Automatisch en Semi automatisch horloge

Goedemiddag,

Misschien dat iemand mij kan helpen met een vraag waar ik geen grip op kan krijgen. Wat is nou het duidelijke verschil tussen “automatisch” en “semi automatische (twist)” horloges? Ik heb op verschillende online webshops horloges gevonden die tot de “semi automatisch (twist)” uurwerken behoord maar ik snap nog niet wat dan het verschil is tussen dit en automatische.

Voorbaat dank

Heb er ook nog nooit van gehoord.

Als je er nooit van gehoord hebt, heb je weinig gemist.

Het is een serie van Fossil. Een quartz uurwerk met daarnaast een aparte, mechanisch aangedreven secondewijzer (opengewerkt, dus puur voor de show).

Ik vindt het een dom idee, maar ieder z’n meug.

lencoth Schreef:

Als je er nooit van gehoord hebt, heb je weinig
gemist.

Het is een serie van Fossil. Een quartz uurwerk
met daarnaast een aparte, mechanisch aangedreven
secondewijzer (opengewerkt, dus puur voor de
show).

Ik vindt het een dom idee, maar ieder z’n meug.

Dat slaat inderdaad helemaal nergens op.

Zou je een kinetic niet kunnen zien als semi automaat?
Groeten,
Marijn

Marijn2 Schreef:

Zou je een kinetic niet kunnen zien als semi
automaat?
Groeten,
Marijn

Neen. Maar wellicht kan je uitleggen waarom jij dat wel zo ziet :). Akvast bedankt (tu)

luddite Schreef:

Marijn2 Schreef:


Zou je een kinetic niet kunnen zien als semi
automaat?
Groeten,
Marijn

Neen. Maar wellicht kan je uitleggen waarom jij
dat wel zo ziet :). Akvast bedankt (tu)

Of jij kan evt. uitleggen waarom jij dat níet zo ziet! Net zo makkelijk toch?

Ik zat zelf ook eerst aan Kinetic te denken toen ik de topic-titel las: indirecte opwinding van het horloge dmv een rotor.

Kinetic = opladen van een batterij door middel van een mechanische rotor.
De rotor windt dus geen veer op maar een batterij.
In die zin automatisch omdat je door polsbewegingen je horloge laat lopen,…net als bij een automaat.
Groeten,
Marijn

semi automaat klinkt als een geweer :slight_smile:

hahahaha ja idd
:smiley:

Seiko VK63 uurwerk?
http://www.technewatches.com/en/blog/what-is-so-special-about-this-new-calibre

dreski Schreef:

lencoth Schreef:


Als je er nooit van gehoord hebt, heb je weinig
gemist.

Het is een serie van Fossil. Een quartz uurwerk
met daarnaast een aparte, mechanisch
aangedreven
secondewijzer (opengewerkt, dus puur voor de
show).

Ik vindt het een dom idee, maar ieder z’n meug.

Dat slaat inderdaad helemaal nergens op.

Wel het juiste antwoord op de vraag van Lucas.

Dom concept vind ik het ook. Is je batterijtje op, heb je dat niet gelijk door… je secondewijzer loopt namelijk wel vrolijk door :stuck_out_tongue:

Vragen staat vrij. Een semi-automaat is een m.i. een kapotte automaat.

Jaap-Wim Schreef:

Ik zat zelf ook eerst aan Kinetic te denken toen
ik de topic-titel las: indirecte opwinding van het
horloge dmv een rotor.

Dan zou ik je aanraden om meer dan de topic-titel te lezen. Dan had je ook geweten dat het hier niet over Kinetic ging.

Overigens als een rotor een kinetisch horloge indirect opwindt, wat wind het horloge dan direct op?

luddite Schreef:

Overigens als een rotor een kinetisch horloge
indirect opwindt, wat wind het horloge dan direct
op?

Ik snap de link wel. Een Kinetic horloge wind niks op, maar door het gebruik van een Rotor voor de energievoorziening heeft het wel wat weg van een automaat. Als ik van een afstandje alleen de achterkant zou zien en de rotor staat net voor de spoelen en capacitator/accu, dan zou ik als eerst denken dat het om een automaatje zou gaan.

Voor alle duidelijkheid, het betreft hier wel een Kinetic, maar weer geen horloge. Duidelijk heh :stuck_out_tongue:

1 like

marnix.moed Schreef:

Voor alle duidelijkheid, het betreft hier wel een
Kinetic, maar weer geen horloge. Duidelijk heh :stuck_out_tongue:

Je eigen Chairman phone B)-

luddite Schreef:

marnix.moed Schreef:


Voor alle duidelijkheid, het betreft hier wel
een
Kinetic, maar weer geen horloge. Duidelijk heh
:stuck_out_tongue:

Je eigen Chairman phone B)-

Nee joh, ik bel te veel, om met Kinetic een dag door te kunnen komen :+

Maar even voor mezelf, wat ze nu dus bedoelen is een quartz die en mechanische secondewijzer heeft die pas loopt als je hem handmatig opwind, of opgewonden houdt, maar anders stopt.

En als hij dan weer opgewonden wordt gaat hij lopen vanaf de plaats waar hij gestopt is, of onthoudt het horloge waar hij hoort te beginnen?

Mijn eco drive stopt ook de secondewijzer om energie te sparen, maar als hij dan weer licht krijgt snelt hij naar de plaats waar hij hoort te zijn en loopt dan netjes in de maat mee.

Toen ik het verhaal van de ts las dacht ik eerst dat het een automaat zou zijn met een handopwind mogelijkheid erbij. Klopt dus half.

pimobiel Schreef:

Maar even voor mezelf, wat ze nu dus bedoelen is
een quartz die en mechanische secondewijzer heeft
die pas loopt als je hem handmatig opwind, of
opgewonden houdt, maar anders stopt.

Volgens mij kan je de secondewijzer niet opwinden. Functioneert enkel automatisch.

En als hij dan weer opgewonden wordt gaat hij
lopen vanaf de plaats waar hij gestopt is, of
onthoudt het horloge waar hij hoort te beginnen?

Nee, de secondewijzer is op geen enkele wijzer functioneel gekoppeld aan het quartz uurwerk, hij doet letterlijk maar wat.

Klopt dus half.

Nee toch?

Marijn2 Schreef:

Kinetic = opladen van een batterij door middel van
een mechanische rotor.
De rotor windt dus geen veer op maar een
batterij.
In die zin automatisch omdat je door
polsbewegingen je horloge laat lopen,…net
als bij een automaat.
Groeten,
Marijn

Lang voor dat Seiko de kreet “Kinetic” introduceerde, kennen we al eeuwenlang het fenomeen kinetische energie (ook bekend als bewegingsenergie): “Kinetische energie of bewegingsenergie is een vorm van energie die een lichaam heeft doordat het beweegt”.

Zowel een automatisch horloge als een Seiko Kinetic (of de vergelijkbare Swatch “Autoquartz”) worden opgeladen door de beweging van de rotor.
In een mechanisch horloge wordt de energie opgeslagen in de veerton(nen); in een Kinetic/Autoquartz als elektriciteit in een batterij (capacitor).

Afgezien van Seiko’s marketing, is er dus geen wezenlijk verschil, automatische horloges worden opgewonden door kinetische energie.