Baselworld 2009; een impressie

Baselworld 2009, lang naar uitgekeken en naar toe geleefd.
Samen met Johnsr trokken we voor alweer de vierde keer naar het Walhalla voor iedere WIS, de Messeplatz te Basel.

Jürgen had de trends al eens weergegeven: Zwart, bling bling en groter. Alhoewel ik wel een kanttekening bij het groter moet zetten. Ik heb verschillende geluiden gehoord dat men verwacht dat deze trend toch weer op zijn retour gaat. Heel nu en dan zag je prachtige voorbeelden van hoe het ook kan: Een terugkeer naar oude, beproefde designs, minder grote formaten, en met historische, niet meer in productie zijnde, uurwerken.

Een goed voorbeeld is Nivrel. Men bracht twee nieuwe modellen uit met de styling van het origineel uit de jaren 50. De oorspronkelijke chronografen hadden een Landeron 48 uurwerk. Ik vond het prachtig dat men voor de 2009 modellen de opvolger, het Landeron 248 uurwerk gebruikte. De Chronographe Replique II komt in twee uitvoeringen, en ieder is gelimiteerd tot 50 stuks. Ik vind ze prachtig…

Hier de originele oude exemplaren:

En hier de moderne versies:

En een kijkje onder de rokken: Landeron 248

Christiaan van der Klaauw presenteerde een grote verrassing. In het diepste geheim is het team uit het atelier bezig geweest met het ontwerpen en de bouw van een complicatie waarvan ik altijd dacht dat Christiaan nooit zou uitbrengen, een Tourbillon. Het bijzondere is dat het een Tourbillon in staafvorm betreft. Als je dan ook nog deze complicatie in een kast zet waarin het Planetarium is verwerkt, dan kun je wederom spreken van een meesterstukje, Made in Holland.
Het eerste, prototype exemplaar, lag dapper draaiend in de vitrine van Christiaan op de AHCI stand.

Bravo voor het team van Christiaan:

PITA is ook AHCI lid, en ik neem er altijd even een kijkje. Zijn Oceana is nu productieklaar, en zal o.a. Als een limited editie voor een spaans horlogeforum geproduceerd worden. Het is de 3e limited die PITA voor dit spaanse forum maakt.

Ieder jaar schrijven we ons ook in voor een meeting in de Sinn stand. De persdame was weer degelijk, de hapjes lekker, en de champagne echt.

Sinn heeft een paar nieuwe modellen, waarvan ik de 903 KLASSIK met datum en moonphase het mooiste vind. Mede door het gebruik van het uurwerk, de Lemania 1883. 300 stuks worden er geproduceerd.

Een ander nieuw model is de 900 FLIEGER, en dit is eigenlijk een model 900, maar dan zonder de hele drukke wijzerplaat van dat model.

Tijdens de besloten bijeenkomst liet men nog een aantal nieuwe designs zien, die bedoeld waren voor overzeese gebieden in gelimiteerde oplages. Op de een of andere bijzonder vond ik deze witter versie van de U1.

Na afloop nog een leuk gesprek gehad met enkele Sinn medewerkers. Over de moeizame relatie tussen het huidige Sinn, en Dhr. Helmut Sinn. De persdame zei nog dat Sinn werkt aan een kleinere versie van de U modellen. Dat doet me deugd, want het betekend een trendbreuk naar alsmaar grotere modellen.
Verder zei ze dat men nu behoorlijk ver is in de ontwikkeling van een eigen chronograaf, met chrono-sekonden aanwijzer uit het midden. Dit nieuwe uurwerk zal een waardige opvolger worden van de Lemania 5100, die men bij Sinn met node mist.

