Automatisch horloge kopen dat 2 jaar heeft stilgestaan

Hoihoi,

Ik heb een automatisch horloge op het oog, deze heeft alleen 2 jaar stilgestaan en is verder wel nieuw en niet gedragen.

Ziet er dus mooi uit, maar ik ben benieuwd of dat negatief is voor het uurwerk? Of maakt dat verder niet zoveel uit?

2 likes

Maakt niet uit.

4 likes

Maakt niet uit.
Liggen er genoeg in de kluis bij mij
En het slijt niet
Dat is een voordeel.

2 likes

Ik zou, in tegenstelling tot gewaardeerde mede leden hier, niet zo snel er vanuit gaan dat er niks mee aan de hand kan zijn, het hangt ervan af hoe het uurwerk de laatste 2 jaar heeft doorgebracht en welk type olie erin zit; wat nu als het dag in dag uit in een etalage of vitrine heeft gelegen met hele warme spots erop?

6 likes

Vraag bijvoorbeeld even naar de huidige accuraatheid van het horloge. Als alles nog binnen “specs” loopt zie ik geen probleem. Dan kun je zelf bepalen of het een service beurt nodig heeft tzt.

Om welk horloge gaat het? Dat kan ook nog een factor zijn

Ik heb recent een ongedragen Speedmaster Trilogy gekocht, was van 2017:

Nauwkeurigheid voordat mijn horlogemaker 'm bijgesteld heeft (service hoeft nog de eerste 2 jaar niet te gebeuren);

Screenshot_20241017-203234

Nauwkeurigheid na;

Screenshot_20241017-203239

3 likes

Lonpe vraag - excuus daarvoor. Ik moet vooral naar de ‘rate’ kijken denk ik?

Ja, uiteindelijk met de 2 beste +/- posities kan je op de “nul” blijven, zie hier hoe dat op een Zenith eruit ziet;

1 like

Ga ik doen! Het is een Tissot PRX powermatic 80

1 like

Gewoon kopen

Daar zit een uurwerk in wat is afgesteld door een robot, daar kan een horlogemaker niks meer aan afstellen.

4 likes

Zo worden er veel verkocht die 2j in de etalage hebben gestaan.

1 like

Dus als deze niet goed ( meer ) loopt, heb je gewoon pech?

1 like

Zal wel een nieuw uurwerk in moeten dan, ik heb gelezen dat onderhoud van dit uurwerk minder vaak voorkomt en vaak het hele uurwerk wordt vervangen.

1 like

Ah, ok. Is nog wel in orde te maken. Als de prijs ok is, gewoon kopen dus. :grin:

Die uurwerken zijn bomvrij, ze lopen redelijk accuraat, dat blijven ze gewoon doen, in de vitrine liggen ze ook maanden tot jaren

Liever twee jaar stil dan twee jaar op een winder

1 like

Als het een waterdicht horloge betreft wat wellicht in een etalage lag: Pakkingen of waterdichtheid even laten checken.

Voor het uurwerk maakt het tegenwoordig geen reet uit. Vroeger had je nog wel eens smeermiddelen die wilden stollen en klonteren, of verzakken / verlopen, maar moderne olie is eigenlijk prima, tenzij het echt in warm klimaat vol in de zon achter glas lag.

Dat gezegd hebbende, je zou het even op een timegrapher kunnen leggen, natuurlijk, als je rust in je hoofd wilt. En de vraag is uiteraard of de prijs er naar is, want dan is het geen courant horloge.

Maar een uurwerk wat stil heeft gestaan waarvan de smering niet meer OK is kan gewoon met een beurtje weer boven jan zijn. Vandaar de vraag over de prijs.

:point_up_2:

Dat.

2 likes

Je ziet weleens horloges in een vitrine liggen die maanden of zelfs langer in hun datumverzet zijn blijven hangen. Is dat slecht? Lijkt mij niet zo lekker voor het uurwerk maar ik kan niet onderbouwen waarom.

tegenwoordig geef verlichting geen warmte (led)

Zoals zo ongeveer elk horloge bij een juwelier? :laughing: