Automatisch laten opwinden ?

Beste allemaal,

Ik heb net een automatische Breitling gekocht.
Deze zal ik enkel af en toe dragen.
Is het daarom aan te raden het horloge in zo een automatische opwinder te zetten of is het beter om wanneer je het horloge gaat dragen het gewoon zelf opwinden ?

Bedankt

Gefeliciteerd met je nieuwe Breitling!

Over het gebruiken van een opwinder zijn talloze discussies, als je de zoekfunctie gebruikt kun je de topics wel vinden. Hier ga je het antwoord echter niet vinden want de meningen zijn verdeeld :smile:

P.s. ik zou zeggen gewoon opwinden als je hem gaat dragen :wink:

2 likes

Een discussie zo oud als de tijd zelf.
Als je het horloge slechts incidenteel draagt zou ik het horloge wegleggen zonder het te laten lopen (of wachten tot hij vanzelf stopt), en opwinden wanneer je het weer gaat dragen. Kost je 1-2 minuten aan het begin van de dag maximaal, bespaart je honderden euro’s aan een opwinder en je hebt een ritueel erbij om mee te starten in de ochtend.

Maar dat is slechts mijn mening.

5 likes

Opwinden doe ik alleen mijn vrouw.

Mijn horloges, als ik ze niet draag, laat ik met rust.

8 likes

Ik had deze vraag ook een poosje geleden en toen heb ik hier op het forum de discussies en meningen gelezen. Later ook op Youtube gestuit op een nuttig filmpje, wellicht ook weer met hulp van dit forum. In dat filmpje werd de meerwaarde van zo’n watch winder uitgelegd. Conclusie was dat het pas meerwaarde heeft voor automatische horloges met echt complexe functies, zoals eeuwig kalender, maanfase, driedubbele kalender. Het telkens opnieuw instellen van die functies is best lastig. Ik heb naar aanleiding daarvan dus besloten om een simpele horlogebox te kopen met doorkijk zodat ik ze wel kan bewonderen zonder de doos te moeten openen.

4 likes

Nee

1 like

Ik wind mijn automaten een paar slagen op, zet ze gelijk en ga ze dragen. De automaat doet de rest…

Bij wissels vallen ze vanzelf weer stil na een tijdje.

Duidelijk !

Dank

1 like

Ik zou hem stil laten vallen, als je hem af en toe noem het 1x in de maand even laat lopen kan er weinig verkeerd mee gaan en stel je service beurt ook uit. Sowieso met huidige synthetische oliën kan je langer dan 5 jaar vooruit dus zeker als je amper draagt.

1 like

Dit

Heb meerdere automatische horloges, o.a met maanfase en datum, waardoor ik een watchwinder wel aan te bevelen vind. Vier automaten normaliter die op tijd lopen wat ik prettig vind in de avond om de keuze voor de volgende dag te maken. ‘s Nachts krijgt de keuze voor de volgende dag dus even geen ondersteuning. Werkt voor mij heel goed :wink:

Gezien de veelal tegenovergestelde meningen heb ik maar eens aan een (heel goede) horlogemaker advies gevraagd vwb mijn eigen Tudor Submariner.

4 likes

En dat lijkt me het enige juiste antwoord.

Ik bewaar er maar een op een winder :thinking:

5 likes

De vriendin van een collega van me heeft gisteren (bij Van Hell in Amersfoort) een Real Moon verkocht. Van die kant van de toonbank toch ook wel eens het noemen waard. :wink:

Planetarium lijkt me echt geen doen inderdaad, om af en toe eens te dragen… …dan zou je gewoon de boel de boel laten vrees ik.

Leuk om te horen, en ook een prachtig horloge!

Het gaat verrassend makkelijk: op 9 uur zit een verborgen pusher. Met die pusher kan je de datum met elke duw een dag vooruit zetten. Staat je datum goed, dan staat je planetarium ook goed.

Het wordt lastig als je niet weet in welk jaar je planetarium stil is gaan staan… er zijn trucjes voor om erachter te komen in welk jaar hij stil staat, maar dan wordt het wel heel veel drukken…

2 likes

Och en wat voor een… grail materiaal!

Dank, dat is het nog steeds voor mij! Een zoektocht van meer dan 10 jaar. Inmiddels bijna twee jaar in bezit en nog steeds een grail waar ik erg veel van geniet.

Hier een drieluik over geschreven, waar dit het eerste deel van is:

2 likes

Had 'm toevallig net nog een keer doorgelezen! Leuk hoor. Ken iemand die een Ariadne met een zwik steentjes in de kast en initialen in de rotor (to each their own :wink: ) heeft, en niet eens wist dat CvdK nu in Naarden-Vesting zit. Waar ze zelf woont. :sweat_smile:

1 like

1 like