voel je weerstand, waarop je op moet houden met draaien.

De verdere werking van uurwerk, echappement, en gangreserve zijn exact hetzelfde.

Heeft geen batterij of capacitor aan boord. De veerton wordt opgewonden door de kroon of rotor, al naar gelang, en het is puur de kinetische energie van de veerton die het quartz circuitje van de minimaal noodzakelijke spanning voorziet.

Zodra de veerton afgewonden is houdt alles ook gewoon op bij een spring drive.

4 likes