Baerends en Kolkena Groningen

Toen ik een paar maand geleden de Tudor Pelagos overnam op het forum wist ik dat er een service beurt aan zat te komen. Het horloge is van 2013 en had geen onderhoud gehad (in elk geval geen papieren er van).
Hoewel het horloge binnen specs liep (- 8 seconden per dag) toch maar eens op zoek gegaan naar een horlogemaker in de buurt. Ik woon in Groningen en dan kom je al snel uit in Friesland of Drenthe maar ik zag ook een nieuw bedrijf in Groningen.

Baerends & Kolkena Horlogemaker en Goudsmid in de Oude Ebbingestraat in Groningen.

Eise Baerends is gediplomeerd horlogemaker en heeft gewerkt bij Christiaan van der Klaauw.
Na een kort telefoon gesprek met de vraag naar de kosten (Euro 140) en op welke termijn (klaar in 2 weken) hij mijn Tudor Pelagos met ETA 2824 uurwerk onderhoud kon geven heb ik het horloge naar hem weg gebracht.
Wat ik ook zeker belangrijk vond is dat het horloge niet ergens anders heen gestuurd wordt voor onderhoud en gelukkig doet Eise alles zelf. Ik kreeg na een aantal dagen een whatsapp bericht van Eise dat het ankerrad iets misvormd was en vervangen diende te worden, dit kostte 45 euro extra.

Een paar dagen later heb ik een aantal foto’s van het onderhoud ontvangen wat ik zeker waardeerde met de info dat het horloge klaar was en op gang reserve controle lag en dat het automatische opwinden ook nog gecontroleerd werd.

Na een week vanaf wegbrengen, kreeg ik het bericht dat het horloge helemaal klaar was en heb ik hem weer kunnen ophalen. Al met al een hele positieve ervaring met dit jonge bedrijf (volgens mij nog maar een paar maand open) in Groningen. Eise was bekend met het forum dus hoop dat hij hier ook weer wat vaker langs komt en zijn expertise met ons kan delen!

13 likes

Afgelopen week heb ik mijn Enicar op kunnen halen bij Baerends en Kolkena in Groningen. Het horloge had ongeveer 30 jaar stilgestaan en was aan een volledige onderhoudsbeurt + een nieuw glaasje toe.

Het resultaat zie je hier:

Ik kreeg van de horlogemaker Eise Baerends vooraf een heldere prijsopgave. Altijd fijn om te weten waar je aan toe bent.

Tijdens het afgeven van mijn Enicar heb ik ook nog even mijn vintage Eterna laten beoordelen en ook dit horloge had een hele lage amplitude en was is dus aan een beurtje toe.

Toen ik mijn Enicar afgelopen week heb opgehaald heb ik mijn Eterna achter gelaten. De wachtijd bedraag momenteel zon 4 tot 6 weken, dat is best lang. Door een een leuk artikel in het Dagblad van het Noorden heeft Baerends & Kolkena het druk gekregen en dat is mooi voor ze…Ik vind een paar weekjes extra wachten geen probleem.

Ik ben blij met deze goede horlogemaker in mijn stad!

5 likes

Ook ik heb uitstekende ervaringen met Eise Baerends. Hij heeft mijn 1970 Longines en 1962 Omega Seamaster groot onderhoud gegeven tot volle tevredenheid en in goed overleg over wat er moest gebeuren. Een vakman. Het doet mij deugd dat hij het druk heeft ondanks dat je dan even moet wachten. Ik wens hem veel succes!

5 likes

Vandaag m’n Oris Divers 65 opgehaald bij Baerends & Kolkena na een kleine reparatie en een onderhoudsbeurtje.
Vooraf werd me verteld dat het wel even kon duren ivm drukte, maar dat was voor mij geen probleem omdat ik voor werk toch 2,5 maand in het buitenland zat.
Een enthousiaste horlogemaker in het centrum van Groningen met alleszins redelijke prijzen en duidelijke communicatie als er onderdelen vervangen moeten worden, en de vervangen onderdelen krijg je mee als je dat wilt.
Eén van m’n andere horloges gaat binnenkort ook naar Eise voor onderhoud.

