Baltic Only - Show je Baltic!

Exexutive summary: Ik stel daarbij de vraag of “in-house” wel enige waarde toevoegt, en ten tweede of die Tudor uurwerken wel zo fantastisch zijn. :slight_smile:

Tudor heeft een uurwerk gemaakt wat veel, veel te dik is, en er is ook niet veel moois aan. Voor de goede orde, een MT56xx movement is zes en een halve millimeter dik. De MT 5402 uit de BB58 (ook direct Tudor’s enige goed geproportioneerde duikhorloge) is nog steeds een 4,99mm dik.

Ter vergelijk: een Seiko NH35 met datum is maar 0,33mm dikker dan een MT5402 zonder datum, en komt op 5,32mm uit. Een Nomos DUW-3001 of Neomatik uurwerk ligt op 3,2mm dikte. Dat was Nomos’ openinszet voor een volledig in house uurwerk.

image

Als je dan de Nomos afzet tegen al die MT serie Tudor uurwerken, dan zien we Genève striping op de bruggen, we zien perlage op de base-plate, we zien geblauwde schroeven op de Nomos, terwijl Tudor helemaal niks doet. En merk op dat perlage en Genève striping een functie hebben: De kleine inkepingen vangen eventueel stof of fijngruis op wat door het uurwerk zwerft, zodat het minder snel op een tandwiel gaat zitten.

Voor een merk wat horloges verkoopt in het segment waar ze in zitten vind ik dat Tudor een tandje meer moeite had mogen doen. Ze zullen erg strak lopen, maar om het superlatieve uurwerken te noemen, nee, dan kom ik voor onder 10.000 Euro toch al gauw bij de Grand Seiko 9SA5 uit.

678A4F51-F721-4CB5-82E8-2E8F563AC73A

Ik zou als tweede merk Zenith met hun high beats willen noemen, en uiteraard Omega met z’n Co-axiale uurwerken. De rest? Tja.

Overigens heb ik hier op het forum ook al berichten gezien dat een simpele Soprod Newton binnen de +/- 1 sec per dag liep:

Uweetwel, die in m’n Serica zit. Maar op het eind van de dag gaat er weinig boven een ETA 2492A2 en aanverwanten uit die familie. Die lopen ook snaarstrak, zijn al tientallen jaren betrouwbaar en maar 3,6mm dik.

Ook in de chronografen-sectie heeft Tudor werk verricht, waarbij hun MT5813 een whopping 7,23mm hoog is, column wheel met vertical clutch als architectuur gebruikt, en dus volledig analoog is aan een Seiko NE88 uurwerk wat maar 0,29mm dikker is.

Dan vind ik een El Primero 4052 High Beat, ja, die is bijvoorbeeld een stuk dunner met z’n 6,6mm dikte. Dat zijn mooie calibers. De Tudors blijven vrij dikke werkpaarden. Daar is niks mis mee, maar verheffend zijn die chronografen ook niet.

5 likes

Baltic AQUASCAPHE - Bronze Blue Gilt

Jammer dat de AR coating maar zeer matig blijft bij Baltic modellen.

7 likes

Supervet, maar ik doe het toch nog even met deze:

11 likes

BTW als jij het horloge wil, neem ik de stopwatches van je over voor in mijn rally Healey! @Fate_Amenable_To_Change Laat maar weten!

1 like

De Baltic HMS 001 vandaag, wat zit die BoR ook lekker he!

10 likes

Weer iets bijgeleerd hier, dank u.

1 like

Beetje leven hier

4 likes

The Baltic MR01 Blue Roulette collaboration met A Collected Man, te koop op 21 september om 15u. 300 stuks.

13 likes

Dat is wel een hele fraaie plaat zeg.

1 like

Ja ik vind ‘m ook echt mooi. Jammer dat ze weer maar eens limited zijn. Ze gaan nogal erg mee in de ‘drop culture’ de laatste tijd.

1 like

En die Dauphine wijzers staan er ook echt super bij. Mooier dan de bladwijzers van het standaard model.

Alleen de kast zou wat minder toolish mogen misschien.

Ja, echt vet irritant. Lekker op de fomo inzetten.

1 like

Heel gaaf, vind alleen deze band er totaal niet bij staan.
Kan aan mij liggen natuurlijk :see_no_evil:

1 like

Heel cool! Opgelegde cijfers op iig 12/3/6/9 zou hem helemaal af hebben gemaakt :slight_smile:

3 likes

6 likes

8 likes

Omdat ik de zwarte zo mooi vind, kon ik mezelf niet bedwingen en heb ik de witte ook maar in huis gehaald. Op foto vind ik deze het mooist, maar in het echt, en in combinatie met mijn kledingsstijl, verkies ik de zwarte. Deze komt binnenkort dan ook in het blauwe gedeelte terecht, denk ik…

8 likes

Dus je hebt er drie nu?

Inderdaad! :grimacing: Moet je eens proberen uit te leggen aan iemand (je vrouw bijvoorbeeld) :man_facepalming:

1 like

De mijne gaat ook ongedragen naar het blaauw. Ik kreeg ‘m de dag voor ik op vakantie ging. Heb ‘m niet meegenomen en tijdens de vakantie mijn grail, een Constellation pie pan, gekocht. Tevens besloten (de meeste van) mijn andere horloges te verkopen.

7 likes

Haha! Ja, lastig….

1 like