Baltic loopt 3 minuten verkeerd (per dag!)

Hallo allemaal,

Sinds enkele maanden (veel te lang gewacht) loopt m’n Baltic Aquaschaphe zo’n 3 minuten (!) verkeerd per etmaal. Ik heb ze al eens binnen gedaan voor onderhoud (horloge is amper 3 jaar oud), maar heeft niet geholpen.
Een goede vriend denkt dat ze mogelijks last heeft gehad van magnetisatie (inductievuur, HAM-radio apparatuur (al lijkt dat laatste wel ontkrachtigd)) .

Weet er iemand een goede horlogemaker in de buurt van Mol (BE) die hier eens naar zou kunnen kijken?

Alvast dank,

Kristof

Kijk hier eens. Kom je toch in NL uit.

Interessante map!
Maar misschien kunnen we het aanvullen met wat meer Belgische horlogemakers!

:+1:

Waar?

3 minuten per dag klinkt wel als gemagnetiseerd.

loopt ie te snel of te langzaam, te langzaam heeft niks met magnetisme te maken toch?

1 like

Fair. Ik had te snel gelezen/begrepen maar dat staat er niet.

Magnetisme verkleeft de balansveer en dan loopt het horloge idd te snel. Te langzaam is een ander probleem.

Ow, dat is interessant om te weten. Ik ga ze zo dadelijk nog eens opwinden en zien waar ik zit morgenvroeg!

hoe had je dan vastgesteld dat ie 3 minuten verkeerd liep, dat is dan toch te snel of te langzaam?

4 likes

Moeten ze wel een recensie op HF hebben. Als je tips hebt vul ik de kaart wel aan.

Ineens veel te snel lopen is zeer wrs. magnetisme. Ik heb dat ook een keer gehad met mijn Breitling Wings automatic. Ik weet niet hoe die ineens zo gemagnetiseerd is geworden, maar was bij de juwelier zo gepiept. Echt seconden werk!

Inmiddels heb ik zelf zo’n demagnetiseer apparaatje gekocht. Kost niet veel en blijkbaar is er ook niet veel ingewikkelders aan?

Off-topic kijk tip: zie ook even het mooie gephotoshopte plaatje nr.6! :joy:

5 likes

:joy:

1 like

Ze blijkt te langzaam te lopen … :frowning_with_open_mouth:

Is het horloge gevallen of heeft het een ander soort (niet-elektrische) schok gekregen? 3 minuten is wel veel, maar hopelijk kan het worden opgelost door het simpelweg te laten afstellen.

Edit: hoewel je zou mogen hopen en verwachten dat het horloge is afgesteld toen het een service kreeg…

Bijna alle foto’s met een persoon erop is gefixed. Het is hilarisch. :rofl::ok_hand:t3:

1 like

Dan is magnetiseren niet echt een logische verklaring.
Er zijn trouwens appjes voor op je telefoon om het te meten (Watch Accuracy meter bijv)

Bedankt voor de antwoorden en informatie. Het horloge is niet gevallen en ik kan niet zeggen dat het een andere (niet-elektrische) shock heeft gekregen.

Ik ga 'm opnieuw binnen doen, dan wel bij een andere juwelier.

Zou contact opnemen met balltic.

Juwelier != horlogemaker en heb je niets aan.

probeer eens een horlogemaker, en geen juwelier, dat zijn 2 verschillende dingen, de een is goed in repareren en de ander in verkopen…

3 likes

Dit dus. En volgens mij is balltic niet echt bij winkels verkrijgbaar, dus als ze al horlogemakers hebben of kennen betaal je extra.

Dat is inderdaad een duidelijk verschil ja … :face_with_peeking_eye:

1 like