4 likes

Vorige week mijn vintage Eterna bij Baerends & Kolkena opgehaald. (ivm de corona maatregelen is de zaak alleen open voor het brengen en halen van horloges die reparatie nodig hebben)

Eise heeft dit horloge een servicebeurtje gegeven en van een nieuw glaasje voorzien.

Heldere communicatie, goede prijs, vriendelijke behandeling. Al met al top. :ok_hand:

2 likes

Deze week langs geweest met mijn Oris Aquis Small Second Date, voor het schoonmaken van schroefdraad, en het weer vastschroeven met borgmiddel van een link. Eén schroef ging telkens los. Had ook een schroef met een kapotte schroefkop in een tweetal extra links. Kregen zij er gelukkig nog uit, boren was niet nodig. Was bij elkaar 20 euro kwijt. Vragen dus zeer nette prijzen voor kleinere klusjes. Hele aardige mensen ook. Mooie locatie in de binnenstad van Groningen. Aanrader!

3 likes

Vandaag opnieuw langs geweest bij B&K. Nu voor het ultrasoon reinigen van mijn Oris Aquis Small Second Date horlogeband. Band is veel soepeler nu. Was 20 euro. Ik ga hier zeker ook heen als het tijd wordt om mijn Oris te servicen.

2 likes

Afgelopen week even langs geweest met m’n Tudor die een kleine reparatie nodig had.
Weer naar volle tevredenheid opgelost.
En nu ligt m’n Ulysse Nardin er voor een onderhoudsbeurt. Alle vertrouwen dat dat ook weer goed gaat.

Ik heb mijn DJ 16220 geruim
2 maand bij Eise achter gelaten omdat ik hem niet mooi op vond starten. Eise zag direct dat ze niet mooi evenredig liep en omdat het niet duidelijk voor mij was wanneer er voor het laatst onderhoud gepleegd is voorstel gedaan voor een beurtje. Op de hoogte gehouden van doorlooptijd waarin hij zeer duidelijk was qua drukte. Inmiddels de DJ opgehaald en met een leuk technisch praatje op de hoogte gesteld van staat en het enthousiasme om aan dit soort horloges te knutselen spat er af.

Openheid qua kosten, geen onverwachte fratsen. Duidelijkheid qua doorloop tijd en zeer prettig praatje bij ophalen. Voor mij zeker een aanrader!

Omdat ik regelmatig in Groningen kom wilde ik mijn Omega Seamaster 200 Auto Chronometer hier naar toe brengen voor een onderhoudsbeurt (onbekend wanneer de laatste was gedaan, en hij liep niet zo lekker meer). Horlogemakers zijn niet zo dik gezaaid helaas.
De eerste poging eind 2022 mislukte, er lag nog zo veel werk dat Eise tijdelijk geen reparaties meer aannam om de achterstand weg te werken. Verstandig.
Begin 2023 was er weer ruimte en heb ik hem alsnog weggebracht. Goed overleg over het niet vervangen van wijzers, plaat etc om de originaliteit te behouden.
Doorlooptijd was een paar weken, was voor mij minder van belang omdat ik toch niet om de hoek woon.
Toen het bericht kwam dat hij klaar was toch op redelijk korte termijn opgehaald. Groot onderhoud gedaan, verschillende onderdelen vervangen en alle pakkingen weer als nieuw. Er moesten een paar schakels aan de band bij (had ik nog) en de diversextension van de band was vervangen door een nieuwe omdat de oude lam was en niet goed meer sloot. Alles duidelijk uitgelegd, vervangen onderdelen er apart bij.
Al met al een prima ervaring, er zullen zeker nog meer bezoeken volgen. Hij zit weer als nieuw (soort van) om de pols.

2 likes