Daar heb ik dus niet voor gekozen. Ik heb de mijne onlangs laten vervangen, heb via mail contact gehad met de juwelier in Aalst. Die hebben de juiste batterij besteld ivm de zichtbodem en toen deze binnen was ben ik langsgegaan, heb ik 15 minuten boodschappen gedaan en heb hem weer opgepikt. Of dit echt in een speciale ruimte is gebeurd durf ik niet te zeggen.
Bedoel je een juwelier in Aalst, Belgiƫ of in Aalst, Nederland (bij Waalre, onder Eindhoven?).
Heb laatst de batterij van mijn Tissot Perpetual Calendar laten vervangen door Van Hooff in Aalst (Waalre).
Netjes gedaan, nieuwe batterij, nieuwe pakking, weer helemaal goed ingesteld (is nogal een gedoe bij dat horloge) en klaar terwijl u wacht. Prima service voor een paar tientjes. Ga ik zelf niet aan beginnen.
Nieuwe pakking is ook zeker niet altijd nodig. Pakkingen gaan lang mee tegenwoordig. Indien nodig is origineel GS ook zeker geen noodzaak, die kopen vrijwel zeker ook elders in. Schoon en ingevet (liefst met Fomblin, veroudert niet en tast het rubber niet aan) is essentieel. Schoon atelier en lage luchtvochtigheid ook. Maar vooral - de āmindsetā van degene die er aan werkt. Die is niet objectief meetbaar. Als ik er eentje voor me heb en ik zie dat de tekst op de batterij precies evenwijdig loopt aan die op het uurwerk dan weet ik - mijn voorganger was geen prutser. Want dat bereiken is niet heel erg makkelijk!
Ik heb liever dat ze de datum van verwisseling op de batterij zetten met een viltstift dan het recht uitlijnen. Als het uurwerk weer voor een volgende wissel komt weet je een hele hoop of het uurwerk nog soepel loopt of niet. Als hij na 8 maanden al weer een verse batterij nodig heeft is er echt wel iets mis en na 3 jaar waarschijnlijk niets mis.
Ik kan het uurwerk best doormeten op mijn Witschi tester maar vaak is dat totaal overbodig als je weet wanneer de laatste wissel was ( met een hoed batterijtje en niet een van de wibra of zo). Besteed mijn tijd liever aan het precies schoonmaken en invetten van de pakking van de achterdeksel en die van de kroon.
Dat ook, EN het uitlijnen van die tekst. Met een dunne viltstift schrijf ik ook altijd de vervangingsdatum in het deksel. Is er met een wattenstaafje en alcohol zo weer uitgepoetst.
Ja, dat heeft mijn Seiko Grand Quartz uit 1978 bijv. .Super handig, gewoon met een munt van een dubbeltje te openen. En de rest van het inwendige blijft mooi beschermd. Maar esthetisch gezien in deze tijd niet meer te verkopenā¦