Aziatische Unitas 6497 uurwerken

Ik heb op het forum een hoop Aziatische horloges gezien met een Unitas 6497 uurwerk. Wat is er met deze uurwerken dat ze goedkoper zijn dan hun Zwitserse zusters? Zijn de onderdelen soms geproduceerd in Zwitserland en geassembleerd in Azie? Of zijn ze in hun geheel geproduceerd en geassembleerd in Azie? Of zijn ze misschien van minder goede materialen gemaakt? Of zijn er wellicht nog andere verschillen?

Kan er iemand me iets meer vertellen over de Aziatische Unitas 6497 uurwerken? Op het internet kom ik wel veel goede verhalen over ze tegen, dat ze op tijd lopen enzo. Maar weinig over de geschiedenis en achtergrond van productie enzo.

Grt,
M

Het is gewoon volledig chinese productie.
Staat kwalitatief minder goed bekend, ze schijnen vaker stuk te gaan.

De lage prijs is het gevolg van de productie in een lage lonen land.

En het is geen Unitas, het is een immitatie van een Unitas.

Sinds de patenten op dit uurwerk lang geleden zijn verlopen, mag (legaal, misschien niet moreel…) iedereen dit uurwerk namaken.
Er zijn diverse chinese uurwerk leveranciers die dit ontwerp hebben gebruikt om deze uurwerken te maken. Met name het uurloon, zoals Bernard al zegt, bepaald de lagere prijzen, maar ook de omzet is, denkik, vele male hoger dan die van de ETA variant.

Ik verwacht trouwens dat niet alleen de chinezen dit aloude ontwerp gebruiken. Als je kijkt naar de handopwinders van IWC, dat zijn opgewaardeerde 6498’s. Zouden die daadwerkelijk ebauches van ETA kopen, of maken ze ze zelf? Maakt Dornblüth alleen de modificaties zelf, of ook de ‘bodemplaat’?

Ook als je goed kijkt naar het manufactuur ontwerp van Maurice Lacroix, kun je de Unitas layout herkennen.

Groeten,

Martin

Bedankt allen, dat maakt het een stuk duidelijker. Het verklaart ook het prijsverschil.

Haha, ik dacht al hoe het zat met de patenten en rechten. Ik bedoel, ETA (Unitas) maakt volgens mij ook die uurwerken, dus die zouden ook hoop herrie maken bij de Chinese fabrikanten.

Als ik het goed begrijp is het wel een Unitas 6497 uurwerk(ontwerp), maar gemaakt in China, met mindere kwaliteit en goedkopere arbeid.

De reden dat ik de vraag stelde, is omdat ik van plan ben om er 1 uit en weer in elkaar te zetten. Ik wil met een eenvoudig mechanisch, maar bekend uurwerk beginnen. Net zoals ik ooit een Valjoux 7750 chronograaf wil proberen. Maar als amateur wil geen mooi/duur Zwitsers uurwerk slopen, dus leek een Aziatische versie van de 6497 me een goed begin. Was benieuwd hoe het zit met deze uurwerkjes.

Bedankt allen voor de info!
:smiley:

marnix_moed Schreef:

Bedankt allen, dat maakt het een stuk duidelijker.
Het verklaart ook het prijsverschil.

Haha, ik dacht al hoe het zat met de patenten en
rechten. Ik bedoel, ETA (Unitas) maakt volgens mij
ook die uurwerken, dus die zouden ook hoop herrie
maken bij de Chinese fabrikanten.

Ehm, enig idee hoe je bij ene of andere vage Chinese fabrikant herrie wilt gaan maken???

Rolex lukt het volgens mij ook niet :wink:

De Chinezen doen nauwelijks iets aan patenten/copyright…

Bernard Schreef:

marnix_moed Schreef:

Bedankt allen, dat maakt het een stuk
duidelijker.

Haha, ik dacht al hoe het zat met de patenten
en
rechten. Ik bedoel, ETA (Unitas) maakt volgens
mij
ook die uurwerken, dus die zouden ook hoop
herrie

Ehm, enig idee hoe je bij ene of andere vage
Chinese fabrikant herrie wilt gaan maken???

