Automatisch uurwerk icm magnetische armband

Goedenavond,

Mijn vrouw was zo lief om een mooie armband te kopen van Energetix. Dit is een armband met een magneet erin dat zou zorgen voor een betere doorbloeding, minder stress en nog meer voordelen. Ik ben daar helaas te nuchter voor om dat te geloven, maar ik vind het verder een mooi sieraad.

Ik las toevallig dat magnetische velden een nadelig effect kunnen hebben op automatische horloges. Er wordt afgeraden om ze in de buurt te houden van bijv. IPads, telefoons e.d.
Kan iemand mij zeggen of zo’n armband echt schadelijk kan zijn? Groet, Joost

Hallo Joost. Kort antwoord; ja.

Lang antwoord; ligt aan de sterkte van de magneet en het horloge. Tot hoeveel gauss het horloge bestand is.

Illustratie; ik werk dagelijks met een planbord, waar magneten op plakken. Nog geen gemagnetiseerd horloge gehad.
Hoe dat in verhouding staat met zo’n armband zou ik niet weten.

Komt die aan je horlogepols?

1 like

Je hebt zelfs een probleem als je je PS5 controller gebruikt met een mechanisch uurwerk.

1 like

Ja. Magneet die erin zit heeft 1200 Gauss. Geen idee of dat teveel is.

Dan kom je er zelfs met een Millgauss niet.

Helaas. Gaat hem niet worden ben ik bang. Iso 764 horloges zijn bestand tot zo’n 4800 A/m (60 gauss)

1 like

1 simpel antwoord, dragen met ern Omega Railmaster of een Aqua Terra >15,000 Gauss.

Misschien niet met een vintage exemplaar maar er zijn al tests geweest met sterkere magnete zonder gevolgen voor de huidige Millgauss.

Dat is al gedebunked omdat de persoon die het gerucht de wereld in hielp geen rekening hield met de verzwakking van die velden over afstand.

Maar goed, magnetische armbanden: vaak werken die met een vermeed electro-magnetisch veld en praten ze over energie die door het lichaam vloeit. Maar of ze ook daadwerkelijk magnetisch zijn???

@Joost1901, als je de armband tegen ijzer aanhoudt, voel je dan ook enige vorm van magnetisme of niet? Of heb je enige mogelijkheid om de veldsterkte te meten?

Meten is weten.

Als die armband nou onverhoopt toch echt gemagnetiseerd zou zijn, kun je hem dan niet gewoon even door en demagmetiseerder jakkeren?

Die koop je voor zeven euro bij de Ali. Maak je het ding onschadelijk zonder je vrouw op de teentjes te trappen.

Of je vertelt haar gewoon dat dit soort onzin niet verenigbaar is met je hobby en retourneert hem. :roll_eyes::blush::blush::blush:

8 likes

Hehe

Best een goed idee. Maar werkt dat bij magneten dan? Zoals TS zegt lijkt er daadwerkelijk een magneet in te zitten?

Nee. Als er inderdaad een magneet in zit, en ik had daar over heen gelezen, dan moet je hem verhitten of met een hamer slaan danwel op een tegelvloer knikkeren. Harde schokken en verhitting boven het Curie-punt verzwakken magneten of demagnetiseren ze totaal.

Als de magneet van Nikkel is gemaakt is 390 graden celsius genoeg, als het een ijzeren magneet is moet je tot 770 graden, en da’s moeilijk.

Met een hamer heel erg hard slaan danwel op de vloer gooien zou de armband kunnen beschadigen, dus ik neem aan dat dat niet de weg is.

Vandaar dat ik ook zeg: Meet de veldsterkte eerst even. Veel van dat soort armbanden zijn slangenolie die niks doen.

Er schoot me nog een optie vier te binnen:

Lieve schat, dank je wel voor deze placebo waar ik voor geen meter in geloof. Ik zal 'm graag en met trots dragen, ondanks het feit dat ik vind dat mannen geen armband om moeten willen hebben. Maar aangezien hij magnetisch is zou ik wel even graag een Rolex Milgauss, IWC Ingenieur of Grand Seiko SBGV245/247 van je krijgen zodat ik 'm lekker zorgeloos kan dragen.

Mijn vrouw heeft ook neigingen, maar ze onderdrukt die keurig omdat ze me kent.

4 likes

Ik lees niet of we het hebben over dat de armband aan de dezelfde pols gedragen wordt, zo ja zou ik dat niet doen (krassen tegen de kast). Zo nee maakt het dan nog uit door de afstand als die om de andere pols zit. als je een horloge draagt en op een Ipad (met magnetische cover) bezig bent is er ook al een afstand wat volgens mij geen effect heeft.

