Automaat topic

Nu heb ik al eens e.e.a. opgezocht via dit forum, maar als bezitter van 2 automaten ben ik toch benieuwd waar het met een automaat mis kan gaan.

Ik zag op het forum al een voorbeeld over de datum instellen, dat ook dat nogal precies komt…

Kortgezegd: wat moet je juist wél en wat niet doen met een automaat?!
Misschien is 't ook wel leuk om de risico’s van bepaalde onjuiste (be)handelingen toe te voegen.

Ik zou zeggen: kenners, brand los!

Wat je iig niet moet doen is een Seiko 5 zonder kennis van zaken af te stellen. Daarmee heb ik de mijne vakkundig om zeep geholpen (lukt mij wel bij andere mechanische horloges vreemd genoeg). Een trip naar een vakkundig horlogeman lijkt vooralsnog kosten efficienter :wink:

Popma Schreef:

Nu heb ik al eens e.e.a. opgezocht via dit forum,
maar als bezitter van 2 automaten ben ik toch
benieuwd waar het met een automaat mis kan gaan.

Ik zag op het forum al een voorbeeld over de datum
instellen, dat ook dat nogal precies komt…

Kortgezegd: wat moet je juist wél en wat niet doen
met een automaat?!
Misschien is 't ook wel leuk om de risico’s van
bepaalde onjuiste (be)handelingen toe te
voegen.

Ik zou zeggen: kenners, brand los!

Zoals voor zoveel mechanische dingen geldt: schokken is een no no. Er kunnen wel veiligheidssystemen zijn ingebouwd, zoals Incabloc of RO1, maar het hoeft maar 1x te hard te zijn…

Dus het berijden van zo een vervoersmiddel wordt ontraden.

En met een mechanisch klokje dit soort klusjes doen wordt ook niet aanbevolen:

En al helemaal niet het bedienen van zo een apparaat:

Begint het al te dagen of moet het nog meer geïllustreerd worden :wink:

@Marnix:

aardige dames en ja, ik snap je verhaal :wink:

maar 't gaat me meer om zaken zoals bijv. kan je een automaat een uur terugdraaien of moet je vooruit draaien en meer van dat soort dingen, zowel low tech als high tech :slight_smile:

dat een automaat een vrij gevoelig ding is, dat is logisch
ik zie 't altijd maar als 't m/v apparaat, je kan er een hoop mee doen, toch met liefde behandelen maar alles kent z’n grenzen

ik ben beniewd hoe je je automaat een lang leven kan geven

Popma Schreef:

@Marnix:

aardige dames en ja, ik snap je verhaal :wink:

maar 't gaat me meer om zaken zoals bijv. kan je
een automaat een uur terugdraaien of moet je
vooruit draaien en meer van dat soort dingen,
zowel low tech als high tech :slight_smile:

dat een automaat een vrij gevoelig ding is, dat is
logisch
ik zie 't altijd maar als 't m/v apparaat, je kan
er een hoop mee doen, toch met liefde behandelen
maar alles kent z’n grenzen

ik ben beniewd hoe je je automaat een lang leven
kan geven

A ha! Daar heb ik helaas niet zulke mooie illustraties bij. :wink: Ik denk dat 't per uurwerk verschilt hoe 't in elkaar zit en hoe je 't moet bedienen, zoals de stopwatch, alarmfunctie, datum, en al helemaal een perpetual calendar. Want sommige perpetual calendars kun je niet makkelijk snel verstellen en andere weer wel. Het moment waarop het datummechanisme begint te werken verschilt, etc.

Paar algemene tips waar je in de meeste gevallen save zit:
-verzet de datum niet handmatig tussen 21:00 en 05:00. Ik hou zelf tussen 18:00 en 07:00 aan voor de zekerheid.
-verstel het alarm alleen wanneer je gong vast zit.
-kweenie of het kwaad kan om je chronograaf op reset te drukken, voordat je em hebt hebt gestopt. Meestal wordt het volgens mij geblokkeerd.