Dan Omega… Daar kom je nooit omheen op Baselworld. Dit keer had men een groots opgezet media event met enkele Astronauten, en met andere personen die belangrijk zijn geweest binnen NASA aangaande de Speedmaster. Een verslag met foto’s van dit event is te lezen op http://www.omegawatches.com/index.php?id=81&tx_ttnews[tt_news]=1115&tx_ttnews[backPid]=74&cHash=07a1f2acd3

Omega geeft in haar verslag o.a. Het volgende aan:

[i]Referring to the OMEGA Speedmaster, Ragan said, “To the best of my knowledge, the Speedmaster is the only piece of hardware which was used from the very beginning without any modification.”

OMEGA president Urquhart quickly commented to loud applause, “And that’s why forty years later we haven’t changed it.”[/i]

Wat Omega er begrijpelijk niet bij zij was de volgende passage die een enthousiaste Harrison Schmitt, Astronaut en Moonwalker van Apollo 17 (wie kent hem niet…) nog een schepje boven het aanwezige enthousiastme dacht te doen. Hij zei dat de Speedmaster inderdaad een geweldig apparaat was. Hij wist nog goed dat op de maan het plexi glaasje een paar keer van het horloge was gekomen, en dat er allemaal maanstof in het horloge terecht was gekomen, maar dat telkens de Speedmaster gewoon door bleef lopen.
Toen zag je de Hayekjes toch even wit wegtrekken. Immers, als het zo’n goed horloge is, dan moet in eerste instantie natuurlijk het glaasje wel blijven zitten waar het zit.

Wat ook niet in Omega bericht staat was het antwoord van Buzz Aldrin gaf op de vraag waaraan een horloge moest voldoen voor toekomstige (Mars) missies. Buzz zei eerst dat de Speedmaster het enige tastbare was dat hem op de Maan aan de Aarde en thuis herinnerde, het horloge gaf namelijk de aardse thuistijd aan. Een toekomstig horloge moet volgens hem ook nog de mogelijk hebben om de Ground Elapsed Time aan te geven. Dat is de tijd die verstreken is nadat men kontakt heeft gemaakt met de oppervlakte van een andere planeet. De X-33 geeft al wel enkele andere tijden aan zoals de Mission Elapsed Time, maar daar zou dus nog een Ground Elapsed Time aan toegevoegd dienen te worden. Toen werd het woord gegeven aan Hayek sr., die een belangrijke mededeling zou gaan doen. Ik was toen in de zekere veronderstelling dat er alsnog een nieuwe versie van de X-33 aangekondigd zou gaan worden. Helaas zat ik er ver, heel ver naast. Hayek gaf aan zich nu te willen toeleggen op de ontwikkeling van een nieuwe auto !!! Een super zuinige en ecologisch neutrale wagen met de snelheid en de aktieradius van een moderne auto.
Grrr… Heel leuk natuurlijk, maar ik had liever een nieuwe X-33 gezien. Bovendien is dat vorige auto-project van Hayek ook niet echt een doorslaand succes gebleken (Smart)

Na afloop kregen de Astronauten van Apollo 11 via de aanwezige Buzz Aldrin ieder een platina/gouden exemplaar uitgereikt van Omega. Geen beroerd cadeau dacht ik zo. Buzz Aldrin kreeg overigens exemplaar nummer 11 van de 69.

Nu we het toch over Space horloges hebben. Interessant vond ik de stand in Hall 6 van Fiyta.
Fiyta is de officiele partner voor het chinese bemande ruimteprogramma sinds 2003. (Vanaf Shenzhou V tot met de meest recente Shenzhou VII)

De eerste chinese Taikonaut (Zhai Zhigang…weet je nog?..) droeg een Fiyta Spacemaster tijdens de eerste chinese ruimtewandeling of EVA (Extra Vehicular Activity). En het is nog een fraai horloge ook. Deze Spacemaster is het eerste horloge met een z.g. 45 minuten cum 12 uur chronograaf. Dit vergt wel behoorlijke gewenning. Lijkt me.

