Automaat Snobisme?

Ik ben allergisch voor Quartz (muv digitale Casio horloges). Maar het tikken van de secondewijzer vind ik helemaal niks. Liever een soort van vloeiende sweep van de secondewijzer. Quartz horloges voelen voor mij leeg aan. Ik mis in feite de ziel van het horloge.
Een Tesla is hypermodern met mooie techniek, maar van binnen ook erg leeg en mijns inziens ook geen ziel en emotie. Toch vind ik een atmosferische V8 of boxer 6 cilinder die je tot 8500 toeren kunt trekken een stuk spannender en meer beleving hebben.

4 likes

Blij dat ik deeltijd-snob ben.
Quartz mag dus ook.

4 likes

Hier :point_up: sluit ik mij volledig bij aan!

Naast het gegeven dat een model mij aanspreekt en dat het uurwerk daar dan bij hoort als die op die wijze wordt verkocht.
Leuk horloge? Doen.
Of niet, als je het niet wilt… Is mij om het even.
Maar voor mij is het dus geen (of niet per se) doorslaggevend criterium wat er in zit.

3 likes

Voor dit soort bijdrages kom ik op dit forum :grinning:

3 likes

Nee. Leuke timing van de vraag, want heb nu een SBGP003 aan.

Als dit mijn enige horloge zou zijn zou ik perfect tevreden zijn. Daarmee zou ik volledig Zen zijn :wink:

4 likes

Vooral dat inderdaad, zat bedrijven waar met weemoed aan terug wordt gedacht in andere sectoren die ook duidelijk de boot hebben gemist/voorbij laten zeilen:
Nokia
Motorola
Atari
Free Record Shop
Hyves

etc etc.

Beweeg niet/de verkeerde kant op en je bent geschiedenis.

3 likes

Ieder horloge boven 30 euro is voor mij snobisme.

2 likes

https://www.youtube.com/watch?v=1pM6uD8nePo
Het feit dat je met je blote oog niet goed kan zien wat er precies gebeurt wil niet zeggen dat de techniek niet cool is.
Ik vergelijk het een beetje zo.

automaat…

quartz…
En ik hou van alle technieken overigens…

3 likes

Dat zij bijna alle horloges. De pushpins van mijn Rolex waren nog duurder dan 30 euro.

1 like

Lijkt mij meer een handopwinder :smiley:

5 likes

Pushpins kosten bijna niks:

1 like

Je hebt teveel voor een ordinaire spring bar betaald. :roll_eyes::sob::rofl::rofl::rofl:

3 likes

Grappig, same here. Hoewel ik op mijn aanstaande NA geen automaat heb, ben ik in mijn zoektocht wel erg specifiek gaan kijken naar een automaat. Ben dus ook erg benieuwd naar het verschil tussen beiden.

1 like

Die maken nog steeds goei spul!

3 likes

Amen

Het grote voordeel van de huidige technieken in productie voor automatische en quartz uurwerken en een grote hoeveelheid aanbieders in verschillende prijsklassen is dat er voor iedereen wel wat leuks te vinden is.
Heel dit forum draait op dat idee.

1 like

Overigens, de beste automatische calibers worden heel vakkundig door computers met digitale technieken ontworpen en gebouwd. Denk niet dat ETA dat nog zoals vroeger doet.
Met de meest moderne technieken iets verouderds maken. Hou me ten goede, ik heb zelf ook mechanische horloges, maar er is vrees ik weinig nostalgisch meer aan.

4 likes

Inderdaad; de ETA Powermatic uurwerken worden volgens mij bij fabricage volautomatisch met een laser afgeregeld en zijn daardoor door een “normale” horlogemaker bij service niet meer af te regelen :grimacing:

2 likes

Het is net als met LP’s en streamen, allebei leuk.
V8 en Electromotoren, allebei leuk.
Alleen het geen ziel gebeuren ontgaat mij.
Een ETA automaatje heeft voor mij net zo weinig ziel als een kwarts uurwerk.

groetjes Lenno

3 likes

Dat is een dingetje. Bij mij zit er redelijk wat onderhoud aan te komen en dan moet ik eerlijk zijn dat ik m’n hart al vasthoud voor de kosten. Soms denk ik dat ik al maar beter gewoon die horloges verkoop :sweat_smile:

Bij gelegenheid zal er wel eens een degelijke quartz bij komen. Al denk ik dat m’n andere horloges toch ook mogen blijven. Dat onderhoud zal ik erbij moeten nemen.

1 like