De Chinezen doen nauwelijks iets aan
patenten/copyright…

Herrie maken kan altijd (alhoewel in China de laatste tijd… :-S)

Maar als een grote/belangrijke ‘groep’ herrie maakt, en China wilt ook iets van die groep, dan doen ze er wel iets aan. De vraag is alleen hoeveel en hoe effectief het is.
Het is de afgelopen jaren relatief en op bepaalde plaatsen in China minder makkelijk om aan namaak te komen. Tuurlijk heb je nog steeds een hoop fake-markets, maar het is met horloges bijvoorbeeld al ietsjes minder makkelijk geworden om er aan te komen. Via boekjes en mapjes kies je iets uit en dan halen ze het (onder de toonbank soms) voor je. Software is nog moeilijker geworden, die kun je alleen via vage zaakjes/appartementen kopen en niet meer in winkels.
Ik kan me nog karren herinneren waar je als een grabbelton, films voor een gulden uit kon halen. Die VCD’s waren niet eens bedrukt met een plaatje en zaten alleen in een plastic zakje met plaatje van het originele hoesje. Die karretjes zie je ook steeds minder.
Dus wie weet…

Aan de andere kant, als ik MartinB zo hoor, kunnen ze de uurwerken nu probleemloos namaken. En verder heb je helemaal gelijk hoor, het blijft maar de vraag hoe goed ze alles kunnen/willen oprollen.

Ik heb er eerlijk gezegd niet al te veel problemen mee. Om heel eerlijk te zijn, vind het zelfs wel fijn. Voordat ik nu een horloge koop wil ik het liefst een hommage geprobeerd hebben. Zo is het begonnen met de Rolex Submariner en Omega Seamaster. Bij de Submariner kan ik het vergrootglas niet uitstaan, maar wil wel graag een datum. Dus zou ik gaan voor een Seadweller. Seamaster daarentegen beviel prima. En dan ben ik ook niet te beroerd om voor een echte te gaan.
Ik ben namelijk al een paar keer horloges tegengekomen die achteraf/na wat langer dragen toch niet helemaal bevielen. Dus nu ook met de Radiomir en Luminor. Kastvorm van Radiomir vind ik helemaal top, maar ben niet helemaal uit over het formaat en de wires voor de banden. Idem Luminor met de kenmerkende kroonbeschermers. Twijfel of dat wel echt lekker om de pols zit. Ik heb beide echte Panerai’s wel om m’n pols gehad, maar niet voor lang. En eigenlijk na wat langer dragen weet ik pas of het lekker zit.

Maar genoeg off-topic, voor hobbyisten/amateurs vind ik zo Aziatische uurwerk een leuke startpunt. Ik bedoel, moet er niet aan denken als ik de 6497 in een Radiomir verpest… een echte wel te verstaan!

Bernard Schreef:

marnix_moed Schreef:

Bedankt allen, dat maakt het een stuk
duidelijker.

Haha, ik dacht al hoe het zat met de patenten
en
rechten. Ik bedoel, ETA (Unitas) maakt volgens
mij
ook die uurwerken, dus die zouden ook hoop
herrie

Ehm, enig idee hoe je bij ene of andere vage
Chinese fabrikant herrie wilt gaan maken???

De Chinezen doen nauwelijks iets aan
patenten/copyright…

De twee hoofdleveranciers van Chinese ‘6497’s’ zijn Hangzhou en SeaGull. Nauwelijks vage fabrikanten te noemen. SeaGull heeft een marktaandeel van 40% op het gebied van mechanische uurwerken, met 6 miljoen stuks per jaar.(juli 2007).
Innovatief gezien zijn merken als Hangzhou en SeaGull, maar ook Beijing ETA allang voorbij. Ze hoeven allang niet meer te copieren, maar leveren waar vraag naar is, naast hun eigen lijnen.