De draaibare bezel van dit horloge geeft 8 uren aan, om de maximale life support middelen in het ruimtepak te kunnen timen. Verder heeft het horloge een am/pm venster voor aanduiding van de Aardse tijd. Deze Spacemaster (het logo lijkt trouwens als twee druppels water op die van de Omega Speedmaster) is een serieuze kandidaat als toekomstig lid van mijn verzameling.

De designer van het horloge (hoe die heete ben ik vergete…) was ook aanwezig op de stand, en hij ziet er in ieder geval heel hip uit.

De zaterdag op Baselworld bracht ik samen met Johnsr en Henrik grotendeels door bij mogelijke kandidaten voor de Forum Limited Editie voor dit jaar, en er zijn reeds voorzichtige (en veelbelovende) kontakten gelegd voor de Forum Limited Editie van 2010. Begrijpelijkerwijs zal ik daar nog geen foto’s van plaatsen.

In willekeurige volgorde zal ik nog enkele foto’s plaatsen van horloges die mijn aandacht trokken op de beurs.

Glycine had op de stand een overzicht van de Airman modellen. Ik ben geen liefhebber pur sang van dit model, maar het overzicht van de modellen door de jaren heen was prachtig. In een apart draadje zal ik meerdere foto’s laten zien. Hierbij alleen het model uit 1953.

Steinway & Sons, de beroemde piana bouwer, doet nu ook aan horloges, en het model Seconde Metronomique is prachtig om te zien. De Metronoom is een apparaat dat de maat meetikt middels een wijzer die heen en weer slingert. Dit principe hebben ze ingebouwd in een extra venstertje. De sekondewijzer tikt heen en weer. Van links naar rechts en vervolgens van rechts naar links. Fascinerend om te zien. Jammer was het om te horlen dat het niet 1 wijzer was die heen en weer tikt, maar dat twee wijzers waren. De eerste verschijnt en gaat van links naar rechts, en verdwijnt dan. Zonder dat het met de ogen te zien is verschijnt er op dat exacte moment een wijzer aan de rechter kant en die loopt van rechts naar links. Dit gaat zo oneindig door. Bijzonder knap en leuk bedacht.

Breitling had haar stand weer bijzonder afgeschermd voor het gepeupel dat er volgens hun niets te zoeken had. Een foldertje over het nieuwe B01uurwerk is alles wat er te verkrijgen was. Achter een zichtvenster stond wel een Aerospace met een wijzerplaat die ik nog niet kende.

Over Rolex valt er bitter weinig te vermelden dit jaar, dus dat doe ik dan ook maar niet.

Zusterbedrijf Tudor daarentegen had wel een keur aan nieuwe modellen. Ik vind de nieuwe Tudor Hydro 1200 duiker bijzonder geslaagd.

Sommige mensen werden wel heel melig van het zien van duizenden en duizenden verschillende types horloges, en begonnen vreemd gedrag te vertonen.

Soms wou je dat je vooruit in de tijd kon kijken. Er was een tijd dat de Ingersoll Mickey Mouse $6,95 kostte. Nu doet dit horloge vele, vele duizenden dollars

TAG Heuer had het originele exemplaar van Steve Mc Queen uit de film Monaco tentoongesteld.

En de misser van de beurs was toch wel deze Eberhard Scofadat 500 (lelijke naam ook…) met op zich een leuke wijzerplaat, maar die totaal verpest word door een totaal misplaatste datum aanduiding. Bovendien lijkt het gezwel bij de 4 ook nergens op.

Dit waren zomaar wat impressies vanaf de hallen in Basel. Ook buiten de hallen gebeurde er dit jaar weer van alles, maar daar laat ik me verstandigerwijze maar niet al te veel over uit. Johnsr en Henrik bedankt voor de prettige tijd binnen en buiten het beursterrein, en hopelijk tot volgend jaar.

1 like

< Soms wou je dat je vooruit in de tijd kon kijken. Er was een tijd dat de Ingersoll Mickey Mouse $6,95 kostte. Nu doet dit horloge vele, vele duizenden dollars >

Heb je het hier nu over een Origineel exemplaar of over een hedendaagse remake?

