Automaat stil zetten 's nachts?

Hoorde laatst het verhaal van een bekende dat hij altijd bij zijn horloge , snachts de kroon uittrok zodat het horloge stilviel. En dan s’ ochtends kroon weer indrukken , tijd weer goedzetten en dan pas om de pols. Ivm slijtage uurwerk . Zelf hier nog nooit over nagedacht eigenlijk maar het kinkt nog niet eens zo slecht. Mijn vraag nu is wat zijn hier de meningen over ?? Juist goed of juist niet !!

1 like

Hier creëer je meer slijtage mee aan de kroon en verstelwerk. Gewoon laten lopen is beter. Nog los van het feit dat dit super onpraktisch is en het horloge opent voor stof en vocht.

19 likes

Elke nacht de wekker zetten om je kroon uit te trekken :+1:t3:

2 likes

Tja, mogelijk inderdaad minder slijtage aan het loopwerk (wat gemaakt is om continu te lopen) maar wel meer slijtage aan het verzetwerk. Ik zou het dus niet doen.

1 like

En in vervolg daarop: als je een automaat langere tijd niet gebruikt is het dan verstandiger m stil te laten staan? Of toch in de winder?

En minder waterdicht

Een uurwerk stilzetten wat gemaakt is om accuraat de tijd weer te geven? De wonderen zijn de wereld nog niet uit.

6 likes

Tja, daar zijn al veel discussies over geweest op dit forum. Stil laten staan geeft risico op vergommen van de olie; laten lopen geeft weer continue slijtage. Wat het beste is hangt af van hoe vaak en hoelang je draagt denk ik.

2 likes

Meningen lopen uit een hierover … ik zeg gewoon uit laten lopen en af en een dagje dragen om de olie gangbaar te houden. Watchwinders zijn handig als je korte tijd het horloge niet draagt…

2 likes

Lekker laten lopen, daar is het tenslotte voor gemaakt.

Als je zo krampachtig met je horloge om moet gaan kun je beter een kwarts kopen.
Doet me een beetje denken aan van die mensen die een transparant plastic ‘kleed’ over hun eettafel doen.

22 likes

Misschien moeten we lijstje gaan bijhouden. Laatst was er topic waarin werd gezegd dat je beter niet kan fietsen met automatisch horloge (zucht), nu moet je automaat ‘s nachts stil zetten, what’s next?

6 likes

Geen automaat kopen

2 likes

Kan ik wel veilig mijn horloge dragen tijdens het drinken van een kop koffie ? Stel je voor ik ben een kopje koffie aan het drinken en op het moment dat mijn horloge recht boven het kopje zweeft breekt juist op dat moment een springbar. Kan het plotselinge temperatuur verschil schade toebrengen aan mijn horloge ?

9 likes

Is een watchwinder nu echt handig of nodig?
Ik twijfel om er een te kopen.

1 like

Als je niet wil dat je horloge stil valt, omdat je dan de tijd of complicaties opnieuw moet instellen; dan is een watchwinder handig.

1 like

Waarom koop je dan geen handopwinder ??
Jongens Jongens wat een onzin.

3 likes

Als je zo krampachtig bent en een kwarts hebt, kan je die toch ook 's nachts stil zetten? :wink:

4 likes

Grapjas

1 like

Ik zou graag ook de tijd stil willen laten staan. Zijn die horloges er ook?

6 likes