Batterij Grand Seiko vervangen

Goede overwegingen, dank voor je antwoord.

1 like

Mooie discussie dit. Gelukkig ben ik het niet met je eens :laughing:

Een accu (batterij) van een nieuwe BMW vervangen is net zo makkelijk als van een oude fiat. 2 draadjes los, oude eruit, nieuwe erin, 2 draadjes vast en het werkt weer (doe dit jaarlijks met de motor als die de winterstalling ingaat, druppellader erop en gaan). Enige waar je waarschijnlijk tegenaan gaat lopen is een motor foutcode die er bewust ingebouwd is om meer geld te verdienen (mijn mening) en door de garage gereset moet worden.
Kan je ook apparatuur voor kopen om dat zelf te doen, maar dat is weer duur.

Omdat iets duur is, is voor mij geen reden om er niet aan te sleutelen. Ik sleutel al bijna 20 jaar aan m’n motor (van simpel onderhoud tot kleppen stellen van de carburateur) en mijn huidige motor is toch een veelvoud waard dan een quartz GS.
Dat heeft niks met op droog brood zitten te maken, wel met leuke hobby. (En ja, natuurlijk ook dat ik het te duur, maar voornamelijk te omslachtig vind om voor elk wissewasje de motor weg te brengen).

Verder heb ik door de jaren heen genoeg dingen thuis gerepareerd en ben tot de conclusie gekomen dat ook “bekwame vakmensen” genoeg fouten maken.
Even een paar voorbeelden:
Airco afvoer verkeerd geĂŻnstalleerd, waardoor de afwatering soms overstroomde. Zelf maar opgelost.
Ketelmonteur die na 2 bezoeken het probleem niet opgelost kreeg, ook zelf maar gerepareerd. Uurtje werk. Bleek een brakke temperatuursensor te zijn.
Vloerverwarming die niet goed werkt. Ook zelf aanpassingen gedaan, waardoor deze nu prima werkt.
En ik zie hier genoeg topics voorbij komen van horloges die niet goed terug komen van een service of reparatie bij de officiĂŤle merkdealer (en dan ook de dure merken zoals Lange.

Mijn aanpak is dan ook vaak, inlezen en het zelf doen. Scheelt natuurlijk dat ikzelf service monteur ben voor labapparatuur, waardoor ik een hoop kennis heb van elektronica, mechanica en software. Van kind af aan mijn vader al meehielp die automonteur was.

Betekent dat dan dat iedereen onbekwaam is? Zeker niet, maar ook professionele mensen maken fouten en er zijn genoeg dingen die je zelf kan.

Ik snap je punt. Gisteren een build your own watch workshop gedaan en ik was bij elke stap als eerste klaar en sommige mensen hadden moeite met de, in mijn ogen, meest simpele handelingen.
Dus je hebt wel gelijk dat als iemand nog geen gat in de muur kan boren of spijker in een plank kan slaan, dan kan je dit inderdaad beter uitbesteden.

4 likes

Van mijn motor blijf je af…

(Tenzij je de gaskleppen synchroniseren bedoelt, maar da’s iets anders dan ‘kleppen stellen’)

Dat klopt helemaal.
Ik zou zelfs zeggen op dat gebied: Trek zelf, trek zeker. Wat je zelf doet, doe je meestal beter.
“Stielmannen”, de haren rijzen me te berge. Maar je moet de tijd hebben ook om het allemaal zelf te doen.

1 like

Doe je ding. Gaat mij niet om gelijk te hebben maar over wat naar mijn inziens verstandig is.

Owja. Bij die prof kun je reclameren. Bij jezelf is het janken.

Maargoed. Je bent technisch onderlegd (op de werking van een carburateur na dan).

Zoals ik al zei;

Anders ben je aan het prutsen. Ook dit is een keuze en mag je natuurlijk helemaal zelf weten. Het is tenslotte je eigen horloge en je eigen geld :+1:.
Ik doe het ook allemaal zelf. Service na een korte cursus van 3x 12 weken mijn eigen collectie. Dan is deze batterij een fluitje. Maar ik heb dan net als Peter ook;

Dus als je dit kan, doe het vooral zelf. De gemiddelde HFer met rondrennende kleine kinderen en een poes naast zich op het kantoortje in de logeerkamer verwijs ik liever naar GS of een prof.

Daar hoef je ook niet bang voor te zijn. Doe dat alleen bij mijn eigen spullen.
Heb ook niet gezegd dat ik goed ben in woorden of uitleg. Want dat kan ik niet, iets uitleggen. Verkeerde termen gebruiken ben ik ook goed in. Daarom geef ik ook geen trainingen of cursussen, maar hou ik het bij repareren :wink:

En even voor de volledigheid, ik bedoel inderdaad de kleppen stellen met zo’n afstandvoeler (of hoe dat ding dan ook mag heten). Het was een motor met carburateur.

Ik woon omgeving Zwolle dus ik ben naar Van Hell Juweliers is Zwolle gegaan. Vooraf wel even gebeld, ze hebben liever niet op een zaterdag, verder klaar terwijl u wacht. Omdat ik op dat moment mijn Horotec schroevendraaiers nog niet binnen had heb ik batterijwissel + inkorten stalen band laten doen. Was € 37,50 kwijt.

4 likes

Daar kom ik graag, vooral in Apeldoorn.

1 like

Grootste voordeel is dat de gemiddelde juwelier een druktester en vaak eigen horlogemaker heeft.

Een druktest blijf ik essentieel vinden en voor 37,50 zou ik persoonlijk nooit iemand adviseren om het risico te nemen. Nette prijs voor een juwelier :+1:

3 likes

Klopt inderdaad. Wat ik ook was vergeten te vermelden is dat ik NIET op een woensdag langs kon komen omdat de horlogemaker die dag vrij is. Dus ook daar hebben ze iemand die dit speciaal doet en niet een verkoper (met alle respect) die dit zelf doet.

Inderdaad een top zaak. Helaas mogen ze geen GS meer verkopen.

1 like

Ik ben een tevreden klant van Eugène van Baal in Nijmegen, en daar heb ik laatst op inloop de batterij kostenloos kunnen laten vervangen (zonder uitvoerige check van waterdichtheid etc maar wel de pakkingen geïnspecteerd en even opnieuw gesmeerd), dat vond ik heel netjes👍

Dus voor enkel een no-nonsence batterij wissel kan ik ze aanraden, ook al had het een paar tientjes gekost.

1 like

Van Baal is een fijne zaak, ik heb mijn Oris daar gekocht. Jammer dat het dealernetwerk van Grand Seiko zo beperkt is. ‘Klaar terwijl u wacht’ en een schappelijke prijs maakt het een stuk interessanter. Ik vind het gewoon irritant om twee keer speciaal naar Amsterdam, Rotterdam of Den Haag te moeten en een maand lang m’n horloge kwijt te zijn voor een handeling die met de juiste spullen simpel is (:mans_shoe::mans_shoe:verzolen is een stuk moeilijker, besteed ik graag uit). Bovendien is uitbesteden via de juwelier ook niet zonder risico. De Panerai van een kennis van mij is zo zoekgeraakt (maar dat is een ander verhaal).