Biel ist nicht Viel
Zwitserland is duur, duurder, duurst
Pissen langs de snelweg loop je al leegđ
Moet je ook mee wachten tot je weer de grens over bent
Biel is een dorp, niet te vergelijken met een stad als Zurich
Ondanks dat Biel niet heel veel heeft, is het als Omega fan toch leuk om door dat museum te lopen, evenals het Swatch museum wat ook juist voor kinderen wat leuker/speelser is ingericht.
In Biel valt niet veel te beleven en imo is het nieuwe Omega museum een tamelijk liefdeloze verzameling van horloges uit verschillende periodes op een rij gezet in een meterslange vitrine.
Maar je kunt het krantje in verschillende talen gratis meenemen.
Bazel vindt zichzelf chiquer dan ZĂŒrich maar aan de winkelstraat merk ik het niet.
Toen ik vroeger nog regelmatig in Bazel te doen had ging ik er nooit shoppen. Wel in St Louis (pal over de grens in Frankrijk) en in Weil am Rhein (pal over de grens in Duitsland)
Ik ga nog steeds regelmatig die kant uit en laat Bazel nog steeds links liggen.
ZĂŒrich heeft - vooral in de Bahnhofstrasse veel etalageruiten om je neus op plat te drukken.
Je zou kunnen kijken of je een eind buiten de stad een plaats vindt voor je wagen en dan met een OV dagkaart naar en in het centrum heen en weer wilt rijden.
En als je voor de jeugd ook nog iets wil doen zowel Bazel als ZĂŒrich hebben een dierentuin.
ZĂŒrich heeft WeihnachtsmĂ€rkte ZĂŒrcher WeihnachtsmĂ€rkte | Weihnachten in ZĂŒrich
Bazel ook https://www.basel.com/de/veranstaltungen/weihnachten/weihnachtsmarkt
De Autobahn vignet kun je ook online bestellen
https://via.admin.ch/shop/dashboard
Voor het gebied in en rondom Bazel kun je een ov dagkaart krijgen voor 10.70⏠p/p inkl twee kinderen
https://rvl-online.de/tickets/ticket-triregio-mini/
En qua prijzen: Zwitserland is duur.
Koffie in een restaurant vanaf 5 chf, met zân tweeĂ«n uit eten sâavonds snel 100 chf enz, enz
Toch veel plezier.
ZĂŒrich!
Mijn voorkeur: ZĂŒrich
Biel, omega/swatch museum. Ik weet niet de openingstijden in die periode.
Er zijn veel âmerkenâ met kerstvakantie. Anders later een keer terug naar Zwitserland om bijvoorbeeld Fortis museum te bezoeken.
Er ligt erg weinig sneeuw, per toeval kwam ik er gister langs:
En natuurlijk de Reinfalle, al zal het fris zijn op het bootje.
Dank voor je uitgebreide antwoord!
Hallo!
Natuurlijk ga je naar
GenĂšve!!
Vind ik nu de minste stad in heel Zwitserland⊠na enkele uurtjes had ik het daar voor bekeken.
Het PP museum is het enige interessante, maar vind het Longines museum nog leuker. ( Maar dat is dan weer totaal ergens anders)
Afgelopen zomer vanuit het zwarte woud met de trein naar Basel geweest. Leuke stad en voldoende aanbod v.w.b. horloges. Zoals al eerder benoemd: erg duur!
Wij konden gratis reizen met de trein, dit zat in de toeristenbelasting. Ik weet alleen niet of dat het hele jaar is, of alleen in de zomer. Met de trein was het best te doen, ook de wandeling van station naar het centrum. Plaatjes voor de sfeer:
Luzern, heb ik destijds mijn iwc gekocht:)
Vanuit Singen is het wel een vignet verplichte weg!
Tegen de Italiaanse grens aan is de Zwitserse stad Lugano. ( aan het meer ) mooie stad! En je kunt je vergapen aan het moois in de vitrines bij de juweliers.
Ik vond ZĂŒrich echt een leuke stad. Leuker dan Basel. Je hebt vanuit het station een grote laan naar het meer met alle grote ADâs. Ook de rest van het centrum is gezellig en knus. Voldoende restaurantjes om ook de innerlijke mens tevreden te stellen.
Oh ja⊠je moet wel een vignet kopen als je deze nog niet hebt. Kost âŹ45.
De Via Nassa. Is wel meer dan een dagtocht vanuit het Schwarzwald