Komende kerstvakantie heb ik mezelf + gezinnetje getrakteerd op een huisje in het lommer- en koekoeksklokrijke Schonach im Schwarzwald.
We zijn druk aan het duimen voor sneeuw. Tevergeefs, waarschijnlijk.
Ik zie dat we op anderhalf uur autorijden van Basel zitten, en op pakweg twee uur van Zurich.
Welk van deze twee steden is - horlogetechnisch - het leukst om met een bezoekje te vereren, en is daarnaast het best te combineren met een dagje regulier winkelen?
Maakt niet uit, allebei voldoende aanbod, ook qua winkels. Route naar Zürich is altijd druk, dus ik zou voor Basel gaan. Genoeg ook te zien qua bezienswaardigheden, musea e.d.
Die neem ik zeker in overweging!
Wel een uurtje verder (iets minder met een X6M, gok ik ).
En ik las dat als je binnendoor naar Basel rijdt, je 45 pietermannen bespaart op zo’n vignet.
Vanaf 1-12 koop je het nieuwe vignet voor 2024 al. Betalen met CHF is het goedkoopste, ze rekenden dit jaar € 50,- voor het CHF 40,- Vignet aan de grens. Of voor de grens kopen bij een tankstation.
Zou zeker voor Zürich of Luzern gaan, Basel is een industriestad die ik persoonlijk niet echt uitnodigend vind.
Als je in het Schwarzwald zit en je hebt geen CH Autobahnvignet dan zou ik naar Schaffhausen gaan. Leuk winkelen, prima horlogeaanbod plus het IWC-museum en wellicht ook nog een rondleiding.
Voor de wegen naar Schaffhausen heb je geen Vignet nodig