Die moeten hem opsturen naar (Grand) Seiko hebben ze me laatst verteld.
Edit: je had al antwoord zie ik.
Die moeten hem opsturen naar (Grand) Seiko hebben ze me laatst verteld.
Edit: je had al antwoord zie ik.
Ik heb liever dat ze de datum van verwisseling op de batterij zetten met een viltstift dan het recht uitlijnen. Als het uurwerk weer voor een volgende wissel komt weet je een hele hoop of het uurwerk nog soepel loopt of niet. Als hij na 8 maanden al weer een verse batterij nodig heeft is er echt wel iets mis en na 3 jaar waarschijnlijk niets mis.
Ik kan het uurwerk best doormeten op mijn Witschi tester maar vaak is dat totaal overbodig als je weet wanneer de laatste wissel was ( met een hoed batterijtje en niet een van de wibra of zo). Besteed mijn tijd liever aan het precies schoonmaken en invetten van de pakking van de achterdeksel en die van de kroon.
Dat ook, EN het uitlijnen van die tekst. Met een dunne viltstift schrijf ik ook altijd de vervangingsdatum in het deksel. Is er met een wattenstaafje en alcohol zo weer uitgepoetst.
Ja, dat heeft mijn Seiko Grand Quartz uit 1978 bijv. .Super handig, gewoon met een munt van een dubbeltje te openen. En de rest van het inwendige blijft mooi beschermd. Maar esthetisch gezien in deze tijd niet meer te verkopen…
Hoi @PeterLC , ik ben nieuw op HF en kan volgens mij nog geen PB sturen.
Ik heb een Grand Seiko SBGX061 met 9F62 quartz. De secondewijzer springt sinds kort per 2 seconden, dus vermoedelijk batterij end-of-life. Zou jij wellicht batterijservice kunnen doen, inclusief pakking controleren/vervangen indien nodig, invetten en druktest/waterdichtheidstest?
Ik hoor graag wat mogelijk is en hoe te communiceren!
Groet, Bas
Net een batterijwissel gedaan. De vorige batterij heeft het precies 2.5 jaar volgehouden voordat hij met 2 seconden begon te tikken. Dus tijd voor een vervanging.
Voorbereidingen:
Het 9F uurwerk weer mogen bewonderen met een loupe
. Die Tokyo stripes spelen wel echt gaaf in het licht.
Extra instructie opgevolgd ![]()
Het resultaat. Hij kan er weer een tijd tegenaan:
Netjes gedaan.
Waar haal je eigenlijk een nieuwe pakking vandaan…of heb je die niet vervangen en slechts opnieuw ingevet?
Ik heb het ergens vorig jaar ook zelf gedaan bij mijn 9F. Mooi uurwerk idd.
Een foto van toen…
Hij was nog goed, ik heb hem alleen schoongemaakt en opnieuw ingevet.
Ik had er niet aan gedacht toen ik een nieuwe batterij bestelde, volgende keer doe ik dat wel.
En bij 10 jaar ben ik van plan een full service bij GS te laten doen.
Ik zou alsnog een pakking bestellen en gewoon nu vervangen. Je hebt nu toch de mogelijkheid om hem zelf te openen. Met het oog is niet goed te zien of de oude nog wel voldoet. Pakking is het geld niet.
Dan zou je ook een druk/waterdichtheid test moeten (laten) doen. Anders weet je het nog niet zeker.
Yep, niets tegen in te brengen.
Iemand een tip voor een wissel in het noorden van het land?
Omgeving Frl? Ben 2 weken in NL, dus opsturen via Schaap heeft niet de voorkeur.
De tekst op de batterij is niet evenwijdig aan die op het uurwerk.
FAIL
I’m not joking. Ik ga zo ver, omdat ze af-fabriek ook zo ver gaan.
![]()
Ik vervang trouwens geen pakkingen, niemand kan aan GS-pakkingen komen. Ik maak ze schoon en vet ze opnieuw in. Daarna altijd een wd-test. En een vocht-gereguleerd ateliertje. Maar nu moet ik oppassen, anders wordt het reclame en dat mag niet van Remco. ![]()
Ach zolang ie weer lekker strak tikt ben ik best tevree. Zeker icm jouw wd-test. ![]()
![]()
Overal behalve via Seiko zelf zou ik zeggen.
Hier een filmpje voor de thuis klussers. Het spannendste lijkt me de case te openen, maar zelfs dat is easy peasy.
Zeker weten dat ik het zelf zou doen.
Ik zou dat niet met dat soort handschoenen doen, want die kunnen erg statisch worden.
Waarom nieuwe mieren ![]()
Werkelijk geen idee. Maar ik vermoed dat wanneer de oude mieren de smering van de pakkingen verspreid hebben, ze met pensioen mogen. Dan heb je nieuwe lubricatie mieren nodig.
Ik moest goed zoeken waar je het in hemelsnaam over had
. Goed gespot. Meermaals overheen gelezen.
Ik werk sowieso zonder handschoenen of vingercondooms. Laatste check - haal ik altijd de eventuele restjes vingerafdruk weg met Rodico. Maar bijvoorbeeld de batterij of uurwerk raak ik hier helemaal niet aan. Alles met een plastic pincet, leerlatjes, perspex staafjes.