Waar ze kwalitatief het meest onder te lijden hebben, is het ‘casen’, de uurwerken worden vaak in een of andere schuur in een kast gezet, zonder op olie schema’s of stofvrij werken te letten. Het kwaliteitsverschil tussen een standaard zwitserse unitas, en bijvoorbeeld een SeaGull3600 is heel wat kleiner dan het prijsverschil doet vermoeden. Het meeste zit tussen de oren. :wink:

Patenten kunnen ze inderdaad prima schenden in China, totdat ze legaal willen exporteren naar ‘het westen’. Dan gaat dat opeens niet meer.

MartinB Schreef:

Waar ze kwalitatief het meest onder te lijden
hebben, is het ‘casen’, de uurwerken worden vaak
in een of andere schuur in een kast gezet, zonder
op olie schema’s of stofvrij werken te letten.

Hm… kan niet bepaald zeggen dat mijn kamertje stofvrij is. Ik vraag me ook af als ik een geheel gemonteerd uurwerkje uit elkaar haal en weer in elkaar zet, of ie het weer doet. Laat staan goed doen, want het afstellen is denk ik ook een vak apart.

Ik bedoel elektronica, als mobieltjes, uit elkaar halen en in elkaar zetten is waarschijnlijk een stukkie anders dan een horloge…

MartinB Schreef:

De twee hoofdleveranciers van Chinese '6497’s’
zijn Hangzhou en SeaGull. Nauwelijks vage
fabrikanten te noemen. SeaGull heeft een
marktaandeel van 40% op het gebied van mechanische
uurwerken, met 6 miljoen stuks per jaar.(juli
2007).
Innovatief gezien zijn merken als Hangzhou en
SeaGull, maar ook Beijing ETA allang voorbij. Ze
hoeven allang niet meer te copieren, maar leveren
waar vraag naar is, naast hun eigen lijnen.

Klopt, dat zijn grote jongens.

Maar nog niet zo lang geleden (Chinese VJ7750, de Unitassen met verkeerde pinion) werd er ook veel achteraf in kleine fabriekjes in elkaar gezet. Vaak kwalitatief niet al te best.

Eerlijk is eerlijk: SeaGull en Hangzhou doen het goed. Ze kunnen zelfs functionerende tourbillons maken :wink:

Geen enkele kamer is echt stofvrij. Het is maar welke voorzorgsmaatregelen je neemt ook. Ik heb tot nu toe vrij positieve ervaringen met de chinezen. Wel is het zo, dat je kleine foutjes KUNT aantreffen (vingerafdruk op het uurwerk, krasje op de kast, stofje achter het glas), maar tot nu toe valt het mij mee. Lopen doen ze in ieder geval prima :)-D .

Overigens ‘kopieren’ ook de beroemde zwitserse merken… Zeker na het aflopen van patenten. Zo hebben een aantal beroemde (dure) zwitserse merken vindingen van Seiko gekopieerd. Patenten van Seiko verlopen, dus mooi ook te gebruiken door anderen (die vervolgens ook nog eens een eigen naam aan het stukje ‘gekopieerde’ techniek geven). Dus of je dat nou erg moet vinden.

Zondermeer waar. Er zijn heel veel dubieuze fabriekjes, zeker als je in de schimmige replica sferen gaat zoeken.
Liaoning (bekend van de goedkoopste tourbillons) maakte een VJ7750 ‘compatible’ ebauche, die door minder reputabele lieden in fake breitlings werden gestopt. Kwaliteit deed niet terzake. Wie doet er een garantieclaim op een illegale fake?
Nog mooier is de ‘aftermarket module’ die met behulp van 11 tandwielen (!!!) de seconde subdial verplaatst, om in fake daytona’s te figureren. Ik meen gelezen te hebben dat die eens in de 58 seconde rond ging :slight_smile:

't Is eigenlijk net als vroeger in Zwitserland. Er komt heel mooi, en ook heel slecht spul vandaan :wink:

