Baltic Only - Show je Baltic!

Binnenkort de lugs strak trekken :nerd_face:. Afgerond naar binnen is het net niet voor mij.

Design en kleur is echt super :smiling_face_with_three_hearts:.

14 likes

Vaudje, verkeerd topic
1.000X excuus

Ben benieuwd wat je er van gaat maken

2 likes

Leuk, maar gaat weer retour. Wat een kermis ding. Heb al eerder een mr01 gehad. Kan me niet meer herinneren dat het zo’n rammel bak was. Lijkt wel alsof de rotor los ligt en ook het plexiglas is niet helemaal zoals het moet zijn. Misschien een maandagmorgen gevalletje. Jammer…

1 like

Kan ik me niet in herkennen. Het is niet het stilste opwind mechanisme maar niet zo luid als bijvoorbeeld een goede oude Miyota. Lijkt me dat je misschien een exemplaar te pakken hebt die wat smering mist op het rotolager…

De ‘normale’ witte MR01, vandaag om de pols. Mijn kleinste…

7 likes

Nou er was duidelijk iets mis mee. Inmiddels retour en geld terug ontvangen.

1 like

Ik vind ze briljant!! Heb je deze in bezit of bij een AD gepast?

Echt schitterende nieuwe releases! Dat wordt het blauwe gedeelte eye-ballen :wink:

1 like

Nieuwe aanwinst voor vandaag! Tot nu toe tevreden. Het bandje zit door de kleine schakels beter dan verwacht.

13 likes

Gefeliciteerd met deze prachtige Baltic :+1:

1 like

Safierglas ipv hesaliet en een uurwerk met een hoger tikgetal. Dat kost bij elkaar wellicht niet 230 piek meer, maar de prijs van een horloge is uiteraard niet slechts uit te drukken aan de hand van de specs. Misschien is de kast duurder om te produceren, met o.a. de verzonken kroon? En de wijzerplaten idem dito?

Sowieso is Baltic niet echt een prijspakker, kennelijk is het merk in een positie om net een beetje meer te vragen. Moet zeggen dat ik er zelf al jaren tegenaan loop te hikken om er een aan te schaffen, al sinds ze op Kickstarter begonnen. Toch wel erg leuk. Grappig ook dat ik die Aquascaphe Titanium op de site helemaal niet zo aantrekkelijk vind, terwijl ie op de real-life foto’s hier echt van het scherm afspat!

1 like

Gefeliciteerd. Mooie NA.

Een Baltic Aquascaphe lonkt toch wel weer hoor. :star_struck: Hier wat plaatjes uit m’n archief.

11 likes

Ik ben ook overstag gegaan, vandaag precies dezelfde groene Hermetique binnengekregen. Draagt goed, is idd niet te groot.

MAAR: is jouw rotor ook zo luid?

Ik heb nog nooit eerder een horloge met een Miyota erin gehad, dus heb geen vergelijkingsmateriaal, maar las elders dat eerdere versies van deze movement nóg luider waren en dat deze (9039) dus “stiller” is. Maar ik hoor ‘m heel duidelijk ronddraaien als ‘ie om m’n pols zit.

Is dit normaal of heb ik een defecte? Ik heb nog nooit een horloge gehad waarbij ik de rotor zo luid hoorde draaien.

6 likes

Reactie van Baltic, via mail:

“Thanks for your message.

The 9039 from Miyota is indeed a noisy movement, this is not a problem or a faulty one. It’s only the way it is assembled.
This is a reliable movement which provides great performances ! That’s why we decided to go with it.”

Tja. Eraan wennen of terugsturen dus.

1 like

Ai dat is jammer en weerhoudt mij ervan om een Baltic aan te schaffen…

Het is normaal hoor. Ik vind het ook wel charme hebben. :laughing:

Het uurwerk wind maar in één richting op. Dat is de reden dat je hem zo hoort spinnen, op het moment dat hij de andere kant op draait. Dat is dus anders dan bij een vergelijkbaar uurwerk van bijv. Seiko. Toch is het uurwerk wel super robuust! Ik ben er fan van. :smiley:

2 likes

Dat is met zowat alle automatische binnenwerken zo die in 1 richting opwinden. De rotor gaat dan in essentie in “vrijloop” in de andere richting en kan dan sneller ronddraaien. Dit maakt duidleijk meer geluid dan wanneer de rotor in de andere richting draait en het horologe daadwerkelijk opgewonden wordt. Soms is de snelle vrijloop rotatie zelfs voelbaar.

Overigens is dit naast Miyota ook zo bij Valjoux 7750/Sellita SW500, de Valgranges binnenwerken en daarvan afgeleide Longines binnenwerken, verschillende Patek automatische binnenwerken, …

In mijn ervaring wen je er snel aan.

3 likes

Dat rotor geluid is inderdaad bij mijn Baltic ook vrij aanwezig. Ik dacht dat het me ging storen, maar je went eraan.
Nu vind ik het een leuke herinnering om nog even naar het horloge te kijken.

1 like

Om mijn pols valt het mij nooit op, dus ik ben er aan gewend blijkbaar. Als ik het nu uitprobeer kan ik ‘m wel duidelijk horen. Ik voel de rotor niet draaien, zoals bij de Valjoux 7750, al vind ik het daar ook wel charmant. Mooie herinnering dat je een mechanisch horloge om je pols hebt :wink:

1 like