:rofl::rofl::rofl::rofl:

1 like

bruno

2 likes

Even voor de duidelijkheid, het gaat om deze armband:

Ik twijfel aan die specificatie.

  • Magneetsterkte: 0,12 Tesla*

https://www.hkd.co.jp/english/unit_conv/

0,1mT = 1 Gauss. Da’s milli-Tesla.
1mT = 10 Gauss
1 Tesla is dus 10.000 Gauss.
0,12 Tesla is dus een veldsterkte van 1200 Gauss.

Ik neem even aan dat ze twee magneetjes met een sterkte van 0,12 mT hebben genomen, wat neerkomt op 1,2 Gauss. Het gemiddelde automatische horloge is antimagnetisch tot op een niveau van 4800 A/m, wat neerkomt op 60 Gauss. Dit is de door Sinn genoemde DIN8309 standaard voor anti-magnetisme in horloges. 4800 A/m dus.

Als die magneten zo sterk zijn als er op die website staat kun je hem nog niet eens dragen naast een Milgauss of IWC Ingenieur. Ik weet niet of ik een magneet van 1200 Gauss om de pols zou willen hebben, en vermoed foute info op de website van de armband.

Als die magneten echter 0,12mT /1,2 Gauss sterk zijn, kan iedere Seiko Sarb, een vijfje, Sinn of wat voor horloge dan ook die velden wel absorberen zonder noemenswaardig probleem voor het uurwerk.

Zodra je horloges hebt met silicium balansveren, of een faraday kooitje zoals bij Smiths horloges ben je al spekkoper als het inderdaad 0,12mT is, want die gaan van 15.000 A/m naar 20.000 A/m naar 80.000 A/m and beyond. Oftewel van 200 naar 250 naar 1000 Gauss en meer.

Zo’n armbandje zou je wat mij betreft nooit naast een horloge moeten willen dragen. Niet vanwege die waarschijnlijke 0,12mT aan magnetisme, maar eerder omwille van het feit dat de meesten van ons geen marijuana-rokende brandingsurfers in Santa Cruz zijn.

5 likes

Jouw nuance is verfrissend :joy:

0.12Tesla komt overeen met wat TS eerder zei over 1200 Gauss.
De gemiddelde nieuwe Omega in 15.000G bestendig. Dus het kan prima naast een nieuwe Planet Ocean of Railmaster.

Bij andere horloges zou ik het er gewoon niet naast dragen. Want er is een risico dat je je horloges aan het magnetiseren bent.

De Biostabil :joy:

2 likes

Tenzij die specificatie niet correct is. :slight_smile: Wat ik vermoed.

Even controleren:

https://sites.google.com/a/gemsgiftsgalore.com/gems-gifts-galore/energetix#:~:text=The%20products%20themselves%20are%20made,Gauss%20depending%20on%20the%20requirement.

Holy shit. 1200-2200 Gauss dus.

Dan kom je terecht in die Omega’s inderdaad.

Maar wat zie ik hier?

Our magnets are the highest quality neodymium magnets whose energy will only reduce by 1% every 99 years as opposed to some other magnetic jewellery which is a piece if metal that has been magnetised which will last up to 10 years.

Maar wacht eens even, wat is het Curie-punt voor Neodymium eigenlijk?

Neodymium is a metal which is ferromagnetic (more specifically it shows antiferromagnetic properties), meaning that like iron it can be magnetized to become a magnet, but its Curie temperature (the temperature above which its ferromagnetism disappears) is 19 K (−254.2 °C; −425.5 °F)

Nu lees ik op wikipedia dat pure Neodymium geen magnetisch veld produceert boven een temperatuur van 19 graden Kelvin, maar als je het met andere metalen zoals ijzer of koper verbindt, je een Curie punt van 230 graden Celsius kunt bereiken.

@Joost1901:

Zoals ik het lees is die magneet dus hetzij totaal onschadelijk zolang het geen 255 graden vriest, of er zitten andere metalen bij. Het voordeel is wel dat als jij je oven even aanzet op 250 graden, en je legt die armband er in, je in no-time je magneetjes totaal ongevaarlijk kunt maken voor je horloges.

Dan smelt tegelijkertijd die armband weg, dus twee vliegen in één klap.

Dit was een leuk topic. Dank daarvoor.

6 likes

Graag gedaan hoor. Voor nu ga ik ff mijn bong vullen en dan flikker daarna die armband in de heteluchtoven.

3 likes

Precies wat ik dacht. Kun je die magneten er niet uitslapen? Niemand die wat door heeft :rofl:.

Of gewoon de dominante positie nemen en zeggen; lief bedoeld schat, maar dit draag ik niet.