Batterij Grand Seiko vervangen

En dit soort opmerkzaamheid is dadelijk waarom ik de juiste HF knutselaar eigenlijk meer vertrouw dan de gemiddelde pro.

1 like

Die eerste zin, ik heb kramp van het lachen!

Maar ik denk dat je post het hele topic wel “af” maakt. Ik zou zeggen; “Junior, gooi maar dicht!”

1 like

Nog niet dichtgooien! :sweat_smile:

En weet iemand in de regio Eindhoven om dit even te fixen? Nog voordat mijn 9F 3 jaar oud was hield hij er al mee op. Laat het graag door een kenner doen, en hoef niet per se naar Schaap.

2 likes

Oké oke dit had ik kunnen verwachten :laughing:.
Gelukkig is het 9F uurwerk ook bestand tegen Lays paprika chips.

Dat dit zo is betekent trouwens niet dat ik zelf niet secuur en grondig te werk ga.

Dit was een foto direct na de eerste keer openen voor de eerste batterij wissel.

Observatie 1: wat je ziet is vet van de pakking na het wegnemen van de pakking. Dit is verwijderd en de pakking opnieuw ingevet alvorens terug te plaatsen.

Observatie 2: Geen idee, waarschijnlijk lichtinval, het is mij niet opgevallen tijdens inspectie/bewondering onder de loep. Maar ik zal zeker nog eens goed kijken bij de tweede wissel of GS QC iets over het hoofd heeft gezien.

1 like

Nog voor hij open gaat moet die viezigheid al weg zijn
 dit is vuil dat aan de buitenkant van pakking en deksel zit.
Eerst met zacht borsteltje achterzijde zuiver maken, dan deksel ietsje los draaien dat de rest los komt, dit wegzuigen alvorens deksel er volledig af te halen.
Deze basis kan al veel miserie voorkomen

5 likes

Benieuwd waar je dit op baseert.

De oude claims van een super sealed radarwerk met een service interval van 50 jaar is compleet door Grand Seiko uit de geschiedenis boeken geschrapt.

Yonsson, Een bekende verzamelaar/reviewer op o.a. WUS en wrist sushi zei na contact met ontwerpers van het uurwerk het volgende erover;

De kerel is erg bekend, dus ik neem zijn woord graag aan.

Hiermee wil ik niet zeggen dat een 9F geen goed uurwerk is. In tegendeel. Ik zeg alleen dat vocht, stof en ander vuil wel degelijk zijn parten zullen spelen.

3 likes

Bedankt voor de tip. Dat is een extra stap die ik volgende keer in overweging kan nemen.

Ik heb echter mijn twijfels of het service team van Seiko NL zo grondig te werk gaat voor een batterij wissel

Aan wat voor miserie moet ik hierbij denken?

2 likes

Ja dat klopt. Het uurwerk is wel ontworpen met een ‘protective shield construction’. Naar mijn idee is een gewoon quartz uurwerk al aardig robuust, laat staan een 9F.

1 like

Schijnt dus nogal overtrokken te zijn en grotendeels marketing praat. Kan er uit eigen ervaring weinig over zeggen dus claim dit niet, maar ik vaar op de constateringen van gerenomeerde WUS leden.

Het zou kunnen dat het risico ten opzichte van andere uurwerken kleiner is. Zelf, kies ik toch voor zo stofvrij mogelijk en lage luchtvochtigheid en eens per decennium nieuwe pakkingen en een schoonmaakbeurtje bij GS.

Maar ieder het zijne hoor, even goede vrienden. Nogmaals, ik doe het ook zelf (maar ben dan ook doorgeschoten en behoor tot het ‘hobbyisten clubje’ op HF).

2 likes

Onbedoeld heb ik een polemiekje veroorzaakt. :wink:
Maar wel interessant om de verschillende standpunten zo te lezen. Hierbij bedacht ik me dat het eigenlijk wel vreemd is dat een high end merk als GS voor de quartz horloges geen slimmere oplossing voor de batterijwissel heeft. Waarom niet een apart batterijcompartiment dat geopend kan worden, zonder de rest van het uurwerk aan de hierboven beschreven gevaren bloot te stellen? Denk aan de al eerder aangehaalde Swatch.
Je zou haast denken dat de service een verdienmodel is :grin::laughing:
Swatch_batterijcompartiment

1 like

:shushing_face:

Ik vroeg mijn docent horlogemaker een aantal jaar geleden waarom de coil bij een vintage omega quartz in een ongelukkige positie, zo open en blood lag. De positionering van het uurwerk zorgde ervoor dat de kans op schade hoog was bij het wisselen van de batterij. Een beschermkap moet toch redelijk simpel te integreren zijn, zo dacht ik.

Zijn antwoord;

de fournituren handel moet ook draaiende blijven :wink:

Tegenargument is dat een apart batterij compartiment, plek in neemt en het horloge dikker zal worden of een uitstekende pukkel heeft.

Seiko deed dit vroeger. Heel elegant was het niet. Het probleem van vocht blijft eveneens bestaan, daar het zijn weg wel zoekt. Het condenseert en verspreid zich door het uurwerk.

5 likes

Dat is inderdaad een flinke bobbel. Wat leuk dat je die foto erbij hebt gezet, zo leer ik echt wat bij via dit forum.

Da’s een prima levensduur voor een 920 batterij. :slight_smile:

1 like

Ik heb liever de oudere versie, die nog een vacuummeter had!: Hier met een net geservicede MKXVIII. 8 jaar terug 350 euro voor deze Elma, nog nooit issues gehad.

3 likes

Iets vergelijkbaars doen heel veel fabrikanten. Tegenwoordig is bv de trommel van wasmachines van vele merken aan elkaar gelast ipv schroeven met pakking ertussen. Fabrikant zegt minder/geen kans op lekkages. Bijkomend voordeel, je kan de lagers van een paar tientjes niet meer vervangen en moet een compleet nieuwe trommel kopen met een prijs van een halve wasmachine. En laat dit nou net een slijtage onderdeel zijn.

Terugkomend op die 50 jaar interval. Er stond vroeger idd zoiets op de GS website, maar 50 jaar geen lubricatie is in mijn ogen toch iets anders dan 50 jaar geen onderhoud. Denk het het verkeerd geĂŻnterpreteerd is.
(Kopje 4 in de link, laatste zin)

4 likes

Toevallig heb ik dezelfde vraag.

1 like

Inmiddels sta ik op het punt het in de buurt van Eindhoven te laten oplossen.

Plottwist echter: ik ben morgen de hele dag in. Antwerpen, en het is een kleine moeite om die GS en het Seizaiken batterijtje even in de broekzak mee te nemen. Antwerpen is toch de stad van de juweliers en horlogezaken? :sweat_smile:

Dan nu de vraag: weten jullie zo een goeie horlogemaker in het centrum van Antwerpen die dit even “terwijl u wacht” goed kan doen?

Ben toch wel benieuwd hoe de juweliers in (de buurt van) Eindhoven zo’n batterijwissel van een quartz GS dan doen. Denk Schaap of Pijnenburg. Doen die het dan in een “cleanroom” (als ze die al hebben) of ook “gewoon” even achter in de zaak openschroeven, batterijtje eruit en nieuwe erin, nieuwe pakkingsring ertussen en weer dicht?

Denk niet eens. Beetje invetten en terug erin. En door

1 like

Is ook prima toch? Anders is het naar GS bouqitue opsturen en >€100 dokken