Vandaag draag ik, met trots, deze mooie Enicar. Dit horloge is net terug van een volledige servicebeurt bij horlogemaker Eise Baerends van Baerends en Kolkena in Grünn.
Dit horloge is van mijn opa geweest en heeft de afgelopen 33 jaar (ja, zo lang is de beste man al niet meer onder ons) in een sieradenkistje bij m’n moeder thuis gelegen… Totdat ik 'm ontdekte!! Ik ben trots dat ik het nu draag.
Dit horloge brengt wat mooie herinneringen terug. Ik herriner mij dat ik dit klokje met enige regelmaat mocht opwinden als klein jochie… . Ik was toen een jaar of 6… (kan niet ouder geweest zijn aangezien ik nu 39 ben). Ik bezie dit horloge als een “anker” voor deze herinneringen. Mooi hoe dat blijkbaar werkt met het menselijk geheugen.
De HF bandenbaas Ko_ heeft voor mij een mooie bijpassende band gemaakt. Prachtig, soepel bandje dat direct goed zit!
Volgens de horlogemaker is dit horloge voorzien van een Enicar 1012 inhouse uurwerkje… Schijnt een robuust stukje techniek te zijn… Ikzelf weet hier verder niet zoveel van, ik ga mij tzt nog een keer verdiepen in de enrom rijke historie van het horlogemerk Enicar. Tips zijn welkom.
Het bijzondere is dat ik niets over dit specifieke Enicar model kan vinden. Ik vind modellen met een small seconds subail… Oké, maar die zijn dan zonder Arabische uurmarkeringen. De uitvoeringen met rondom Arabische uurmarkeringen… vind ik weer niet met een sub dial… Enzovoorts…
Wellicht is hier iemand op het forum aanwezig die mij verder kan helpen met het ontrafelen van dit mysterie. .
Nog even 1 foto met m’n trouwe viervoeter vriend erbij.
Van dit soort verhalen word ik altijd blij. Een heel mooi klassiek/vintage horloge met een verhaal en het wordt nog gedragen ook. Geweldig. Ik heb een gelijksoortige ervaring met het vestzakhorloge wat ik van mijn opa geerfd heb. Mocht ik ook als kind voorzichtig opwinden. Het geluid van het tikken van het horloge vind ik nog steeds geweldig.