Zoals marnix.moed al aangeeft, houdt ruime tijden aan waarop je geen zaken als datum, maand, dag, maanstand, e.d. gaat verstellen. Mocht je horloge stilstaan op een tijdstip tussen 18:00 en 07:00, dan kun je het beste ervoor zorg dragen dat het horloge eerst weer gaat lopen (polsbewegingen), om dan in de 'veilige tijd alles goed te zetten. Mocht je daar niet op willen wachten, draai dan de tijd handmatig eerst vooruit naar een tijdstip na 07:00, om pas daarna de overige zaken in te stellen.

Wat trouwens ook funest is voor een automaat is het dragen van het horloge van een ‘onschuldig’ partijtje golf… De impact van de klap van jouw club tegen de bal werkt door in jouw horloge. Niet dragen tijdens het golfen!

Motorrijden is voor een automaat (of een ander mechanisch klokje) echt geen probeem hoor. Zo gammel zijn de meeste uurwerken nou ook weer niet.

Verso Schreef:

Wat trouwens ook funest is voor een automaat is
het dragen van het horloge van een 'onschuldig’
partijtje golf… De impact van de klap van jouw
club tegen de bal werkt door in jouw horloge. Niet
dragen tijdens het golfen!

Kijk, dat kan ik nu weer wel illustreren :wink:

OK, dat was de laatste. :sunglasses:

Terug naar horloges. Wat ik persoonlijk ook niet zou doen, is het dagelijks handmatig opwinden van een automaat. In m’n vroege verleden heb ik dat wel eens gedaan. Het kan toch immers? Maar daarmee heb ik misschien wel m’n eerste automaatje door gemold. Het klinkt en voelt bij een automaat ook anders aan dan wanneer je een ‘normale’ handopwind horloge handmatig opwind.

Als m’n automaatjes stil staan, dan zwieper ik nu een poosje m’n polsen om em via de rotor op te laten winden.

Die ‘golfschok’ schijnt mee te vallen, is mij verteld, door de dempende invloed van de hand en de rotatie van het horloge om de pols. Uit dezelfde bron komt de bewering dat een richtkijker op een luchtdrukgeweer eerder kapot trilt dan op een vuurbuks…Mooie golfschoenen heeft die dame, Marnix.

taaiewillem Schreef:

Die ‘golfschok’ schijnt mee te vallen, is mij
verteld, door de dempende invloed van de hand en
de rotatie van het horloge om de pols. Uit
dezelfde bron komt de bewering dat een richtkijker
op een luchtdrukgeweer eerder kapot trilt dan op
een vuurbuks…Mooie golfschoenen heeft die dame,
Marnix.

Denk niet dat ze voor wedstrijden op die wiebelende dingen staat. :#

Wel mee golfen/niet mee golfen?
Wel mee motor rijden/niet mee motor rijden?
Wel mee douchen/niet mee douchen?
Iets voor de Mythbusters om uit te zoeken wat nu wel of niet kan? :stuck_out_tongue:

Ik neem het zekere voor 't onzekere. Als ik iets ‘extreems’ verwacht, dan doe ik een G-shock om.

marnix.moed Schreef:

Terug naar horloges. Wat ik persoonlijk ook niet
zou doen, is het dagelijks handmatig opwinden van
een automaat. In m’n vroege verleden heb ik dat
wel eens gedaan. Het kan toch immers? Maar daarmee
heb ik misschien wel m’n eerste automaatje door
gemold. Het klinkt en voelt bij een automaat ook
anders aan dan wanneer je een ‘normale’ handopwind
horloge handmatig opwind.

Al die plaatjes roepen om schunnige opmerkingen over berijden, bedienen en wat je moet dragen bij het golfen, maar dat zal ik maar niet doen. Een babe-topic voor dit soort plaatjes zou trouwens niet verkeerd zijn :smiley:

Over opwinden. Een automaat zou je gewoon met de hand moeten kunnen opwinden. Mijn IWC-handleidingen geven dat ook aan (na stilstaan gewoon opwinden). Automaten zijn ook beveiligd tegen teveel opwinden. Er zijn wel automaten (in ieder geval van Seiko) die niet opgewonden kunnen worden.