Bedankt voor het delen!

Bedankt Hans voor dit mooie verslag.

Ik vind het super dat er terug linken gemaakt worden met de vintage modellen.
Ik kan er niet aan doen, maar ik ben toch meer voor het klassieke met uitzonderingen zoals die super CvdK.

Als ik die beelden zie heb ik zo terug de grote goesting om volgend jaar terug te gaan. Maar ik zoek dikwijls een uitvlucht om niet te moeten gaan en dan heb ik er daarna spijt van. Maar ja, ik ben er dan ook al zoveel geweest, mijn eerste bezoek aan de messe was toen ik 13 jaar was met mijn vader zaliger, is ondertussen al 43 jaar geleden.

Een tip voor volgend jaar, een bus huren en een uitstap van het horlogeforum maken naar Basel. :D:D:D :)-D

@Freddy, wat zou me dat wat zijn… De beurs 43 jaar geleden bezocht te hebben. Zal toen wel een stuk kleiner van opzet geweest zijn als nu het geval is?
Je hebt al heel wat trends zien komen en weer gaan…

@Mathias, Deze Ingersoll is een origineel oudje. Stond tentoongesteld in de Timex stand.

bedankt voor de foto’s en uitleg, de tudor is niet met olie gevuld (vanwege de naam hydro ) ? deze vraag omdat ik ook zag dat er een automaat in zit.

@anon98360732EV, nee, de Tudor is niet gevuld met olie. De term Hydro kan inderdaad voor verwarring zorgen. (o.a Sinn, Bell&Ross)

Bedankt voor het verslag en de foto’s…die witte Sinn en de Tudor zijn mijn favorieten.

mooie impressie Hans! Vooral die Nivrel’s kunnen mij bekoren. Lekker retro.
Heeft die FIYTA ook een Chinees prijskaartje?

Groet,
Arno.

@Arno, het prijskaartje voor de Spacemaster is nogal on-chinees te noemen. Ik dacht dat de prijs zo rond de $1900 komt te liggen.

Mooi verhaal Hans (tu).

Hulde voor Nivrel die ook naar het oude teruggrijpt. :}

Nog een punt wat mij opgevallen is tijdens mijn bezoek was de overweldigende hoeveelheid Limited uitvoeringen. Soms in zulke grote getalen dat je je afvraagt of ze ooit verkocht worden. Ik denk dat het meer een verkooptruc is geworden dan dat er daadwerkelijk iets bijzonders op de markt wordt gezet.

behoorlijk pittig voor een Chinees…:X

groet,
Arno.

Super story, Nog meer?.
Ga volgende keer zelf erheen.
Groet, Emile.

Mooi verslag, al vind ik persoonlijk de Scafodat een prachtig horloge.

Nivelacuso Schreef:

@anon98360732EV, nee, de Tudor is niet gevuld met olie.
De term Hydro kan inderdaad voor verwarring
zorgen. (o.a Sinn, Bell&Ross)

bedankt (tu)

Leuk verslag Hans! Mooie foto’s, met als klap op de vuurpijl een Glycine uit mijn geboortejaar:D Wat zou zoiets nou kosten?

Hallo Hans.
Het was inderdaad weer super om naar Baselworld te gaan.
Ik reken vast weer op volgend jaar.
Groeten,
Je Baselmaat :slight_smile: :)-D

JohnSr

Ook namens mij bedankt voor jouw verslag en de mooie foto’s!

mvg, Frans

Erg leuk verhaal, bedankt voor dit uitgebreide verslag!

Mijn beste,

Ik heb met veel plezier deze sfeerimpressie mogen lezen.
Mijn complimenten voor het heldere verhaal en de scherpe foto’s.

En voor nu: “Buona Notte” en morgen gezond weer op!!

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

bedankt Hans, ik ben redelijk onder de indruk van die CvdK… die man kan toch best aardig klokjes maken…

gr
klaas