Mijn Breitling Aerospace (E75362) is aan een tweetal nieuwe zaken toe; batterij + band. De band is reeds besteld (zwarte nato bij Bark & Jack), de batterij moet nog geregeld worden.
Voorheen heb ik het horloge twee keer bij S&C afgeleverd waarbij zij 'm richting Breitling verzonden voor een nieuwe batterij, pakkingen, waterdichtheidstest en een algehele controle. Kost je toch iedere keer minimaal een maand + bijna 200 Pietermannen.
De laatste keer heb ik de stoute schoenen aangetrokken en heb het horloge naar een lokaal juweliertje gebracht alwaar € 75,- werd gerekend voor batterij en waterdichtheidstest. Horloge was enkele dagen weg.
Is dit een redelijk bedrag voor de uitgevoerde werkzaamheden en het type horloge? Of hebben jullie nog tips voor juweliers/ horlogemakers in Rotterdam die het ter plekke kunnen vervangen?
Rest mij niets dan jullie alvast te danken voor de expertise!
Tja, mijn baas zegt altijd “als je het goed gedaan wilt hebben, moet je het zelf doen” (mits je het kan en durft natuurlijk. Een maand kwijt en twee groene briefjes verder is ook nogal wat idd. Succes.
Iedere juwelier rekent een opslag voor z’n service want die stuurt het gewoon door naar z’n horlogemaker of een gecertificeerde werkplaats van het merk zelf. Wat mij betreft is de juwelier een overbodige middle man. Met een beetje zoeken is er altijd wel een professionele horlogemaker te vinden (via tips HF of door even te bellen met een horlogemaker die wellicht nog een concullega in jouw buurt of regio weet). Tevens ook leuk dat je even een praatje met een vakman of -vrouw kunt maken bij het langsbrengen of ophalen, maar dat moet je uiteraard maar net leuk vinden… Ik zou zelf niet gaan kl**ien aan een aerospace, het is toch wat anders en complexer dan een casio van een paar tientjes.
N.b. uiteraard zijn er ook juweliers die niet een extra opslag rekenen en zelf een horlogewerkplaats hebben, of in het kader van klantbinding de opslag minimaal houden.
Naast de batterij zou ik op een gegeven moment toch graag ook de pakkingen vervangen willen hebben, dat zou mij een gerust gevoel geven. WD test is ook maar een momentopname.
In hoeverre is dat eigenlijk relevant voor een horloge dat nimmer in de buurt komt van water? Of is dat al noodzakelijk voor transpireren op een pittig warm dagje en een golfje bier in de kroeg?
Het zal ongetwijfeld minder relevant zijn dan bij een horloge waarmee gezwommen gaat worden. Maar handen wassen of per ongeluk een keertje nat worden kan natuurlijk ook gebeuren. Ik zou mij gewoon prettiger voelen in het dagelijks gebruik met een goed onderhouden horloge.
2 keer geweest en daar hou ik het bij. Hij gaat waarschijnlijk eerst klagen over dat het oude meuk is. Daarna wijst hij naar z’n etalage met Citizen horloges. Vervolgens doet hij het even snel achter zijn bureautje terwijl hij in gesprek is met klanten.