Automaat terugdraaien

Hallo,

Sinds kort heb ik een Seiko skx007. Omdat ik niet eerder een horloge met een automatisch uurwerk heb gehad vroeg ik mij af, of de wijzers teruggedraaid kunnen worden zonder het uurwerk te beschadigen? Bij terugdraaien ‘‘hapert’’ de secondewijzer namelijk…

Groet, Michel

Een klein stukje lijkt mij geen probleem, maar ik zou zeker niet achteruit over de datum heen gaan.

Mij is altijd geleerd om horloges en klokken nooit terug te draaien. Dat zou slecht zijn voor de raderen in het uurwerk. Als ze voor beginnen te lopen dan zet ik ze even stil.

Is geen enkel probleem om terug te draaien. Is geen klok met slagwerk hé.
Dat de wijzers raken is iets anders.

Beste Michel,

Tenzij het horloge een slagwerk en/of een gecompliceerd kalenderwerk heeft kan het rugdraaien van de wijzers geen kwaad. Wanneer de datum over meerdere dagen aangepast moet worden en het uurwerk beschikt niet over een datumsnelverstelling, dan is herhaald terugdraaien tot ongeveer 20.00 en vervolgens richting 24.00 uur totdat de datum verspringt zelfs aan te bevelen: dat levert minder slijtage van de wijzerfrictie op dan die wijzers alsmaar 24 uur vooruit draaien.

Die wijzerfrictie is tevens verantwoordelijk voor het ‘haperen’ van de secondewijzer. Door bij een uurwerk met een iets te sterke (of slecht gesmeerde!) wijzerfrictie de wijzers terug te draaien wordt de kracht van het raderwerk gehaald en draait de secondewijzer soms zelfs een stukje terug.

Met vriendelijke groet,
Robbert

Bedankt voor alle tips!