Bach, Pasen en uurwerken

Zo rond 1700 waren er al schitterende uurwerken, zoals deze Fromanteel und Clark bv. …

.

.

Heden ten dage maakt BREVR uit IJsselstein Bach horloges…

→ BREVR

En zoals we weten … schreef Bach ook de Matthauspassion …

Hier kun je gratis de hele passion downloaden in de uitvoering van Reinbert de Leeuw!

→ Matthauspassion

9 likes

Vanmiddag de hele MP genoten. Het grootste meesterwerk aller tijden!!

3 likes

same here, bijzonder mooie vernieuwende toch bij wijle, deze uitvoering, ook genoten inderdaad!!

Dankjewel voor de link.
Heb net vanmorgen de documentaire achter deze uitvoering gezien. En daarna de integrale uitzending.
Nu wachten tot de dvd uitkomt: al heb ik dan rond de 150 Matthäussen (moet nodig de administratie eens bijwerken, raak de tel wat kwijt), deze mag er zeker nog wel bij.
In zekere zin is deze gezameling erger dan horloges, want zelfs teleurstellende uitvoeringen wil ik nog hebben en doe ik ook nooit weg :smile:

3 likes

150 verschillende??? wow, ik heb alleen die van mengelberg en deze dan:)

van de symphonien van Mahler en Der Ring des Nibelungen heb ik dan weer tig uitvoeringen :slight_smile:

muziek… net zo verslavend als deze mechaniekjes :slight_smile:

1 like

Doe ik er een mooie versie van Herreweghe bij: https://www.youtube.com/watch?v=jm1os4VzTgA
We gaan weer lekker off topic…

2 likes

off? neu hoor, gaat toch over Bach ? :slight_smile: :slight_smile:

2 likes

Ik weet dat het volledig off-topic is, maar ik vind het ‘Erbarme Dich’ toch het mooist als het door een counter tenor wordt gezongen.Deze uitvoeringen zijn met een lampje te zoeken, maar in Nederland hebben we bijvoorbeeld Maarten Engeltjes www.youtube.com/watch?v=AQ-tEMmHxWU

3 likes

ah mooi thnks!
yupg goede counters kun je op 1 hand tellen … alas

1 like

En geen moment op mijn horloge gekeken :wink:

2 likes

Voor de verandering een prachtig intieme versie beluisterd van Sigiswald Kuijken. Edit: volgens mij had ik iets minimalistisch om… maar zo tijdloos dat ik de tijd vergat :slight_smile:

2 likes

In bovenstaande opname van Herreweghe zit een mooie counter, Damien Guillon. Zijn Erbarme dich begint om 1u24.

1 like

De “andere” opname van Herreweghe met Andreas Scholl is ook magnifiek. En minstens zo doorleefd. Aanbevelenswaardig.

3 likes

en nou zit ik alweer mijn tijd te verdoen met de Mattheus, zo komt er nooit eten op tafel :stew:

3 likes

Inderdaad. En ook zijn eerste, uit 1985, met een fantastische Howard Crook als evangelist. Counter René Jacobs haalt het dan alleen weer niet bij Scholl.

2 likes

Ja, die zou ik bijna vergeten, prachtige uitvoering ook!

2 likes

net deze versie beluisterd met Andreas Scholl www.youtube.com/watch?v=0WLedpz9a40
zou automatisch afgespeeld moeten worden als je met Pasen op de HF website komt…

2 likes

gedateerd , maar ik heb gewoon een zwak voor deze vrouw …

3 likes

Wat een liefhebbers alhier!
Heb vorig jaar het gebeuren mogen mee maken in de Thomas Kirche te Leipzich.
FANTASTISCH.

3 likes

Zo veel variatie en curiosa als er in horloges is, is er ook bij de Matthaus te vinden.
De uitvoering van Paul McCreesh is een soort “Einzeiger”: slechts 8 (plus 1) stemmen/personen vormen de solisten en de twee koren. De uitvoering van Massioedov is gemagnetiseerd: die is in recordtijd klaar.
Erbarme dich in het engels is vreemd, in het zweeds nog vreemder en in het fins nog verrassend goed te doen, al versta je daar dan niks van. Karl Richter deed uitvoeringen in Argenie (e-trema werkt even niet op deze laptop) met de koralen in het spaans, voor een hollander die de duitse uitvoeringen gewend is ook wat vreemd. En over die twee nederlandstalige uitvoeringen wil ik het al helemaal niet hebben. Maar ook die doe ik niet weg :slight_smile:

3 likes