Groeten,

Martin

Ik denk dat er een beetje te negatief over Sea Gull gedaan word.
Tianjin Seagull Watch Corporation is de huidige naam en bestaat al 50 jaar.
Ook deze bedrijven gaan met de tijd mee, zo komt er een nieuwe fabriek met uitbreiding voor 6000 werknemers, nauwelijks een stoffig schuurtje te noemen… Uit een artikel over het ontstaan van deze firma: From then there is a huge history for creating the Industry that
manufactures the 25% of the movements sold in the world, most
of them for OEM watches with overestimate prizes in Europe and
America Verder doele de meeste op de nephorloges denk ik, kosten qua arbeid en materiaal nog geen $5 , en de grote mannen verkopen ze voor 100-400 US, zij zijn degenen die hier rijk van worden, de “” horlogemakers" in de achterkamer verdienen, een paar dollar per week, de meeste neppers komen trouwens uit Hangzhou .
Terug naar Sea gull Zelfs een ISO 9000 certificering is aanwezig,op Baselworld aanwezig,de Europese en Amerikaanse markt wordt professioneel aangepakt
Modellen van tussen de 400 eu en 3400 eu.??
http://www.seagullwatch.eu/auto/M171S.php
Er zal vraag naar zijn blijkbaar, dat kan haast geen 1 dagshorloge zijn…

De twee hoofdleveranciers van Chinese '6497’s’
zijn Hangzhou en SeaGull. Nauwelijks vage
fabrikanten te noemen. SeaGull heeft een
marktaandeel van 40% op het gebied van mechanische
uurwerken, met 6 miljoen stuks per jaar.(juli
2007).
Innovatief gezien zijn merken als Hangzhou en
SeaGull, maar ook Beijing ETA allang voorbij. Ze
hoeven allang niet meer te copieren, maar leveren
waar vraag naar is, naast hun eigen lijnen.

Waar ze kwalitatief het meest onder te lijden
hebben, is het ‘casen’, de uurwerken worden vaak
in een of andere schuur in een kast gezet, zonder
op olie schema’s of stofvrij werken te letten. Het
kwaliteitsverschil tussen een standaard zwitserse
unitas, en bijvoorbeeld een SeaGull3600 is heel
wat kleiner dan het prijsverschil doet vermoeden.
Het meeste zit tussen de oren. :wink:

Patenten kunnen ze inderdaad prima schenden in
China, totdat ze legaal willen exporteren naar
’het westen’. Dan gaat dat opeens niet meer.

capice Schreef:

Ik denk dat er een beetje te negatief over Sea
Gull gedaan word.
Tianjin Seagull Watch Corporation is de huidige
naam en bestaat al 50 jaar.
Ook deze bedrijven gaan met de tijd mee, zo komt
er een nieuwe fabriek met uitbreiding voor 6000
werknemers, nauwelijks een stoffig schuurtje te
noemen… Uit een artikel over het ontstaan
van deze firma: From then there is a huge history
for creating the Industry that
manufactures the 25% of the movements sold in the
world, most
of them for OEM watches with overestimate prizes
in Europe and
America Verder doele de meeste op de nephorloges
denk ik, kosten qua arbeid en materiaal nog geen
$5 , en de grote mannen verkopen ze voor 100-400
US, zij zijn degenen die hier rijk van worden, de
"" horlogemakers" in de achterkamer verdienen, een
paar dollar per week, de meeste neppers komen
trouwens uit Hangzhou .
Terug naar Sea gull Zelfs een ISO 9000
certificering is aanwezig,op Baselworld
aanwezig,de Europese en Amerikaanse markt wordt
professioneel aangepakt
Er zal vraag naar zijn blijkbaar, dat kan haast
geen 1 dagshorloge zijn…

SeaGull is, sinds een paar jaar, op de weg naar een eigen plek op de horlogemarkt.
Dat is correct.

Maar het is en blijft zo, dat de Chinezen heel lang vrijwel enkel bezig waren met goedkope klonen en fakes. Dat imago zal ze nog wel een poosje dwarszitten…

zo deden ze 20 jaar terug ook over toyota.
die komen nu ook met hit naar hit .

wilco Schreef:

zo deden ze 20 jaar terug ook over toyota.
die komen nu ook met hit naar hit .

Ah. Daarom hadden ze vorig jaar voor het eerst in het bestaan verlies te verwerken…

Verder: Toyota heeft eigen modellen (60-er jaren al, bijv. de Crown).
De Chinezen maken ook nu nog een groot scala aan kopieen. Helaas.