Wel golfen, wel motorrijden, nooit douchen en verder gewoon dragen en niet teveel bij nadenken. Hoeveel extreme dingen doe je überhaupt in je leven waar je geen horloge bij kan dragen!! Zelf draag ik altijd een automaat en er is niets wat ik laat. Gaat altijd goed.

Gr. Hugo.

Met mijn Seiko 5 doe ik alles aan auto’s werken, in de tuin, valt af en toe op de grond gaat gewoon onder de kraan om schoon te maken en hij blijf gewoon werken niets aan de hand. Maar ja het is ook een Seiko…:~

Het is niet aan te raden, een gewoon automatisch horloge veel op een watchwinder te zetten. Die watchwinders zijn eigenlijk voor gecompliceerde horloge’s met een eeuwige kalender.

ticothijs82 Schreef:

Het is niet aan te raden, een gewoon automatisch
horloge veel op een watchwinder te zetten.

Waarom niet op een watchwinder?
Als die volledig instelbaar is kun je hem toch zo instellen dat het
net zo is als dat je het horloge continue draagt en dat is toch ook
geen probleem?

Denk aan het woordje “veel”. Wanneer de veer volledig opgewonden is, treedt het slipmechanisme in werking. Hierdoor kan de veer niet verder opgewonden worden, maar slipt het slipmechanisme wel, waardoor deze slijt.

Hier een reactie van mijn horlogemaker, over horlogebehoud:

Voor het behoud van het uurwerk is het vaak beter het uurwerk op tijd te laten servicen je moet begrijpen dat het balanswiel ( heen en weer beweging) steeds even stil staat, dit zie je niet maar gebeurt wel. Vanuit dit nulpunt bereikt het balanswiel een snelheid van ongeveer 60km per uur. Een balanswiel met een tikgetal van 21600 legt in 5 jaar tijd ongeveer 40.000km af, wat niet wil zeggen dat een uurwerk na 5 jaar niet meer goed zou kunnen lopen.
Ik kom wel uurwerken tegen waar 10 jaar niets aan is gedaan, maar toch prima
loopt. Wanneer zo’n uurwerk uiteindelijk voor onderhoud komt blijkt er toch veel slijtage opgetreden te zijn. Gebruik en invloeden van buitenaf spelen daarin een belangrijke rol. Zet een automaat nooit op een watchwinder, ga er niet mee zwemmen en douchen ( in badschuim en shampoo zitten oplosmiddelen die de pakkingen aantasten), ga er niet mee in de sauna, lig niet te lang in de zon en spring er daarna mee in het koude water ( horloge bereikt wel 40 tot 45 graden in de zon) doe het horloge bij opwinden en gelijkzetten altijd af. en zo zijn er nog een aantal gebruiksregels te bedenken. Afhankelijk van de nauwkeurigheid van een uurwerk ( bijv. chronometer gecertificeerd) zal ongeveer tussen de 4 a 6 jaar problemen gaan geven in het gangresultaat.

Tabee

ticothijs82 Schreef:

Zet
een automaat nooit op een watchwinder, ga er niet
mee zwemmen en douchen ( in badschuim en shampoo
zitten oplosmiddelen die de pakkingen aantasten),
ga er niet mee in de sauna, lig niet te lang in de
zon en spring er daarna mee in het koude water (
horloge bereikt wel 40 tot 45 graden in de zon)
doe het horloge bij opwinden en gelijkzetten
altijd af.

(tu)

Ik zat gisteren bij een bandje te kijken, goeie voorstelling, mooie muziek, en na ieder nummer een stevig en welverdiend applaus.
Nou klapte ik hard mee, maar ik zat me wel af te vragen of mijn Alpha daar wel tegen kon. Ze staan nou eenmaal niet bekend als de beste uurwerken ter wereld. En een klap is best hard.

Kortom koop een quartz…:wink:

Hennie Schreef:

Kortom koop een quartz…:wink:

hmm…een quartz automaat?

:smiley: