Baltic Only - Show je Baltic!

Dat is gezichtsbedrog op de foto hoor. De wijzer voor de minuten gaat door tot de minuut-indexen. Als je de foto vergroot, zie je de spitse punt beter. Dit is geen probleem in het echt.

Plaatje ter verduidelijking

2 likes

Binnen het uur uitverkocht…

1 like

Is er bekend gemaakt hoeveel stuks er per kleur beschikbaar waren?

Ik dacht 200 stuks per kleur…

1 like

Vind ik toch bijzonder. Zien er prachtig uit, maar zou mij heel snel irriteren aan die kleine kroon die je dagelijks moet opwinden om horloge te blijven kunnen gebruiken.

Kekke kleurtjes dat dan weer wel

1 like

Ja die blauwe lust ik wel. Die paarse wijzerplaat vind ik ook mooi. Maar dat opwinden steeds, nee dank je. Desalniettemin erg fraai.

Korte samenvatting vooraf: waar hebben jullie het in hemelsnaam over?! Een paar seconden aan een kroon draaien teveel moeite?

Ik heb juist liever een handopwinder dan een automaat. Vooral vanwege de dikte. Handopwinders hebben vaak de perfecte verhouding tussen diameter en dikte. Ik wissel zo vaak van horloge dat ik bijna altijd tijd moet instellen en moet opwinden ‘s ochtends. Geen probleem. Zelfs als ik een paar dagen achter elkaar dezelfde handopwinder draag vind ik het prima om een paar seconden aan de kroon te draaien. Ik kan me helemaal niks voorstellen bij wat het bezwaar daartegen is. :man_shrugging:t2: Het verbindt je juist met het mechanische van het uurwerk.

Sterker nog, als de Aquascaphe een handopwinder was geweest had ik hem waarschijnlijk nog gehad. Ik vind het een fantastisch horloge, maar de Miyota (toegegeven, hij liep ontzettend nauwkeurig) met die rotor die in één richting als een fidget spinner ronddraaide deed zo’n afbreuk aan de ervaring… Een nog slankere Aquascaphe met handopwinder, yes please!

5 likes

Met een handopwinder is niks mis, elke dag even aan die kroon draaien zie ik mezelf nog wel doen.
Maar dit priegelwerk met een kroon die te klein is/ te diep in de kast zit daar zou ik mij wel aan irriteren.

Als je een horloge design maakt, wetende dat het een handopwinder wordt dan hou je hier toch rekening mee. :face_with_monocle:
Alsof je een fiets koop met mini pedalen, ja het fietst, ja het doet wat er wordt verwacht maar echt fijn is het niet.

Maar wellicht ben jij hier gewoon een stuk behendiger in dan ik, of heb je kleinere vingers :man_shrugging:t2:

Hebben jullie die baltic al eens proberen winden?

Ook automaten kunnen heel plat en compact zijn hoor, maar dan moet je geen miyota 8 uurwerken gebruiken en zit je in een andere prijsklasse. :upside_down_face:

Nu hoeft dat niet meteen niveautje te Patek zijn, maar als je bijvoorbeeld de kastdikte van een Nomos handwinder of automaat ziet, ontloopt dat elkaar niet veel.

En zeker met je eens dat als ik de keuze tussen een Baltic Sellita handwinder en een Baltic met Miyota 8 uurwerk moet maken, ik zeker de voorkeur voor de eerste heb.

Nee, niet weer die vergelijking. :no_entry:

De Nomos automaten allemaal in-house uurwerken waarbij de goedkoopste 1000 EUR boven dit horloge ligt.

Ik zeg toch ook daarbij dat je dan in een hele andere prijsklasse komt. :innocent:

Dat dacht ik dus ook. Ik was namelijk aan het twijfelen om een Baltic Hermétique Tourer te halen, maar dacht dat de kroon een probleem ging zijn.
Totdat ik ineens deze vintage Raketa weer in handen had. Deze handopwinder heeft ook een kleine platte verzonken kroon. Toen bedacht ik me dat ik nog nooit het gevoel heb gehad dat deze moeilijk op te winden is.
Wat er vaak niet zo duidelijk is, is dat er door de kromming van de kast, eigenlijk nog voldoende grip op de kroon overblijft.

1 like

I stand corrected :innocent:

Blijkt toch maar weer eens dat een hoop roepen zonder product vast te hebben gehad niet werkt :rofl: blijft forum wel lekker actief

Ter verdediging Heb zelf aantal oude horloge met mini kroon en daarbij irriteer ik wel aan gepriegel.

Overigens bezit ik een andere Baltic en daar ben ik erg blij mee.

5 likes

Oef. Deze is ook wel heel mooi. Goede combinatie met dat bandje :ok_hand:t2:

Das een hele mooie ja.

Ik weet dat hier een vergelijking betreft… Maar er zijn een hoop mountainbikers en wegwielrenners die zweren bij deze dingen:
.

Als het maar goed uitgevoerd is, en dat zul je even moeten voelen.

Dat is hier nu juist de issue

1 like

Ben er bekenend mee.
Mits goed uitgevoerd kan het ook allemaal prima natuurlijk.

Ben benieuwd wat de reviews zeggen over de kleine kroon. Ik hoop vooral dat ik het helemaal mis heb natuurlijk, zou zonde zijn als je zo’n leuk horloge op de mark brengt en er niet over heb nagedacht.

Toch maar weer een keer naar Parijs voor de Baltic fabriek, of als het toch kan New York :smile:

1 like

Sinds kort mag ik hier ook mee doen :partying_face:

16 likes

8 likes