Denk ik ook Bernard, maar ze zijn op de goede weg…:slight_smile:

Bernard Schreef:

capice Schreef:

Ik denk dat er een beetje te negatief over Sea
Gull gedaan word.
Tianjin Seagull Watch Corporation is de huidige
naam en bestaat al 50 jaar.
Ook deze bedrijven gaan met de tijd mee, zo
komt
er een nieuwe fabriek met uitbreiding voor 6000
werknemers, nauwelijks een stoffig schuurtje te
noemen… Uit een artikel over het
ontstaan
van deze firma: From then there is a huge
history
for creating the Industry that
manufactures the 25% of the movements sold in
the
world, most
of them for OEM watches with overestimate
prizes
in Europe and
America Verder doele de meeste op de
nephorloges
denk ik, kosten qua arbeid en materiaal nog
geen
$5 , en de grote mannen verkopen ze voor
100-400
US, zij zijn degenen die hier rijk van worden,
de
"" horlogemakers" in de achterkamer verdienen,
een
paar dollar per week, de meeste neppers komen
trouwens uit Hangzhou .
Terug naar Sea gull Zelfs een ISO 9000
certificering is aanwezig,op Baselworld
aanwezig,de Europese en Amerikaanse markt wordt
professioneel aangepakt
Er zal vraag naar zijn blijkbaar, dat kan haast
geen 1 dagshorloge zijn…

SeaGull is, sinds een paar jaar, op de weg naar
een eigen plek op de horlogemarkt.
Dat is correct.

Maar het is en blijft zo, dat de Chinezen heel
lang vrijwel enkel bezig waren met goedkope klonen
en fakes. Dat imago zal ze nog wel een poosje
dwarszitten…

[quote=Bernard schreef: ]
SeaGull is, sinds een paar jaar, op de weg naar een eigen plek op de horlogemarkt.
Dat is correct.

Maar het is en blijft zo, dat de Chinezen heel lang vrijwel enkel bezig waren met goedkope klonen en fakes. Dat imago zal ze nog wel een poosje dwarszitten…[/quote]

Ik denk dat je te negatief denkt. SeaGull, maar ook vele andere merken, maken al tientallen jaren de mooiste, orginele modellen met name voor de thuismarkt. Deze zijn alleen niet bekend, danwel populair in europa. Daar kent men alleen de negatieve verhalen. Ik ‘ken’ (virtueel) een aantal verzamelaars van chinees vintage, en je zult je verbazen wat voor een moois te krijgen is.

Kijk voor de grap eens op http://micmicmor.blogspot.com/ waar vele prachtstukken uit ruim 50 jaar chinese horloge historie te vinden zijn.

Groeten,

Martin

@Capice:

Ik heb op de site van Seagull (www.seagullwatch.eu) gekeken en was enorm verbaasd!

Dacht tot voor kort dat er alleen goedkope “rommel” uit China kwam, maar wat ik bij Seagull zag en met name de tourbillons… prachtig!!

Ook de Chrographen zien er gelikt uit!

Dus bij deze… is mijn mening betreft de chinese horloges, athans wat Seagull betreft, veranderd.

Niet dat ik nu opeens alleen nog chinese horloges ga verzamelen, maar toch…

(nu:: Oris Big Crown pointer date, Oris TT Williams day date, Oris Miles Davis Tonneau Chronograph, Rotary Limited edition, Meistersinger no.1 en nog een paar quartz horloges van o.a. Citizen Divers)

Leuke link Martin!

En zo lang de chinezen nog niet van het slechte imago af zijn, kunnen wij ons ons voordeel mee doen :#. Prijzen zullen niet meteen hard stijgen. Maar als je SeaGull ziet, kunnen anderen natuurlijk ook de hogere kant op gaan Merken als Parnis en Herc zijn leuk bezig. Nu nog echt eigen modellen en uurwerken plus een goede kwaliteitscontrole en…

Russen waren een aantal jaren geleden ook goedkoper dan nu, hoewel ze zicht nog niet echt tussen de bekende merken uit Zwitserland en Duitsland hebben weten te positioneren.