Band vastmaken Tudor BB58

Er is zo veel over te vinden op YouTube, maar ik krijg het niet voor elkaar.
Ik heb twee linker handen, en weet sinds kort hoe ik een lampenbolletje moet vervangen. Technischer dan dat word ik niet.
Volgende week komt mijn nato band binnen voor mijn Tudor BB58. Ik had vast een watch tool setje besteld. Gelijk uitproberen hoe het werkt. Los was de band binnen een minuut.
Alleen het terug vastmaken (van de stalen band), ik snap er geen houtje touwtje van. Telkens springt die spring bar aan de andere kant weer eruit als ik de bovenkant erin priel. En proberen e.g. de onderkant minimaal te blokkeren door de endlink er vast wat in te doen, en dan boven prikken, lukt ook niet. Onderin werd ie dan toch niet geblokkeerd.

Iemand anders zal dit zo binnen een minuutje klaren, maar ik heb toch nog een gouden tip nodig. Iemand nog een tip? Of een duidelijk filmpje?

En ja, opnieuw, ik ben echt niet handig :joy:

3 likes

Haha the horror.
Kwestie van oefenen en heel wat krasjes op de lugs als je niet oppast. Ik had hetzelfde en raakte ook behoorlijk gefrustreerd van. Na 99 pogingen had ik het eindelijk door.

Gewoon met een standaard bergeon moet het lukken. Een goede tweezer maakt het leven ook erg makkelijker.

1 like

Gebruik je de tweezer ook voor het weer vastzetten?

Ja.

Doe nou voorzichtig en neem alles mee naar iemand die het vaker doet. Zonde om straks diepe krassen op/ in je horloge te hebben die voorkomen hadden kunnen worden.

1 like

Afplakken met plakband :upside_down_face:

Is echt een kwestie van oefenen :wink: ik gebruik gewoon deze .
image
En dan niet het vorkje maar de ronde tip .
De band stevig vast houden tegen de kast aan ,als 1 kant vast zit de druk erop houden en dan de 2e kant

yes

1 like

Denk dat dit wel wat voor je is.
afbeelding

1 like

Er zijn 3 stappen:

1. Accepteren dat het een pielklusje is met een stalen band en er tijd voor nemen.
  2. Eén kant erin (dat is een makkie) en zorgen dat je druk houdt.
  3. Pielen om de andere kant van de springbar erin te krijgen
2 likes

Bij het monteren van de stalen band is de tweezer wel ideaal. Omdat de vorken iets naar binnen staan gericht, zit de springbar redelijk vast en kun je beide kanten tegelijk plaatsen. Bij staal heb je gewoon minder tolerantie.
Ik heb het enkele vorkje ook voor mijn Tudor BB58, bij het plaatsen van de stugge leren band merkte ik dat de tweezer de band niet bij elkaar gedrukt kreeg. Toen heb ik kant per kant gedaan.

De Bergeon tweezer is wel erg duur, maar ik wilde een beetje zekerheid over de kwaliteit. Wellicht dat er andere goede alternatieven zijn.

Deze manier werkt bij mij ook altijd het beste bij stalen banden. Zorg wel dat je de lugs goed aftaped. Je moet niet hebben dat de springbar opeens via de voorzijde van de lug er langs schiet.:sweat_smile:l

2 likes

Deze band zet ik altijd ‘met t handje’ er weer op.
1 zijde van de springbar in de kast zetten en de andere kant met je nagel induwen en dan de link op de plek schuiven.

2 likes

Hoe krijg je die eerste kan vast? Dat is juist mijn drama haha, dan schiet ie er namelijk aan de andere kant weer uit

Krassen in de lugs horen bij het zelf vervangen van de band!
Zeker als je het horloge zelf gaat houden :wink:

Jij bent gewoon een slager. Swap genoeg bandjes. Geen sporen.

2 likes

Wie zegt dat ik nog sporen maak

Eens moet je het leren :slight_smile:

Actie vanaf ongeveer 3 minuten:

1 like

Misschien een gek idee maar anders eerst eens oefenen om alleen de springbar in het horloge terug te zetten. Uiteraard de lugs wel afplakken.

En tenslotte vooral de tijd nemen en je niet gek laten maken. Heel veel succes :joy:

Als het je echt zo moeizaam af gaat loop dan vooral even langs een juwelier (die luxere merken verkoopt) en vraag het hun even te doen. Met een beetje geluk kan je meekijken en wat tips vragen. Succes!

Tip voor de eerste keer dat je dit doet: het gaat makkelijker als je de band even losmaakt van de sluiting of een daaropvolgende schakel, dan zit de sluiting of een gedeelte van de band niet in de weg……